همه‌ چیز درباره وصل شدن به‌ اینترنت در طول پرواز


همه‌ چیز درباره وصل شدن به‌ اینترنت در طول پرواز

شرکت مخابراتی Inmarast درحال حاضر روی پروژه سرویس پهنای باند مطمئن درهوا که همان اینترنت Wifi در هواپیماست کار می‌کند و آسمان اروپا را پوشش می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان آن شرکت هواپیمایی بریتیش‌ ایرویز (BritishAirway) است

تمامی ایرلاین‌های آمریکایی و کانادایی تا سال۲۰۲۱ میلادی، به‌شبکه اینترنت وایرلس ۵G درون‌پروازی تجهیز خواهند شد. «اوکلی‌تورن»، مدیرارشد اجرایی شرکت گوگو (Gogo) که درزمینه برقراری شبکه‌های ارتباطی و اینترنتی درون‌پروازی باایرلاین‌های مختلف درجهان همکاری و فعالیت می‌کند، اعلام کرده است اینترنت مجهز به‌شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G به‌تمامی مسافران پروازهای آمریکایی و کانادایی این امکان را خواهد داد تا حین پرواز نیز به‌انجام کار و فعالیت‌های موردنظر خود بپردازند و ازخدمات اینترنت پرسرعت نسل جدید شبکه‌های مخابراتی بهره‌مند شوند.

باتوجه به‌افزایش تقاضا برای استفاده از اینترنت و جایگزینی آن باتماس‌های تلفنی درحین پرواز، درحال حاضر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ جهان باهمکاری شرکت‌های فعال درحوزه تکنولوژی و ارتباطات، امکان استفاده ازاینترنت وای‌فای را برای تعداد زیادی از هواپیما‌های فعال درخطوط هوایی خود به‌منظور بهره‌مندی مسافران فراهم کرده‌اند. از این رو تصمیم به‌نگارش مطلبی پیرامون اینترنت هواپیما و شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت هوایی گرفتیم.

تاریخچه اینترنت هوایی

اینترنت را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای دانست که تاکنون به‌دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شده است. ریشه این شبکه عظیم جهانی به‌دهه۱۹۶۰ بازمی‌گردد که سازمان‌های نظامی ایالات‌متحده‌آمریکا برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی به‌منظور ساخت شبکه‌ای مستحکم، توزیع‌شده و باتحمل خطا سرمایه‌گذاری کردند.

این پژوهش به‌همراه دوره‌ای ازسرمایه‌گذاری ‌شخصی بنیاد ملی علوم آمریکا برای ایجاد یک ستون‌فقرات اینترنت جدید، سبب شد مشارکت‌های جهانی آغاز شود و ازاواسط دهه۱۹۹۰، اینترنت به‌صورت یک شبکه همگانی و جهان‌شمول درآید.

وابسته شدن تمامی فعالیت‌های بشر به‌اینترنت درمقیاسی بسیار عظیم و درزمانی چنین کوتاه، حکایت از آغاز یک دوران تاریخی نوین درعرصه‌های گوناگون علوم، فناوری و به‌خصوص درنحوه تفکر انسان دارد. شواهد زیادی دردست است که از آنچه اینترنت برای بشر خواهد ساخت و خواهد کرد، تنها مقدار بسیار اندکی به‌واقعیت درآمده است.

درسال‌های گذشته استفاده از اینترنت وای‌فای درفرودگاه‌ها و سرویس‌های اینترنت برای گوشی‌های هوشمند توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت مرسوم بوده و تاکنون نیز ادامه دارد؛ اما امکان استفاده ازاینترنت در پرواز و ساعاتی که درمسیر‌های هوایی درحال سفر هستیم، وجود نداشت.

درسال۲۰۰۸ میلادی شرکت Gogo اولین اینترنت هوایی را ارائه و امکان استفاده مسافران در طول مسیر پرواز از اینترنت وای‌فای را ایجاد کرد. با به‌وجود آمدن اینترنت وای‌فای درپرواز بهانه ارسال این پیام که «با عرض پوزش ایمیل شما را از دست دادم، من در هواپیما بودم»، وجود نداشت.

دسترسی به‌اینترنت دربرخی هواپیمایی‌ها

شاید با دیدن این تیتر، اولین سوالی که به‌ذهن شما می‌رسد، این باشد که مگر استفاده از تلفن همراه درطول پرواز مُجاز است؟ کمی قبل‌تر قوانین ‌این‌گونه بود که استفاده از گوشی به‌خاطر اختلالی که سیگنال‌هایش در روند پرواز ایجاد می‌کند، ممنوع است.

البته امروزه هم برای بیشتر هواپیماها همین است، ولی برخی شرکت‌های هواپیمایی پس از انجام آزمایشات مختلف و گذراندن دوره‌های اصلی، این امکان را برای مسافرانشان به‌وجود آورده‌اند که بتوانند هنگام سفر‌های هوایی‌شان ازاینترنت استفاده کنند. البته این نکته را باید گوشزد کنیم که برخی شرکت‌ها این سیستم را به‌صورت رایگان و برخی با گرفتن هزینه جداگانه دراختیار مسافران قرار می‌دهند. برای نمونه شرکت‌هایی مانند

Norwegian Airlines که مسافران بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ این شرکت می‌توانند به‌اینترنت پرسرعت درپروازهای درون‌ قاره اروپا دسترسی داشته باشند. همچنین درشرکت Jetblue تمامی هواپیما‌های ایرباس A۳۲۰ و A۳۲۱ این شرکت به‌اینترنت وای‌فای مجهز هستند. البته اینترنت رایگانی که به‌مسافران داده خواهد شد، همراه با محدودیت سرعت است و برای حداکثر سرعت نیاز به‌پرداخت هزینه خواهد بود.

شرکت HonkongAirlines درطول پرواز در هواپیماهای A۳۳۰ خود اینترنت رایگان به‌مسافران ارائه می‌دهد. درپروازهای Airchina هم مسافران اجازه نخواهند داشت باگوشی هوشمند خود به‌اینترنت متصل شوند، ولی به‌وسیله تبلت و لپ‌تاپ می‌توانند ازاینترنت رایگان درون‌پروازی استفاده کنند. هواپیمایی تایلندی NokAir هم تنها درپروازهای داخلی اجازه اتصال به اینترنت رایگان را به مسافران می‌دهد.

اینترنت وای‌فای درهواپیما چگونه کار می‌کند؟

حال سوال اینجاست که هواپیما درطول پرواز چگونه به‌اینترنت وای‌فای متصل می‌شود و دسترسی مسافران به‌اینترنت چگونه ممکن می‌شود؟

به‌صورت فنی تنها دو روش برای اتصال به‌اینترنت وای‌فای درهواپیما وجود دارد. روش اول از طریق ماهواره است که درحقیقت باتوجه به‌اینکه درحال حاضر بسیار روش گرانی شناخته می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی کمتر به‌سراغ این روش می‌روند. هواپیما به‌ماهواره‌های ژئواستاتیک (درارتفاع ۳۵/۷۸۶ کیلومتر بالای سطح زمین) متصل می‌شود.

این ماهواره‌ها همان ماهواره‌هایی هستند که سیگنال‌های تلویزیون، پیش‌بینی آب‌وهوا و اطلاعات هواشناسی و درمواردی عملیات‌های مخفیانه نظامی را تبادل می‌کنند. روش دوم اما تا حد بسیار زیادی مانند روشی است که برای تلفن‌های همراه از آن استفاده می‌کنند.

درواقع دراین روش وای‌فای هواپیماها به‌دکل‌های مخابراتی که روی زمین قرار دارند، متصل می‌شوند. اما این روش یک مشکل دارد که اگر هواپیما درارتفاع بالاتر یا بر فراز اقیانوس‌ها و دریاها درحال عبور باشد، ممکن است اتصال مسافران به‌اینترنت به‌صورت مقطعی باشد. البته نباید این شبهه به‌وجود بیاید که این روش بااینترنت‌های تلفن همراه کیفیتی کاملا یکسان دارد؛ زیرا امواج تلفن‌های همراه زمینی هستند اما دکل‌های مخابراتی وای‌فای اینترنت هواپیما، امواج را به‌سوی آسمان و به‌سمت هواپیما پرتاب می‌کنند.

شرکت‌های اصلی ارائه دهنده اینترنت هوایی SITA On Ai

«سیتا» درفوریه۱۹۴۹ توسط یازده شرکت هواپیمایی تاسیس شد تا ازطریق ترکیب شبکه‌های ارتباطی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب ارتـــباط هوایی را ممکن کند. این شرکت امروزه طیف وسیعی از راه‌حل‌های فناوری اطلاعات و همچنین زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطی را برای صنعت حمل‌ونقل هوایی فراهم می‌کند.

۱۱خط اصلی هواپیماهای هوایی عبارت بودند از

Air France، KLM، Sabena، Swissair، TWA، British Airways Corporation (BEAC)، British Overseas Airways Corporation (BOAC)،British American Airways (BSAA)، سوئیس AGAerotransport، Airlines Danish و خطوط هوایی نروژ.

شرکت «سیتا‌آن‌ایر» به‌عنوان ارائه‌دهنده سرویس ارتباط وای‌فای (Wi Fi) درون پروازهای شرکت هواپیمایی امارات انتخاب شد و ازطریق امکان دسترسی به‌اینترنت و شبکه‌ وای‌فای (Wi-Fi hub) موجب شد شرکت هواپیمایی امارات بتواند خدمات IFC (تبادل اطلاعات با سایر افراد خارج از هواپیما) را دربیش از ۲۰۰هواپــــیما خود ارائه دهد و این پروژه توانست مدال بهترین نوآوری شخصی‌سازی خدمات را درسال۲۰۱۷ از آنِ خود کند.

شرکت Inmarast

شرکت Inmarast متعلق به‌سازمان بین‌المللی ماهواره‌ای دریایی (INMARSAT)، یک سازمان غیردولتی است که درسال۱۹۷۹ براساس دستور سازمان بیــــن‌المللی دریایی (IMO)، سازمان دریایی سازمان ملل‌متحد و کنوانسیون بین‌المللی سازمان ماهواره‌ای دریایی، که درسال۱۹۷۶ توسط ۲۸کشور امضا شده است تاسیس شد.

این سازمان ایجاد و راه‌اندازی یک شبکه ارتباطات ماهواره‌ای برای جامعه دریایی و پشتیبانی از آن را برعهده داشت. شرکت مخابراتی Inmarast درحال حاضر روی پروژه سرویس پهنای باند مطمئن درهوا که همان اینترنت Wifi درهواپیماست کار می‌کند و آسمان اروپا را پوشش می‌دهد که یکی از بزرگ‌ترین مشتریان آن شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز (BritishAirway) است.

شرکت Go go

دراواخر دهه۱۹۹۰، Gogo یک سیستم ماهواره‌ای را برای برقراری ارتباط صوتی درپروازهای خارجی اعمال کرد.

در ژوئن۲۰۱۱، شرکت به‌عنوان بخشی از تلاش مجدد برای توسعه تکنولوژی نام خود را از Gogo به Aircell تغییر داد و سرویس تجاری Gogo به‌نام «GogoInflightInternet» شناخته شد.

درسپتامبر۲۰۱۴، Aircell به‌عنوان هواپیمایی تجاری Gogo معرفی شد. شرکت ارتباطات Gogo درحال حاضر دارای انحصار درارائه خدمات و سرویس اینترنت هوایی درایالات متحده است که وعده ارتقای سرعت اینترنت تا ۷۰ مگابایت برثانیه را داده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 9 فروردین را بخوانید + فیلم