اشعار حافظ بازتاب کرامت انسانی است


اشعار حافظ بازتاب کرامت انسانی است

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‌فقیه در فارس با بیان اینکه اسلام به دنبال توسعه کرامت انسانی است، این ویژگی را در اشعار حافظ یادآور شد و گفت: اشعار حافظ بازتاب سخنان پیامبر(ص) و اسلام است.

اشعار حافظ بازتاب کرامت انسانی استبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، شب گذشته، 19 مهر در آیین بزرگداشت حافظ که در جوار آرامگاه خواجه اهل راز برگزار شد، با بیان اینکه اسلام به دنبال توسعه کرامت انسانی است، گفت: در روش و منش حافظ این ویژگی به خوبی مشاهده شده و در اشعارش این مهم جلوه‌گری دارد، اشعاری که بازتاب سخنان پیامبر و اسلام است.

وی با اشاره به نگاه حافظ به معرفت‌شناسی و قدرت انسان در دریافت حقایق با اقتباس از احادیث پیامبر اسلام، گفت: باید چارچوبی تعیین شود که چگونگی ادامه راه حافظ را نشان دهد، تا همانگونه که در گذشته‌های تاریخی در قله‌های رفیعی از علم، ادب، تمدن و فرهنگ بودیم در آینده هم به دامنه سقوط نکنیم.

امام جمعه شیراز با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا حافظ می‌خواسته تمام طریق‌ها و فرقه‌های مختلف را تأیید کند و همدلی برای همدلی و صلح برای صلح و اینگونه مسائل که در روزگار ما مد شده را در کشف حقیقت دخالت دهد؟ گفت: این سؤال بر مبنای معرفت‌شناسی ما باید منجر به پاسخ یکسانی شود که عموم متفکران و نخبگان آن را قبول داشته باشند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ به لحاظ معرفت‌شناسی بر این قرار گرفته که حق را می‌توان شناخت و باید آن را شناخت و به آن پایبند بود، گفت: اگر اشعار حافظ را در فضای فلسفه مبتنی بر شک بررسی کنیم، به تفسیر دیگر و متفاوتی از خواهیم رسید.

نماینده ولی‌فقیه در فارس با تأکید بر اینکه باید بدانیم که با کدام بستر و کدام رویکرد می‌خواهیم برای جهان صحبت کنیم، گفت: دین اسلام، دین سختگیرانه‌ای نیست و قرآن صراحتاً می‌فرماید که خدا می‌خواهد تخفیف دهد و آسان بگیرد؛ لذا بنا نیست که پس از کشف حقیقت با دیگران به گونه‌ای رفتار کنیم که نتوانند زندگی کنند، بلکه باید برعکس باشد.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: در فرآیند کشف حقیقت به تناسب استفاده از ابزار، گاهی بین خودمان اختلافاتی ایجاد می‌شود و این دعوای دراز دامن بین طریقت و شریعت، بین عقل و دل اگر بنا باشد روزی به پایان برسد باید آن روزی را فرص کنیم که فلسفه ما به اوجی رسیده باشد که عقل و نقل را کنار هم بگذاریم.

وی همچنین تأکید کرد که باید در جلسات حافظ شناسی، دغدغه‌های حافظ و دغدغه‌های پس از او در تاریخ معاصر که چه روند تکاملی را طی کرده است، مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !