بارندگی‌ها نباید مانع مدیریت منابع سدهای اصفهان شود


بارندگی‌ها نباید مانع مدیریت منابع سدهای اصفهان شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل هواشناسی اصفهان گفت: بارندگی‌های سال زراعی گذشته نباید مانع مدیریت منابع آبی سدهای این استان شود.

حمیدرضا خورشیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگرچه میزان بارش‌ها افزایش داشته اما باید منابع آبی مدیریت شود و برای مصارف آینده نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

هم اکنون بیش از 135 سد در حال بهره برداری در کشور وجود دارد که بخشی از آن در استان اصفهان واقع شده است.

وی بیان کرد: ۱۹۸ میلی متر در سال زراعی گذشته در این استان بارندگی بارید که ۸۱ درصدی میزان آن در مقایسه با گذشته رشد داشته و ۲۵ درصد میزان وزنی آن در بلندمدت افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی ۱۰ ساله در بخش زیادی از استان این میزان بارندگی پاسخگوی نیاز آبی نبوده و سفره های زیر زمینی به بارندگی بیشتری نیاز دارند و بر این اساس حفظ منابع آبی ضرورت دارد.

مدیرکل هواشناسی اصفهان به بارش های سال زراعی جدید اشاره و اضافه کرد: بر اساس پیش بینی ها بارندگی در پاییز در مناطق مختلف استان در حد نرمال انجام می شود و در آذرماه در برخی از مناطق کمتر از نرمال خواهد بود.

وی یادآور شد: بر اساس پیش بینی ها میزان بارندگی در زمستان در حد مطلوب نخواهد بود.

به گفته مدیرکل هواشناسی اصفهان به لحاظ پراکنش مکانی، ۹۴.۳ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی درازمدت پنج درصد خشکسالی خفیف، ۱۶.۴ درصد متوسط ،۱۹.۵ درصد شدید و ۵۳.۴ درصد بسیار شدید است.

در سال آبی گذشته ۲ هزار و ۱۴۴ میلی متر در سرشاخه‌های زاینده رود بارش ثبت شد، این مقدار در مقایسه با دوره زمانی بلند مدت (۴۴ ساله) افزایش داشت، اما بر خلاف تصور عمومی نتوانست خشکسالی بیش از ۲ دهه در استان اصفهان را جبران کند.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارائه اطلاعات هواشناسی و پیش بینی‌های جوی استان اصفهان در تمام اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان اصفهان دارای ۲۳ ایستگاه سینوپتیک، ۱۴ ایستگاه اقلیم شناسی و ۱۴۴ ایستگاه باران سنجی در نقاط مختلف است.

۷۱۳۱/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن