بارش‎های پارسال بیانگر ورود یزد به دوره ترسالی نیست/چاره‎ای جز سازگاری با کم آبی نداریم


بارش‎های پارسال بیانگر ورود یزد به دوره ترسالی نیست/چاره‎ای جز سازگاری با کم آبی نداریم

مدیر عامل آب منطقه ای یزد با بیان این که هر چند بارش های سال گذشته کشور بیشتر از سالهای قبل ولی کمتر از متوسط کشوری است، تاکید کرد: استان یزد همچنان با کسری مخزن 98 میلیون مترمکعبی مواجه است و ترسالی پارسال نمی تواند بیانگر ورود استان به دوره ترسالی باشد.

به گزارش ایسنا، «محمد مهدی جوادیان زاده» امروز به مناسبت پایان سال آبی 98-97 در جمع خبرنگاران گفت: با وجود بارش‎های خوب سال گذشته نمی‎توان آن را نشانه ورود استان یزد به ترسالی دانست چرا که در دهه های اخیر شاهد نداوم بیشتر دوره خشکسالی و کاهش دوره های ترسالی در استان هستیم.

وی افزود: یزد استانی خشک و داراری وضعیت منابع آبی ضعیف است واز این لحاظ جزو فقیرترین استانهای کشور محسوب می شود به طوری که میانگین بارش‎های 30 سال گذشته بیانگر کاهش حدود 7 میلی متری بارش‎ها در هر 10 سال هستیم.

به گفته وی، در سال آبی گذشته استان دارای 120 میلی متر بارندگی بوده که هر چند در مقایسه با میانگین 70 میلی متر بارش سال آبی گذشته رشد 71 درصدی و در مقایسه با متوسط دوره آماری که 92 میلی متر است، رشد 30 درصدی داشته ولی در قیاس با متوسط بارش های سال گذشته و متوسط دوره آماری کشور که به ترتیب 102 و 41 درصد است، کمتر می‎باشد.

جوادیان زاده خاطرنشان کرد: البته بارش‌های خوب سال گذشته در کاهش 30 درصدی کسری مخازن منابع آبی استان تاثیرگذار بوده به طوری که کسری مخزن 139 میلیون مترمکعبی دشت‎های یزد از دی 96 تا خرداد 97 در بازه زمانی سال بعد به 98 میلیون مترمکعب کاهش یافته است ولی با این وجود همچنان کسری 98 میلیون مترمکعبی در استان داریم.

وی با اشاره به تاثیر شدید تغییر اقلیم بر وضعیت منابع آبی استان، گفت: با توجه به نیاز رو به رشد آبی در استان کسری مخازن آب در 90 درصد از دشت‎های یزد رو به رشد است و تعداد اندکی که این رشد وجود ندارد نیز به علت شوری بیش از حد منابع آبی آنهاست.

وی ادامه داد: استان یزد از نظر آبهای تجدیدپذیر با 750میلیون مترمکعب رتبه سی ام را در بین استانهای کشور دارد و از نظر کسری مخازن رتیه هفتم کشور را دارد که حجم بالایی را در کشور شامل می‎شود.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد با اشاره به هوابین بودن منابع آبی مناطق کوهستانی یزد که با بارش‎های پر آب و در خشکسالی با بحران آبی مواجه می‎شوند، اظهار کرد: معتقدیم که سیاست‎های آبی استان نباید هوابین باشد به عبارتی نباید این سیاست‎ها با ترسالی تغییر کند بلکه باید برنامه های استان بر اساس وضعیت کم آبی استان تداوم داشته باشد و این مگر با برنامه سازگاری با کم آبی محقق نخواهد شد.

وی امسال نیز در 10 دست ممنوعه و بحرانی یزد تحویل حجمی آب و در دشت‎‎های فاقد کنتور هوشمند حاموشی چاه‎های کشاورزی در زمستان را دنبال می‎کنیم چرا که اجرای این طرح ها در سه سال گذشته یعنی سال 95 تا 97 به ترتیب موجب صرفه جویی 40، 75 و 85 میلیون مترمکعبی مصرف آب شده که مقایسه با 60 میلیون آب انتقالی به یزد رقم قابل توجهی است.

وی یکی از اقدامات موثر در زمینه مصرف بهینه آب را فرهنگ سازی و اطلاعرسانی در مورد وضعیت آبی استان ذکر کرد و گفت: در همین رابطه امسال جشنواره سپاس آب را با معرفی و تجلیل از موفقترین حافظان آب با حضور معاون وزیر برگزار کریم و امیدواریم این الگوهای موفق با همکاری رسانه‎ها به جامعه معرفی شوند.

وی اجرای طرح دانش اموزی داناب با همکاری جهاددانشگاهی یزد را از دیگر طرح‎های فرهنگ سازی در استان ذکر کرد و گفت: خوشبختانه ارزیابی‎های صورت گرفته در مورد این طرح نشان از موفقیت اجرای این طرح در کشور دارد.

وی برگزاری نشست‎های تخصصی با کشاورزان در شهرستان‏های مختلف را از دیگر این طرح‎ها ذکر کرد و گفت: این طرح نیز با موفقیت در استان برگزار شده و امیدواریم که شاهد تداوم هر چه بیشتر آن در سراسر استان باشیم.

جوادیان زاده با بیان این روان آبهای استان با توجه به بارش‎های خوب سال گذشته مورد انتظار نبود، تغییر الگوی بارش‎ها که تاثیرگذاری آنها را کاهش داده و دست اندازی های بالادست رودخانه‎های استان را عامل تاثیر اندک رووان آبها بر منابع زیر زمینی استان ذکر کرد.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح آزادسازی سراسری بستر و حریم رودخانه ده بالا در شهرستان تفت، گفت: شرکت آب منطقه ای در این زمینه با متخلفین برخورد قاطع دارد و در مرحله بعد آزادسازی حریم رودخانه‎‎های مناطق منشاد و دیگر روستاهای استان را در دستور کار خواهیم داد.

این مسئول در پاسخ به سئوالات خبرنگاران از مسلوب المنفعه کردن 277 جاه غیرمجاز در استان طی سال گذشته خبر داد و حجم آب استحصالی از این چاه‎‎ها را 11.7 میلیوم مترمکعب ذکر کرد.

وی همچنین با اشاره به پیشرفت 90 درصدی سد هرات، گفت: این طرح به دلیل عدم تزریق اعتبارات با کندی پیش رفت که در سفر دکتر نوبخت مقرر شد تا در صورت بهره برداری تا پایان سال 60 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز آن برای شروع آبگیری تا پایان سال تامین اعتبار و تخصیص یابد.

وی با اشاره به در حال اجرا بودن طرح خط دوم انتقال آب به یزد گفت: سرعت گرفتن این طرح منوط به تصمیم شورای عالی آب جهت تغییر سرچشمه خط از بهشت آباد به منطقه خرسان است.

وی به تخصیص 250 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به یزد اشاره و عنوان کرد: این طرح در مرحله فراخوان برای جذب سرمایه گذار است و تاکنون هفت سرمایه گذار برای اجرای ان اعلام آمادگی کرده اند ولی با توجه به استقبال سرمایه گذاران احتما تمدید فراخوان وجود دارد.

وی در مورد طرح انتقال آب از خلیج فارس نیز گفت: این طرح با مشارکت معادن چادرملو یزد، گل گهر سیرجان و مس سرچشمه در حال اجراست و از پیشرفت خوبی برخوردار است که در مرحله اول 20 میلیون مترمکعب آب به چادرملو و صنایع استان تخصیص خواهد یافت.

جوادیان زاده در پایان نیز با بیان این که 18 درصد آب شرب استان در فصول گرم بهار و تابستان صرف کولرهای آبی می‎شود، اظهار کرد: بنا بر اظهارات کارشناسان آب مصرفی جهت تامین برق کولرهای گازی بیش از این میزان آب مصرفی است لذا درصدد افزایش راندمان آبی کولرهای آبی هستیم و تاکنون نیز طرح‎هایی در این زمینه ارائه شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا