برترین فناوری‌های پزشکی در سال 2019 را بشناسید


برترین فناوری‌های پزشکی در سال 2019 را بشناسید

پیشرفت دو عرصه فناوری و پزشکی همگام با هم سالانه جان میلیون ها نفر در سراسر دنیا را نجات می بخشد.

برترین فناوری‌های پزشکی در سال 2019 را بشناسید

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فناوری و پزشکی سالهاست که همگام با هم پیش می‌روند و پیشرفت در این دو عرصه، سالانه جان میلیون‌ها نفر از انسان‌ها را نجات می‌دهد. در ادامه این مطلب با فهرستی از برترین فناوری‌های پزشکی در سال ۲۰۱۹ آشنا می‌شوید.

اسپر‌های هوشمند

اسپری‌ها گزینه اصلی درمان آسم هستند که اگر به درستی انجام شوند، در ۹۰ درصد بیماران موثر خواهند بود. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که فقط در حدود ۵۰ درصد از بیماران این کار را به درستی انجام می‌دهند و حدود ۹۴ درصد از اسپری‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند.

برای کمک به مبتلایان به آسم و مدیریت بهتر شرایط آنها، دستگاه اسپری هوشمند با قابلیت بلوتوث ایجاد شده است. یک وسیله کوچک به این اسپری متصل است که تاریخ و زمان هر دوز و اینکه آیا به درستی انجام شده است را ثبت می‌کند. این داده‌ها سپس به تلفن‌های هوشمند بیماران ارسال می‌شوند تا اطلاعات بیمار بایگانی شوند. کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است که با کاربرد اسپری‌های هوشمند، از داروی مسکن کمتری استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: روبات‌های پرستار به کمک بیماران با درد‌های مزمن می‌آیند

جراحی روباتیک

جراحی روباتیک کمک می‌کند تا اعمال جراحی دقیق و کنترل شده انجام شوند. در حین جراحی روباتیک، جراحان می‌توانند روش‌های بسیار پیچیده‌ای را انجام دهند که در غیر این صورت یا بسیار دشوار است یا غیرممکن خواهد بود.

پیشرفت این فناوری، می‌تواند به جراحان کمک کند در حالی که مشغول کار هستند، اطلاعات مهم دیگری در مورد بیمار را بررسی کنند. این اختراع نگرانی‌هایی را مبنی بر جایگزینی جراحان انسانی ایجاد می‌کند، از این رو احتمالاً در آینده، فقط برای کمک و تقویت کار جراحان استفاده می‌شود.

سنسور‌های بی سیم مغز

پیشرفت‌های پزشکی به دانشمندان و پزشکان این امکان را داده است تا حسگر‌های الکترونیکی را ایجاد کنند که بتوانند در مغز قرار بگیرند و هنگامی که دیگر نیازی به آن‌ها نباشد، از مغز حذف شوند. این ابزار به پزشکان در اندازه گیری دما و فشار درون مغز کمک می‌کنند.

چاپ ۳ بعدی

چاپگر‌های ۳ بعدی به سرعت به یکی از داغ‌ترین فناوری‌های موجود در بازار تبدیل شده اند. از این چاپگر‌ها می‌توان برای ایجاد ایمپلنت و حتی مفاصل استفاده کرد که در حین جراحی استفاده می‌شود.

اندام‌های مصنوعی

مدتهاست زمینه‌ای فراهم شده است تا بتوانیم سلول‌های پوستی را برای ایجاد پیوند‌های پوستی برای قربانیان سوختگی بازسازی کنیم. همچنین دانشمندان توانسته اند عروق خونی، تخمدان‌های مصنوعی و حتی پانکراس هم ایجاد کنند. این اندام‌های مصنوعی در بدن بیمار رشد می‌کنند و یک نقصبدنی را رفع می‌کنند. توانایی تأمین ارگان‌های مصنوعی که توسط سیستم ایمنی بدن رد نشوند می‌تواند انقلابی باشد که سالانه میلیون‌ها بیمار را که زندگی شان به پیوند موفق عضو وابسته است، نجات دهد.

کریسپر

این فناوری پیشرفته‌ترین فن آوری ویرایش ژن است که با بهره گیری از مکانیسم‌های طبیعی سیستم ایمنی، سلول‌های باکتریایی و ویروس‌های مهاجم، که قادر به قطع رشته‌های DNA آلوده هستند، عمل می‌کند. توانایی این ابزار در برش DNA منجر به اصلاح و بهبود روش‌های درمان بیماری می‌گردد، زیرا با اصلاح ژن ها، برخی از بزرگترین تهدیدات سلامتی انسان، مانند سرطان و HIV می‌تواند بر طرف شوند

انتهای پیام/

جدیدترین فناوری های پزشکی که بسیار پرکاربرد هستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403