داده‌های مکانی در کاهش هزینه‌ حوادث طبیعی موثر است


داده‌های مکانی در کاهش هزینه‌ حوادث طبیعی موثر است

کرج - ایرنا - رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح گفت: استفاده از داده‌های اطلاعات مکانی و سنجش از دور چه در زمان مخاطرات طبیعی و چه خارج از این دوره‌ها، بر کاهش هزینه‌ها در کشور موثر است.

به گزارش ایرنا، امیرسرتیپ دوم مجید فخری روز شنبه در آیین آغاز به کار ششمین کنفرانس بین المللی علوم و اطلاعات مکانی 2019 که در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، در خصوص ضرورت برگزاری این کنفرانس‌ها، افزود: علوم ژئوماتیک در دنیا پیشرفت‌های خیلی زیادی کرده و سنجنده‌ها، سکوها و علوم مختلف از این داده‌های متنوع استفاده می کنند.

وی اظهار داشت: این داده ها در حوزه علوم زمینی مثل کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت بر حوادث طبیعی و بحران‌ها استفاده کاربردی زیادی دارد.

«مهندسی ژئوماتیک مجموعه‌ای است از تخصص‌های مرتبط با جمع‌آوری، نگهداری، پردازش، بازیابی و توزیع داده‌های جغرافیایی یا زمین مرجع. این دانش دستاورد پیشرفت های دانش انفورماتیک در مهندسی نقشه‌برداری و علوم زمین است».

فخری گفت: ‌امروزه این تکنولوژی‌ها به صورت گسترده همچون فناوری اینترنت اشیاء و داده‌های حجمی دائم در دنیا استفاده می‌شود و باید با برگزاری این همایش‌ها آنچه که در دنیا اتفاق می‌افتد را کسب کنیم و بتوانیم سمت و سوی خودمان را به سمت بهتر استفاده کردن از این داده‌ها و تکنولوژی‌ها و روش‌های پردازش سوق بدهیم.

وی ادامه داد: آنچه که بر عهده‌ی سازمان‌هایی مثل سازمان جغرافیایی هست این است که بهترین استفاده را از داده‌ها و فناوری ها در خدمت‌رسانی به نیروهای مسلح و سایر بخش‌های کشورهای داشته باشد.

رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در خصوص دانش مورد نیاز در کشور در این حوزه، افزود: کشور ما به دانش خوبی در این زمینه رسیده به طوریکه افرادی که در این حوزه‌ها کار می‌کنند دانش لازم را کسب کرده اند و در حال کسب انواع دانش ها هستند.

وی اضافه کرد: ممکن است از نظر زیرساخت‌ها با کشورهای پیشرفته فاصله‌ای داشته باشیم که با اقداماتی که در کشور انجام می شود امیدواریم که این زیرساخت‌ها به درجه ای برسد که برای انواع کاربردها قابل استفاده باشد.

وی در خصوص کاربرد دانش اطلاعات مکانی و داده های از راه دور کاربرد در کشاورزی، منابع طبیعی و مخاطرات طبیعی گفت: در جریان سیل فروردین ماه امسال کشورمان از داده های سنجش از دور بهره های خیلی خوبی برده شد به طوریکه برای نشان دادن پهنه سیلاب در کشور کاربرد مناسبی داشت.

از این داده‌ها سازمان‌های مختلف مثل هواشناسی ، سازمان جغرافیایی، سازمان نقشه‌برداری، سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی به خوبی استفاده کردند.

فخری بیان داشت: ولی هماهنگی بین این سازمان‌ها برای سرویس دهی و خدمات‌رسانی به سازمان مدیریت بحران بسیار مهم است و استفاده از این داده‌ها و انواع داده‌هایی که امروز در دنیا تولید می شود برای مدیریت بر منابع طبیعی چه در وضعیت بحران چه خارج از آن بسیار اهمیت دارد.

استفاده از این داده ها می‌تواند کمک کند تا هزینه ها در زمان‌های مختلف کاهش یابد و منابع بهتر مدیریت شود و بتوانیم اگر بحرانی در کشور به وجود می آید با این نوع داده‌ها و پردازش آن‌ها بهترین مدیریت را بر وضعیت بحرانی داشته باشیم.

وی در خصوص سطح مقالات ارایه شده در این کنفرانس نسبت به سطح کشورهای توسعه یافته، گفت: از نظر دانشی نمی توان گفت فاصله نداریم، فاصله داریم ولی به قدری زیاد نیست که برای دستیابی به این دانش با مشکلی مواجه شویم.

این دانش زیرساخت‌های فناوری بسیار بالایی نیاز دارد که همه‌ی دنیا به آن زیرساخت‌ها دسترسی ندارند و تعداد محدودی از کشورها هستند که بعضی از این زیرساخت ها را دارند ولی ما جایگاه ورتبه خوبی در این کشورها داریم.

وی گفت: در اتفاقات سال جاری در سیل و آتش سوزی‌های جنگل‌ها چند ماه اخیر می‌توان گفت که استفاده خیلی خوبی ما در حوزه‌های مختلف از داده ها انجام دادیم به طوریکه سازمان فضایی اقدام جالبی را در فروردین امسال انجام داد که یک گروهی را در شبکه های اجتماعی برای استفاده از آخرین توانمندی افراد تشکیل داد.

فخری افزود: افراد زیادی به این مجموعه مراجعه کردند و توان و داده خودشان را در اختیار قرار دادند که این نشان می دهد پتانسیلی داخلی کشور در این زمینه بسیار خوب است و می توان امیدوار بود که در کوتاه مدت ما در خیلی از این موارد بتوانیم کنترل خوبی روی اوضاع و احوال داده هایمان و وضعیت های بحرانی داشته باشیم.

ششمین کنفرانس بین المللی علوم و اطلاعات مکانی با حضور متخصصینی از 16 کشور جهان به مدت پنج روز در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج در حال برگزاری است.

این کنفرانس پنج روزه به زبان انگلیسی برگزار می شود.

6156

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتایج آزمون استخدامی معلمان چه زمانی اعلام می‌شود؟