تاکید اتحادیه عرب بر حفظ وحدت سوریه و تجاوز ترکیه تهدید کننده امنیت و صلح بین‌المللی است


 تاکید اتحادیه عرب بر حفظ وحدت سوریه و تجاوز ترکیه تهدید کننده امنیت و صلح بین‌المللی است

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه را محکوم کرده و از بررسی اقدامات سیاسی، اقتصادی و گردشگری در ارتباط با همکاری با ترکیه و کاهش روابط دیپلماتیک اطلاع دادند.

به گزارش اسپوتنیک، بیانیه پایانی نشست فوق العاده وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برای بررسی تجاوزگری ترکیه به خاک سوریه امروز بر اهمیت حفظ وحدت و استقلال این کشور تاکید کرد. در این بیانیه بر همه مصوبات خود درخصوص راه حل سیاسی در راستای اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت به عنوان تنها راه حل بحران سوریه و پایان مشکلات مردم این کشور تاکید شده است. کشورهای قطر و سومالی موضعی محتاط نسبت به بیانیه پایانی وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب از خود نشان دادند.

در این بیانیه ذکر شده است: اتحادیه عرب تجاوز ترکیه علیه خاک سوریه را محکوم می کند زیرا نقض آشکار اصول منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت بویژه قطعنامه 2254 است که خواهان حفظ وحدت و استقلال سوریه است. اتحادیه عرب این تجاوزگری را همچنین تهدید امنیت قومی عربی و امنیت و صلح بین‌المللی می داند.

این بیانیه تاکید کرد: هرگونه تلاش‌های سوری برای مقابله با این تجاوزگری و دفاع از خاک سوریه همان اجرای حق اصیل اصل دفاع مشروع از خود براساس ماده 51 منشور سازمان ملل است. این اتحادیه در بیانیه خود همچنین خواهان توقف فوری تجاوزگری و خروج فوری و بی قید و شرط ترکیه از خاک سوریه شد و تاکید کرد که این تجاوزگری علیه سوریه تازه ترین مورد دخالت های ترکیه و حملات مکرر و غیرقابل قبول این کشور علیه حاکمیت کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

این بیانیه بر بررسی اتخاذ اقداماتی فوری برای مقابله با تجاوزگری ترکیه از جمله کاهش روابط دیپلماتیک و توقف همکاری نظامی و بازنگری در سطح روابط اقتصادی و فرهنگی و گردشگری با ترکیه تاکید کرد.

در بیانیه پایانی این نشست، از شورای امنیت خواسته شد تا تدابیر لازم را برای توقف تجاوزگری ترکیه و عقب نشینی فوی از خاک سوریه اتخاذ کند و همه اعضای جامعه بین‌المللی را برای وارد عمل شدن در این راستا ترغیب کند و برای جلوگیری از هرگونه حمایت نظامی یا اطلاعاتی به ترکیه که به این کشور در تجاوزگری خود به خاک سوریه کمک می کند تلاش شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خاورمیانه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی