«سراوان» و حکایت باورنکردنی نابودی طبیعت توسط انسان


«سراوان» و حکایت باورنکردنی نابودی طبیعت توسط انسان

سال پیش بود که برای نخستین بار پیرامون فاجعه زیست محیطی سراوان رشت نوشتم.

صدها هزارتن زباله‌های رشت و اطرافش، بیش از سی سال است که در جنگلهای سراوان در پانزده‌کیلومتری رشت دفن می‌شوند و همچون طاعون جنگل، خاک و آب گیلان را آلوده ساخته. باورکردنی نیست اما ظرف سه دهه گذشته هیچ گام جدی برداشته نشده.
پستی که یکسال پیش گذاردم در نهایت تعجبم واکنش جناب دکترنوبخت را برانگیخت. دوبار ملاقات داشتیم و از ایشان استدعا کردم ازکارخانه "بازیافت زباله" که به کمک آلمانی ها توسط خانم دکترهایده شیرزادی وهمسرآلمانی شان در کرمانشاه قریب به ۱۰سال است به بهره برداری رسیده، بازدیدی بعمل آورند. یکسال پیش ایشان آقای مهندس الماسی شهرداراسبق رشت را مسئول سامان دادن به وضعیت سراوان نمودند. جلسه مشترکی با دکترشیرزادی و مهندس الماسی در دفتر آقای دکتر نوبخت برگزار شد و تصور من آن بود که کار بر روی غلطک افتاده. اما ظاهرا گامی برداشته نشده. به تازگی آقای مهندس طاهایی استاندار اسبق گیلان و مازندران ازطرف دکترنوبخت مسئول رسیدگی به بحران پسماند در سه استان شمالی کشورشدند.

در جریان اعتراضات بین المللی اخیر پیرامون محیط زیست من یکبار دیگر همان پست دردناک سال گذشته پیرامون سراوان را گذاشتم. اینبار هم آقای دکترنوبخت واکنش نشان دادند و بنده به نشستی در روز سه شنبه هفته گذشته دعوت شدم؛ که با حضور خود دکترنوبخت و در حدود سی نفر از مسئولین و مدیرانی که در جریان رویارویی با حل بحران پسماند در شمال کشور از سوی آقای طاهایی دعوت به همکاری شده‌اند برگزار شد.
راه حل آنها همکاری با چینی ها و سوزاندن زباله و گرفتن برق از آن می‌باشد، درحالی که در روش «بازیافت» بجای سوزاندن زباله، ابتدا :مواد خشک" (پلاستیکها، کاغذ، شیشه و...) برای مصرف مجدد بازیافت شده و «مواد تر» که شامل موادغذایی می‌شود به کمپوست یا کود اورگانیک تبدیل می‌شود.

شاید حق با مهندس طاهایی و همکارانشان باشد و روش بازیافت بقول آنان «منسوخ» شده. اما میان مسئولین دولتی و خانم دکترشیرزادی، من به دومی اعتماد بیشتری دارم. ضمن آنکه دکترنوبخت چندین بار تاکید کردند: «برای سراوان و مابقی شمال من از زیرسنگ هم شده تامین اعتبار می‌کنم.»

مسئولین می‌خواهند با عجله، بحران زباله را با سوزاندن سرهم کنند تا جلوی اعتراضات بیشتر را بگیرند. درحالیکه اگر مردم رشت اعتماد پیدا کنند که راه طولانی تر به دلیل اخذ تصمیمات اصولی، بیشتر به صلاح محیط زیست می‌باشد یقینا پشت مسئولین خواهند ایستاد.

* منتشر شده در کانال شخصی

کد خبر 1310006

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو / دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی پس از شایعه ازدواج‌شان