روز بزرگداشت حافظ


اسم شیراز که می آید نام حافظ و اشعارش ناخودآگاه در گوش مان می پیچد. تقریبا می تون گفت هیچ کس نیست که با بیتی از این شاعر بزرگ انس نگرفته باشد و خاطره ای نداشته باشد. 20 مهر روزی است که در تقویم ایران به بزرگداشت حافظ اختصاص دارد. در ادامه مطلب به مناسبت این روز می خواهیم از او بیشتر بدانیم.

اسم شیراز که می‌آید نام حافظ و اشعارش ناخودآگاه در گوش‌مان می‌پیچد. تقریبا می‌تون گفت هیچ کس نیست که با بیتی از این شاعر بزرگ انس نگرفته باشد و خاطره‌ای نداشته باشد. 20 مهر روزی است که در تقویم ایران به بزرگداشت حافظ اختصاص دارد. در ادامه مطلب به مناسبت این روز می‌خواهیم از او بیشتر بدانیم.

زندگینامه حافظ

نامش خواجه شمس‌الدین محمد شیرازی بود و به نام «حافظ» تخلص یافت. علت این تخلص این بود که در علوم فقهی و الهی بسیار عمیق بود و حافظ کل قرآن با چهارده روایت آن بود. حافظ در میان ایرانیان تقدس ویژه‌ای دارد. به طوری که برخی رفتن به آرامگاه او در شهر شیراز را به مثابه زیارت می‌دانند. حافظ، این شاعر بزرگ حوالی قرن هشتم در شیراز به دنیا آمد و همان جا هم از دنیا رفت.

روز بزرگداشت حافظ


آثار حافظ

دیوان حافظ شامل حدود ۵۰۰ غزل، چند قصیده، دو مثنوی، چندین قطعه و تعدادی رباعی است. شهرت کلام حافظ نه تنها فقط در ایران بلکه در سطح جهانی نیز دل‌های زیادی را ربوده است. نمونه ای برای این حرف «گوته» دانشمند بزرگ و شاعر و سخنور مشهور آلمانی است. این شاعر، دیوان شرقی خود را به نام حافظ و با الهام از افکار او نوشته است.

فال حافظ

اشعار حافظ در میان ایرانیان محبوبیت بسیاری دارد. به طوری که تقریبا در خانه همه ما یک دیوان حافظ پیدا می‌شود حتما. از قدیم در بین ایرانیان رسم بوده که در روزهای اعیاد مثل نوروز بر سر سفره هفت سین، و یا شب یلدا، با کتاب حافظ، فال می‌گیرند. نحوه فال گرفتن هم به این گونه است که یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر را به خوبی ابتدا نیت می‌کند. سپس به طور تصادفی صفحه‌ای را از کتاب حافظ باز می‌کند و آن را می‌خواند.

چرا روز بزرگداشت سعدی؟

از سال 1376 هجری شمسی در تقویم ایران، 20 مهرماه به بزرگداشت حافظ اختصاص دارد. شخصی که این روز را در تقویم به ثبت رسانده برای علت انتخاب این روز در تقویم می‌گوید: «وقتی دیوان حافظ را ورق می‌زنیم صحبت از مهر، دوستی و محبت است. همچنین شأن حافظ در بین شاعران بسیار بالا است و نمره حافظ هم بیست است. بنابراین ۲۰ مهر روز بزرگداشت حافظ نام‌گذاری شد.»

دل می‌رود ز دستم صاحب دلان خدا را دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز باشد که بازبینم دیدار آشنا را

ده روزه مهر گردون افسانه است و افسون نیکی به جای یاران فرصت شمار یارا

در روز بزرگداشت حافظ این کارهای ساده را امتحان کنید:

به شیراز سفر کنید و در حافظیه بیتی از حافظ بخوانید. سعی کنید شعری از حافظ را که به دلتان نشسته حفظ کنید. برای اطرافیان‌تان پیامکی با بیتی از حافظ ارسال کنید.

1398/07/20 | کد مطلب: 4657
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
روز بزرگداشت حافظ
روز بزرگداشت حافظ پرستو صاحبی
روز بزرگداشت حافظ

طراح، کوهنورد، علاقمند به نویسندگی، عاشق طبیعت و حیوانات...


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری