دنیا نمی‌تواند از نفت ایران چشم پوشی کند


دنیا نمی‌تواند از نفت ایران چشم پوشی کند

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: دنیا نمی‌تواند از نفت ایران چشم پوشی کند و فشار‌های وارد شده به کشور موقتی و برای نیل به اهداف سیاسی است.

گروه نفت وانرژی بازارنیوز: محمدعلی خطیبی با تاکید بر اینکه ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز و جهان نمی تواند مورد غفلت مصرف کنند گان قرار گیرد، افزود: از منابع خدادادی به بدترین شکل ممکن و به صورت خام فروشی استفاده شده و درآمد نفتی در بودجه خرج مسائل روزمره می شود.


وی ضمن اشاره به اینکه اگر صادرات نفت و گاز پایان یابد مشخص نیست که منابع بودجه چگونه تامین می شود، اظهارداشت: قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی یک آرزوست و در صورتی که این آرزو تحقق یابد یک پیروزی بزرگ اقتصادی برای کشور به دست خواهد آمد.

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه با قطع وابستگی بودجه به نفت درآمدهای نفتی می تواند در بخش های خصوصی، دولتی و زیرساخت ها سرمایه گذاری شود، ادامه داد: نفت در بودجه امسال به میزان کمی نقش آفرین است.

وی با اعلام این مطلب که کشور می تواند نیازهای داخلی خود را از نفت و گاز بدون پرداخت وجهی تامین و برای نیازهای ارزی از ظرفیت های مغفول مانده استفاده کند، گفت: تا زمانی که آثاری از درآمد نفت باشد هیچ دولتی به ظرفیت های مغفول مانده توجهی نمی کند.

خطیبی افزود: ایران دارای آب و هوای بسیار متنوع و جاذبه های توریستی بوده و منابع غیر نفتی فراوانی دارد و همچنین می توان از ظرفیت نیروی انسانی تحصیلکرده و استارت آپ ها بهره گیری کرد.

وی با بیان این مطلب که در بودجه امسال بخش صادرات غیر نفتی رشد چشمگیری داشته به فرار مالیاتی ۴۰ تا ۵۰ درصدی اشاره کرد و اظهارداشت: اگر قوانین مالیاتی در کشور اصلاح شود سهم بودجه از نفت زیاد نخواهد بود و با درآمدهای مالیاتی جای خالی نفت در بودجه پر خواهد شد.

نماینده سابق ایران در اوپک با اعلام این خبر که رشد صادرات غیرنفتی طی ماه های اخیر به ویژه بعد از شدت یافتن تحریم ها قابل توجه است، ادامه داد: توسعه صنعت توریسم در چند ماه گذشته به همراه رشد صادرات غیر نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی می تواند نوید بخش دستیابی به یک پیروزی اقتصادی بزرگ باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه واردات به کشور کاهش یافته و بسیاری از بخش ها به جای واردات به ظرفیت های داخلی روی آورده اند، گفت: آخرین امید آمریکا و دشمنان این است که از طریق وابستگی ایران به حامل های نفتی و اقتصاد به مردم فشار وارد کنند که با ناامیدکردن آنها می توان از این تحریم ها نیز عبور کرد.

خطیبی با بیان اینکه اگر ایران از نظر راهبردی وابستگی نداشته باشد دیگر دشمنان نمی توانند به کشور فشار وارد کنند، به رادیو اقتصاد یادآور شد: در چنینی شرایطی ایران به قدرتی تبدیل می شود که با نوسان درآمدهای نفت دچار مشکل نخواهد شد و جایگاه و قدرت اقتصادی، منطقه ای و نظامی خود را افزیش خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی