دیوان عدالت اداری دستورالعمل رده بندی سنی فیلم های سینمایی را متوقف کرد


دیوان عدالت اداری دستورالعمل رده بندی سنی فیلم های سینمایی را متوقف کرد

ایران اکونومیست-یک کارشناس فرهنگ و رسانه، در برنامه تلویزیونی «هفت»اعلام کرد که طی روزهای اخیر دیوان عدالت اداری با شکایت دادستانی کل کشور، حکم توقف اجرای دستورالعمل رده بندی سنی فیلم های سینمایی را صادر کرده است.

دیوان عدالت اداری دستورالعمل رده بندی سنی فیلم های سینمایی را متوقف کرد

به گزارش خبرگزاری فارس، در حالیکه هنوز سازمان سینمایی هیچ خبری در این زمینه منتشر نکرده است، اما سعید الهی که در میزگرد ویژه برنامه سینمایی «هفت» در شبکه سه سیما پیرامون وضعیت محتوای فیلم های سینمایی سخن می گفت این خبر را به نقل از یک منبع موثق و بر روی آنتن زنده اعلام کرد.

وی اظهارداشت: از آنجا که این دستورالعمل با وجود مفید بودن برای برخی آثار سینمایی، متاسفانه به دلیل تضاد با قوانین فرهنگی کشور، مجوز تولید آثاری با موضوعات اباحه گری، روابط ناسالم اخلاقی و ترویج خشونت تلقی می شود، دیوان عدالت اداری به همین دلیل در تاریخ شانزدهم مهرماه امسال، حکم به توقف موقت اجرای آن داده است.

این کارشناس سینما توضیح داد: با ابلاغ این حکم قضایی و دلایل و مدارک پیوست، سازمان سینمایی تا تصحیح محتوای آثار سینمایی که به نظرم اراده چندانی برای کنترل ساخت آنها وجود ندارد و نیز رفع موانع قانونی در بخش تعزیرات و مجازات های درنظر گرفته شده، حق صدور و اجرای چنین شیوه نامه‌ای را ندارد.

وی در تحلیل این خبر گفت: ورود قوه قضاییه و دادستانی کل کشور به اینگونه موارد تنها ناشی از بی تفاوتی و انفعال مدیران سازمان سینمایی به دیدگاه منتقدانی ست که دغدغه مدیریت فرهنگی و حوزه راهبردی دارند و به دلایل مختلف کمتر به آنها در عرصه مشاوره و همفکری توجه می شود.

الهی گفت: برخی آقایان و حتی رسانه‌های وابسته به آنان، به حدی سطح نقد و جایگاه منتقد را نازل کرده‌اند که دیگر بحث و نظر پیرامون مسائل کلان و محتوایی سینما که در اسناد بالادستی همواره به آنها اشاره و تاکید شده است به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: اگر مسئولان فرهنگی کشور بطور جدی به رسانه‌ها و کارشناسان دغدغه‌مند در حوزه‌های راهبردی توجه و به اصلاح رویه‌های خود مبادرت کنند می‌توانند در بستر تعاملات سازنده باری از دوش قوه قضاییه برداشته و حتی مانع از ورود سایر مراجع ذی‌صلاح به حوزه سینما شوند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اهمیت رده‌بندی سنی فیلم‌ها مطابق استانداردهای جهانی یادآور شد: تا محتوای فیلم‌های سینمایی اصلاح نشده و نقش شوراهای نظارتی سازمان سینمایی به درستی تقویت و تثبیت نشود، تدوین این‌گونه دستورالعمل‌ها اگرچه در ذات خود بسیار ضروری‌اند، لیکن تنها تقلیدی غیر هدفمند از برخی قوانین جهانی بدون در نظرگرفتن شرایط بومی کشور است.

سعید الهی در این میزگرد که سعید مستغاثی منتقد و مستندساز و نیز محمدحسین لطیفی کارگردان و مجری برنامه هفت وی را همراهی می‌کردند، گفت: دقت مدیران جدید قوه قضاییه و دادستانی در بهره‌گیری از نقدهای موثر در رسانه‌های جمعی که قطعا نوعی خرد جمعی به حساب می‌آید نشان از نگاه سالم و سازنده این بخش از حاکمیت در بخش فرهنگی کشور است که امیدواریم دوستان سازمان سینمایی در فضایی تعاملی این موضوع را درک کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی