هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانید


مطلب هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانید برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ دریافت بورسیه تحصیلی به منظور تحصیل رایگان در اروپا، آسیا و آمریکا، آرزوی متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور است. برای اطلاع از...

دریافت بورسیه تحصیلی به منظور تحصیل رایگان در اروپا، آسیا و آمریکا، آرزوی متقاضیان تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه با تکراتو همراه باشید.

برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع ارشد و دکترا، بایستی رزومه (CV) خوب، توصیه‌نامه (LOR) خوب و بیانیه هدف (SOP) خوب داشته باشید. رقابت برای دریافت بورسیه تحصیلی در سراسر جهان بسیار زیاد است و این به معنای کاهش اعتماد به نفس علاقمندان به تحصیل در آن سوی مرزها نیست.

گزارش امروز تکراتو، تلاش می کند تا راهکارهایی جذاب برای افزایش شانس متقاضیان دریافت بورس تحصیلی در مقطع ارشد و دکترا ارائه کند که ماحصل تجارب ده ها هموطنی است که در یک دهه اخیر موفق به دریافت بورس تحصیلی جهت تحصیل در خارج از کشور شده‌اند.

سوالات خود را از طریق بخش کامنت به ما اطلاع دهید تا در صورت نیاز، مشاوره لازم در اختیار شما قرار بگیرد.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: چگونه ویزای طلایی پرتغال بگیریم؟

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی در واقع یک کمک هزینه (FINANCIAL AIDS) است که در اختیار متقاضیان واجد شرایط (QUALIFIED APPLICANTS) قرار می گیرد تا آن‌ها در انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی و اجتماعی و فرهنگی و هنری، از این کمک هزینه برای ارتقا برنامه‌ها در یک بازه زمانی مشخص و روشی معین، استفاده کنند. بورس تحصیلی، می‌تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد.

یعنی موسسه یا دانشگاهی به شما این امکان را بدهد که از تجهیزات و آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی خود به رایگان استفاده کنید یا در ماه، چند هزار دلار به شما پرداخت کند تا روی موضوع خاصی زیر نظر جمعی از اساتید، مشغول به پژوهش و مطالعات علمی و فرهنگی و هنری شوید.

بورس های تحصیلی، اهتمامی است برای ارتقا ظرفیت های علمی یک موسسه یا دانشگاه از طریق جذب متخصصان و کارشناسان و علاقمندان به فعالیت های پژوهشی. در واقع، بورسیه تحصیلی (SCHOLARSHIP OR FUNDS) می‌کوشد تا افراد نخبه و زبده که پول کافی و سرمایه مورد نیاز برای ادامه تحصیل و پژوهش را ندارند، جذب کرده و دارایی لازم را برای تحقق اهداف خود، در اختیار داشته باشند. یکی از پرتال های خوب برای معرفی بورس های تحصیلی بین المللی در سال ۲۰۲۰ در این لینک در دسترس است.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیدیکی از بهترین سایت ها برای آشنایی با فرصت های بورسیه تحصیلی در رشته های مختلف و بر اساس طبقه بندی کشور و دانشگاه در سراسر جهان

بعضی از اشخاص ثروتمند یا نیکوکار، بخشی از دارایی خود را به دانشگاه ها هدیه می‌دهند یا اصطلاحا DONATE می‌کنند تا دانشگاه براساس سیاست‌های تحقیقاتی و پژوهشی و چشم‌انداز بلندمدتی که دارد، نسبت به تعریف پروژه های تحقیقاتی و جذب دانشجویان و محقق زبده اقدام کرده و از این سرمایه، پروژه های بین المللی را راهبری کند تا محققان از کشورهای مختلف دنیا، روی موضوع یا موضوعات مشخصی، تحقیق کرده و با انتشار کتاب و مقاله و کنفرانس و ثبت برند و PATENT، به تولید علم و توسعه اقتصاد ملی، کمک کنند.

اگر می‌بینید در دنیا، شرکت های دانش بنیان دانشگاهی (UNIVERSITY SPINOFF COMPANY) در حال گسترش است، به این خاطر است که بودجه های تحقیقاتی، صرفا از طرف دولت، به دانشگاه تزریق نمی‌شود و بخش خصوصی و اشخاص خیر نیز در تزریق نقدینگی به دانشگاه ها، نقش فعالی دارند.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیدبخش معرفی بورسیه های تحصیلی که شرکت IKEA در اختیار متقاضیان زن قرار می‌ده

بورس تحصیلی فقط از طریق دانشگاه عرضه نمی‌شود. گاها دولت ها، موسسات بین‌المللی مثل سازمان ملل متحد، یونیسف، سازمان های محیط زیستی، انجمن های بین المللی و همچنین کنسرسیوم های صنعتی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی (مثل بورس های شرکت PETRONAS‌ مالزی یا بورس های شرکت VOLVO یا IKEA سوئد) نیز برای توسعه کسب و کار خود، حوزه‌های تحقیقاتی تعریف کرده و برای سپردن این پروژه‌های تحقیقاتی به محققان زبده، با تعریف بورس، خواستار جذب دانشجویان و کارورزان و کاراموزان و محققان می شوند.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیدنمونه بورسیه های تحصیلی که شرکت خودروسازی ولوو در اختیار دانشجویان بین‌المللی از طریق دانشگاه گوتنبرگ قرار می‌دهد

پس اگر به دنبال بورس تحصیلی هستید یا می‌خواهید پایان نامه ارشد یا دکترا خود را زیر نظر یک موسسه بین المللی یا شرکت معتبر فراملیتی انجام دهید، به سایت شرکت‌های معروف جهان در حوزه مورد نظر رفته و از خدمات آن‌ها برای پرداخت کمک هزینه به متقاضیان واجد شرایط علاقمند به کار تحقیقاتی، بهره‌مند شوید.

بورس های تحصیلی دانشگاهی را چگونه پیدا کنیم؟

این سوال بسیاری از علاقمندان به دریافت بورس تحصیلی از طریق دانشگاه ها است. همان‌طور که گفتیم، بورس تحصیلی، کمک هزینه است. می‌تواند در قالب حقوق ماهانه پرداخت شود، می‌تواند در قالب انجام پروژه و پرداخت یک جا برای پوشش هزینه‌ها، اعطا شود، می‌تواند صرفا به صورت غیر مادی باشد و یا با اجاره رایگان زمین و ملک و تجهیزات و آزمایشگاه باشد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت کاری و تحصیلی ایرانیان

وقتی شما برای تحصیل در مقطع ارشد، ‌دکترا و پسا دکترا، نیازمند بودجه‌ای برای تحصیل در کشور خاصی هستید تا از پس هزینه ها برآمده و بتوانید با خیالی آسوده تحصیل کنید و نگران دخل و خرج نباشید، دانشگاه ها، براساس بودجه سالانه هر دانشکده، نسبت به تعریف پروژه یا اعطای مبالغ مشخصی به تعداد متقاضی واجد شرایط مشخص، اقدام می‌کنند.

اگر پروژه‌ای تعریف شود و طبق آن، فراخوان جذب دانشجوی بین المللی شود، معمولا در قسمت VACANCY، این موضوع در سایت دانشگاه اعلام می‌شود. اگر به بخش VACANCY دانشگاه اوپسالا سوئد مراجعه کنید، روزانه ده ها فرصت استخدامی را مشاهده می‌کنید که برای جذب دانشجوی دکترا و پسا دکترا منتشر شده و در واقع، دانشکده های این دانشگاه معروف جهان، با جذب دانشجو، حقوق ماهانه به وی پرداخت می‌کند تا زیر نظر اساتید، روی موضوع خاصی کار کند.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیدفرصت های استخدامی دانشگاه اوپسالا در واقع اعطای بورس به دانشجوی دکترا است

راه دیگر برای آشنایی با بورسیه های تحصیلی هر دانشگاه، مراجعه به بخش SCHOLARHIP دانشگاه است. در آنجا قید شده که هر رشته برای اعطای بورس تحصیلی، چه مدارکی نیاز دارد. چگونه باید اپلای کرد. میزان بورس چطور است. بورسیه تحصیلی به چه صورت‌هایی ارائه می‌شود. بورس به صورت TA یا TEACHER ASSISTANSHIP است یا RA یا RESEARCH ASSITANSHIP و در واقع، شرایط دریافت به چه صورت است.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیدبخش اسکولارشیپ دانشگاه اوپسالا سوئد

بعضی از دانشگاه ها صرفا به کمک استاد در حل تمرین یا کارهای تحقیقاتی با اساتید، به دانشجویان واجد شرایط، بورس تحصیلی می‌دهند تا بخشی از هزینه های تحصیلی آن‌ها جبران شود. مثل شیوه اعطای بورس به دانشجویان دانشگاه کالیفرنیا که در این لینک در دسترس است.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیددانشگاه CSU برای اعطای فاند، معدل ۳ از ۴ را شرط لازم می‌داند

دانشگاه تگزاس هم تقریبا روش اعطای بورسیه تحصیلی آن شبیه دانشگاه CSU است.

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیددر اپلای بورس ها، بایستی به DEADLINE توجه کنید

بعضی از اساتید هم بر اساس فاندی که شرکت ها و موسسات به آنها می‌دهند، نسبت به جذب دانشجو اقدام کرده و سرپرستی RESEARCH PROPOSAL آن ها را برعهده می‌گیرند.

خلاصه روش های اقدام برای بورس زیاد است که از طریق نمونه لینک‌ها و تصاویری که در این گفتار تکراتو ارائه شد، می‌توان اطلاعات خوبی گرفت.

چه مدارکی برای بورس تحصیلی نیاز دارید؟

همان‌طور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، به منظور دریافت بورس تحصیلی، بایستی مدارک زیر را در اختیار داشته باشید.

رزومه آکادمیک بیانیه هدف ۳ توصیه نامه تحصیلی ترجمه رسمی ریز نمرات ترجمه رسمی مدارک تحصیلی ترجمه خلاصه پایان نامه کارشناسی ترجمه خلاصه پایان نامه کارشناسی ارشد رونوشت مقالات علمی خود/کنفرانسی یا ISI سابقه کار تجربی و عملی که مستند به تاییدیه کارفرما باشد. پروپزال تحقیقاتی (RESEARCH PROPOSAL)

البته، بیانیه هدف (SOP: STATEMENT OF PURPOSE) با پیشنهاد تحقیقاتی (RESEARCH PROPOSAL) خیلی تفاوت مفهومی ندارد. اگر چه در محتوا، تفاوت‌هایی وجود دارد و RP، دقیق‌تر از SOP است. اما به هر حال، داشتن این دو مدرک که نشان از عزم جدی، مسئولانه و مجدانه و پر انگیزه شما برای حضور دردانشگاه مقصد و انجام فعالیت‌های پژوهشی در فیلد خاصی دارد، کمکی است برای ارتقا شناخت دانشگاه از رزومه شما و توانمندی‌های شما.

هر اندازه روش و سبک پرداخت به موضوع در بیانیه هدف، قوی‌تر باشد، خواننده (اعضا هیات پذیرش دانشگاه مقصد)، جذب نوع نگرش و برنامه شما برای اعطای پذیرش تحصیلی با بورس می‌شوند.

این مدارک، بایستی به زبان انگلیسی یا به زبان کشور مقصد باشد تا خواندن آن برای خواننده، آسان باشد. گاهی نیاز است که برای کسب بورس تحصیلی از یک دانشگاه آلمانی زبان، بیانیه هدف را به آلمانی بنویسید تا دقیق منظور شما به طیف وسیعی از اساتید رشته مورد در دانشکده مقصد، اطلاع رسانی شود. اگرچه، این شرط لازم یا کافی برای دریافت اسکولارشیپ نیست. اما می‌تواند کمک کند.

علاوه بر مدارکی که در بالا گفتیم، هیچ مدرک دیگری نیاز ندارد. تمکن مالی، رونوشت گذرنامه، دوره‌هایی که گذرانده اید یا افتخارات غیر علمی، تاثیرچندانی در کسب بورس ندارد.

چگونه شانس دریافت بورس تحصیلی را افزایش دهیم؟

برای این که شانس دریافت بورس تحصیلی رایگان یا ارزان قیمت را پیدا کنید، توصیه های ۲۰گانه تکراتو را برای تحصیل در سال ۲۰۲۰ میلادی و به بعد در نظر داشته باشید. این توصیه‌ها، چکیده تجارب دارندگان بورسیه های تحصیلی چند هزار دلاری تا چند ده هزار دلاری در سال‌های اخیر است که باید جدی گرفته شود:

هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانید

بعضی از سایت های معروف اعطای بورسیه را در نظر بگیرید. مثل SINGA که بورس های دکترا دانشگاه های سنگاپور به متقاضیان واجد شرایط است. حتی اگر ۲ مدرک ارشد از بهترین دانشگاه های ایران و آسیا دارید، برای دریافت بورس تحصیلی از بهترین دانشگاه های دنیا، نباید مایوس شده و با چند ریجکت، عصبانی و افسرده شوید. دریافت بورس تحصیلی، در فضای کاملا رقابتی صورت می‌گیرد. صرفا بهترین گزینه‌ها برای دریافت بورس، در SHORT LIST قرار گرفته و پس از مصاحبه تلفنی (اسکایپی)، گزینه نهایی، انتخاب می‌شود. بهترین گزینه ها برای دریافت بورس تحصیلی رایگان، الزاما بهترین معدل و بهترین رزومه را ندارند. تجربه و سابقه عملی در حوزه مورد نظر بورسیه، نقش مهمی در اعطای بورس به منتخبان دارد. اگر شما برای دریافت بورسیه تحصیلی در مقطع دکترای گردشگری از فلان دانشگاه آمریکا اپلای می‌کنید، اما مدرک ارشد شما، ربطی به گردشگری ندارد ولی چندین مقاله معتبر با ضریب تاثیر بالا در ژورنال‌های ISI نوشته‌اید، شانس شما برای دریافت بورس در حوزه دکترای گردشگری دانشگاه های امریکا، بالاتر از افرادی است که هیچ مقاله علمی و تجربه عملی در حوزه صنعت توریسم نداشته و صرفا، مدرک کارشناسی ارشد گردشگری دارند. بورس های تحصیلی رایگان دولتی را جدی بگیرید. مثل بورس های بین المللی دولت استرالیا به دانشجویان خارجی.
هرآنچه که باید درباره دریافت بورسیه تحصیلی ارشد و دکترا بدانیددولت استرالیا سالانه ۲۰۰ میلیون دلار کمک هزینه به دانشجویان بین‌المللی می‌دهد
این یک قاعده مهم است. اگر بورس تحصیلی رایگان می‌خواهید، بایستی اهل تحقیق بوده و یک INDEPENDENT RESEARCHER باشید و این را اثبات کنید. برای دریافت بورسیه تحصیلی از بهترین دانشگاه های آمریکا و اروپا، حتما با اساتید دانشکده مقصد، رایزنی کنید. یعنی CV خود را برای اساتید ارسال کنید و با آن‌ها درباره فیلد مورد نظر خود گفتگو کنید. ببینید که آن موضوعات تحقیقاتی محبوب آن‌ها (FAVOURIT RESEARCH AREA) چیست و چگونه می‌توانید در انجام آن، با اساتید، مشارکت کنید. شاید بتوانید بخش مرور منابع (LITERATURE REVIEW) مقالات آن‌ها را بنویسید یا تحلیل‌های آماری مقالات و داده‌های استخراج شده از تحقیقات میدانی پژوهش‌های آنان را با SPSS تحلیل کنید یا هر کار دیگری که شما را وارد WATCHING LIST اساتید کرده و پتانسیل علمی شما را اثبات می‌کند. برای دریافت بورس تحصیلی، گاها یک تماس تلفنی، ارزش ده ها نامه نگاری دارد. این فقط شما نیستید که مقالات فلان استاد را مطالعه کرده و خواستار همکاری با وی سر موضوع خاصی هستند. متقاضی زیاد است و بهترین ها معمولا انتخاب می‌شوند. همان‌طور که در این گفتار تکراتو گفتیم، اصلا فکر نکنید که بورس تحصیلی رایگان، فقط از طریق دانشگاه ارائه می‌شود. شرکت ها و موسسات بین المللی معروف نیز بورس تحصیلی دارند و شما می‌توانید با مراجعه به سایت شرکت‌های چندملیتی، در جریان فرصت های بورسیه آن‌ها در سال ۲۰۲۰ قرار بگیرید. بعضی از دولت‌ها، بورسیه تحصیلی در اختیار دانشجویان بین المللی قرار می‌دهند. مثل دولت استرالیا یا نروژ. حتما به این سایت‌ها نیز مراجعه کنید. صلاحیت شما برای دریافت بورس تحصیلی رایگان، بایستی احراز شود. احراز صلاحیت متقاضیان برای دریافت بورس، در یک فرآیند چند ماهه صورت می‌گیرد و انتظار یک معجزه چند روزه نداشته باشید. برای دریافت بورس تحصیلی در دانشگاه های آمریکا، بایستی GRE-GMAT داشته باشید. برای کسب بورس بسیاری از دانشگاه های آمریکا در مقطع دکترا، داشتن جی آر ایی با نمره VERBAL ۱۶۰ از ۱۷۰ و نمره مقاله نویسی ۴ از ۶ الزامی است. بیانیه هدف شما برای کسب بورس تحصیلی، تاثیرگذار است. اصول نوشتن بیانیه هدف را در اینترنت بررسی کنید. بیانیه هدف دانشجویان دکترای فعلی دانشگاه مقصد یا دانشگاه های دیگر را دانلود و مطالعه کنید. SOP خوب، معمولا ۲ یا ۳ صفحه است و نه بیش‌تر. بیانیه سیاسی نیستید. مقاله نیست که ۱۰ صفحه داشته باشد. شما باید تعریف درستی از خود،‌ علایق، برنامه تحقیقاتی، سابقه تحقیقاتی،‌ تجارب و انتظاراتی که از انجام تحقیق دارید را به صورت مستدل و مستند ارائه کنید تا به قولی «محکمه پسند» باشد. دانشجویانی ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاه های مختلف جهان، معمولا در LINKEDIN حضور فعالی داشته و رزومه دارند. با آن‌ها تعامل کنید و رازهای دریافت بورسیه تحصیلی رایگان را بپرسید. آن‌ها بهتر از هر کسی می‌دانند که در دانشکده خود، چه استادی روی چه موضوعی، نیاز به جذب دانشجوی مستعد داشته تا به وی برای تحصیل در فلان مقطع، بورس تحصیلی بدهند. رزومه و بیانیه هدف، بایستی به درستی نگارش شده و غلط گرامری نداشته باشد. حتما این صفحات را در اختیار یک مترجم حرفه‌ای گذاشته تا ویراستاری شود. به خصوص چکیده پایان نامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد را. بورس تحصیلی، بخش زیادی از هزینه‌های شما را در حد متعارف در زمان تحصیل در دانشگاه مقصد، رفع می‌کند. اما ۱۰۰ درصد هزینه‌های شما را پوشش نمی‌دهد. لذا معنی و مفهوم زندگی دانشجویی را درک کنید. هیچ تضمینی وجود ندارد که شما با دریافت بورس تحصیلی، موفق به دریافت ویزای دانشجویی از کشور مقصد در تهران شوید. بایستی مدارک مورد نیاز دانشجویان را در اختیار سفارت قرار دهید. هیچ تضمینی به منظور اخذ اقامت و کسب شهروندی کشور مقصد پس از دریاقت بورس تحصیلی، وجود ندارد. معمولا با دریافت بورس، بایستی مدت زمان خاصی در هفته یا ماه، کار تحقیقاتی بکنید. لذا، فرصت برای کار خارج از دانشگاه، نخواهید داشت. مگر در تعطیلات و زمان تابستان.

خواننده گرامی تکراتو، اگر به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی هنری، پزشکی، علوم انسانی یا فنی و مهندسی هستید، چاره‌ای ندارید که CV‌ خود را تقویت کنید. مقاله زیاد بنویسید. در کنفرانس‌های علمی شرکت کنید. حتی در سطح ارسال پوستر. مقالات اساتید خوب در دانشکده‌های خوب جهان را مطالعه کرده و با آن‌ها درباره موضوعاتی که نوشته‌اند، بحث کنید.

بخش DISCUSSION یا CONSLUSION مقالات اساتید در ژورنال‌های معروف جهان، معمولا پیشنهادهایی برای تحقیقات بعدی (FURTHER RESEARCH) ارائه می‌کند که می‌تواند سیگنال‌هایی جذاب برای شما به منظور تعریف یک پروژه/تحقیق باشد تا در قالب مقاله یا کتاب به آن بپردازید و از استاد مورد نظر نیز کمک بگیرید. به SCIENCE DIRECT رفته و مقالات OPEN SOURCE را دانلود و مطالعه کنید و با نویسنده مسئول (CORRESPONDENT AUTHOR) تعامل کنید.

پس، تعامل با اساتید برای گرفتن بورس تحصیلی ، فراموش نشود. اساتید، به دنبال دانشجوی محقق مستقل توانمند و باانگیزه هستند. ۱ سال پرداخت بورس به شما، ده هزار دلار برای دانشگاه مقصد هزینه دارد. لذا باید ظرفیت‌های خود را عرضه کرده و آن‌ها را نسبت به سرپرستی خود، متقاعد کنید.

اگر با سوالی روبرو شدید یا سابقه دریافت بورس تحصیلی دارید، نظرات و دیدگاه‌های خود را از طریق بخش کامنت به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید:

بهترین شهرهای استرالیا برای زندگی و کار در سال 2019

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس