تاریخ‌های تقلبی


تاریخ‌های تقلبی

سنندج - ایرنا - برچسب تاریخ تولید و انقضا روی هر کالا و محصولی این اطمینان را به مصرف کننده می‌دهد که محصول سالم است و می‌تواند با خیال راحت آن‌ را مصرف کند اما این مورد در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد غفلت قرار گرفته است.

بعد از افزایش چند برابری قیمت کالاهای وارداتی به دلیل بالا رفتن نرخ دلار بویژه لوازم آرایشی و بهداشتی که همواره مسئولان اذعان دارند بیش از ۸۰ درصد آن در بازار، قاچاق است، تعدادی از فروشندگان این نوع محصولات اقدام به فروش بدون برچسب تاریخ مصرف و یا با تاریخ‌های تقلبی می‌کنند.

جالب اینکه فروشندگان در پاسخ به محدود خریدارانی که به وجود تاریخ تولید و انقضای محصولات آرایشی و بهداشتی اهمیت می‌دهند، می‌گویند محصولات خارجی دوام بیشتری دارند و خیلی دیر فاسد و غیر قابل مصرف می‌شوند.

البته این نظر صحت ندارد و برای اطلاع بیشتر مردم و اطمینان آنها و همچنین جلوگیری از ایجاد بیماری‌های پوستی و دیگر امراض ناشی از مصرف فرآورده‌های سلامت محور قاچاق، معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اپلیکیشن تی‌تک را طراحی کرده که از طریق آن می‌توان به اصالت کالاهای سلامت محور همچون لوازم آرایشی و بهداشتی پی برد.

علاوه براین بارها در فضای مجازی تصاویر کالاهای خوراکی همچون شیر و تخم‌مرغ منتشر شده که خرید آن در زمانی انجام شده که هنوز تاریخ تولید مندرج بر روی کالا فرا نرسیده و چند روزی جلوتر بوده است که تولیدکنندگان چنین کالایی دلیل این اتفاق را خرابی و مشکل پیش آمده در دستگاه تاریخ‌زن بیان کرده‌اند.

این موارد بیانگر این است که مردم به برچسب تاریخ مصرف در کالاهای خوراکی بیشتر از دیگر محصولات اهمیت می‌دهند و نسبت به نبود و یا درج اشتباه آن حساس‌تر هستند علاوه بر اعلام گزارش آن به بازرسان در شبکه‌های مجازی هم اقدام به انتشار تصاویر آنها برای اطلاع دیگران می‌کنند.

بی‌توجهی به اصالت کالا دشمنی با سلامت

نسرین دختر ۲۸ ساله سنندجی است که چندی پیش بدلیل استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب دچار مشکل پوستی شد، به خبرنگار ایرنا گفت: همیشه از یکی از مغازه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی که اجناس باکیفیت و شرکتی را عرضه می‌کند، خرید می‌کنم.

وی اضافه کرد: این مغازه در چند سال گذشته نام و رسمی در بازار برای خودش به سبب عرضه محصولات برند و خارجی پیدا کرده و بیشتر دوستان و اعضای خانواده‌ام مشتری اش هستند ولی حدود ۶ ماهی می‌شود که دیگر از آن خریدی انجام نمی‌دهیم چرا که کالایی که به ما تحویل داد مشکل پوستی برایم ایجاد کرد.

نسرین اظهار داشت: به حدی درگیر درمان مشکل پوستی خود شدم که از خیر شکایت از این واحد صنفی گذشتم چرا که میدانستم این اقدام زمان‌بر خواهد بود به همین دلیل اولویت خود را به درمان اختصاص دادم.

این دختر سنندجی که دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات است، افزود: اعتماد زیاد و کم توجهی به تاریخ تولید و انقضا همیشه مشکل‌ساز خواهد بود بنابراین همه ما باید در تهیه هر نوع کالایی به ویژه کالاهایی که مستقیم با سلامت ما در ارتباط است، حساس باشیم.

نیشتمان بانوی خانه‌دار سنندجی هم در این ارتباط می گوید: ۲، سه ماه پیش کرم مرطوب کننده‌ خارجی خریدم که بسیار هم از کیفیت آن تعریف می‌کردند و پول زیادی هم بابت آن پرداخت کردم.

وی با بیان اینکه این محصول دارای دو بر چسب حاوی تاریخ تولید و انقضا بود که بر روی همدیگر قرار گرفته بودند، افزود: دختر ۱۰ ساله‌ام عادت کرده کاغذ و برچسب روی محصولات را جدا می‌کند و وقتی برچسب کاغذی روی بسته این مرطوب کننده را برداشت متوجه وجود تاریخ تقلبی آن شدیم.

این بانوی خانه‌دار یادآور شد: وقتی به مغازه‌ای که این محصول را خریده بودم مراجعه کردم و دلیل این اتفاق را پرسیدم پاسخ دادند این محصول چون خارجی هستش مجدد برای درج تاریخ تولید و انقضا به شرکت واردکننده ارسال کردیم و از سلامت آن مطمئن باشید.

وی که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کشاورزی است، اضافه کرد: بی‌شک چنین اتفاقی اعتماد مصرف کننده را خدشه‌دار می‌کند هر چند فروشندگان به مشتریان خود اطمینان سلامت کالایی که هیچ گونه برچسب مبنی بر سالم بودن آن ندارد، بدهند اما باز هم استفاده از چنین محصولی عاقلانه نیست.

کشف ۱۴۲۴ قلم لوازم آرایشی و بهداشتی در بازرسی‌ بازرسان دانشگاه علوم پزشکی استان

تاریخ‌های تقلبی

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفت و گو با خبرنگار اظهار داشت: تمامی اجناس ایرانی دارای تاریخ تولید و انقضا هستند.

شهاب قصری با اشاره به اینکه نبود تاریخ تولید و انقضا دلیلی بر تقلبی بودن کالاهای آرایشی نیست، افزود: طبق قوانین موجود در کشورهای اروپایی اجناس آرایشی که در این کشورها تولید می‌شود تاریخ تولید و انقضا بر روی شان درج نمی‌شود.

وی اضافه کرد: بر روی کالاهای آرایشی خارجی علامتی درج شده مبنی بر اینکه بعد از بازگشایی دَر آن تا چه زمانی قابل مصرف است که این مدت ممکن است ۶ ماه یا یک سال و یا حتی بیشتر باشد.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: از آنجا که بیشترین محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در کشور وارداتی است بنابراین کالاهایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شوند دارای برچسب اصالت هستند.

قصری با بیان اینکه عرضه هر محصول آرایشی و بهداشتی فاقد برچسب اصالت، تخلف به شمار می‌رود و در صورت شناسایی بازرسان با فروشندگان برخورد می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های مردم برای استفاده از فرآورده‌های سلامت محور (دارو، غذا، آرایشی و بهداشتی و غیره) اطلاع از اصالت آنهاست، سازمان غذا و دارو نرم افزار تی‌تک را برای کنترل اصالت محصولات سلامت محور توسط مردم، راه اندازی کرده است.

بیشتر کالاهای قاچاق تقلبی هستند

وی تاکید کرد: طبق بررسی‌هایی که در ۲ سال پیش انجام شده ۸۰ درصد محصولات آرایشی در بانه و مریوان و حدود ۴۰ درصد هم در سنندج به صورت قاچاقی وارد کشور شده اند و مردم در خرید و مصرف این کالاها باید دقت کنند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اکثر کالاهای قاچاق تقلبی هستند، افزود: تنها اقدام ما مراجعه به مغازه‌های عرضه کالای قاچاق و جمع‌آوری اجناس است و دیگر قابلیت پیگیری ندارد ولی هر گونه شکایت و کشف تخلف مربوط به کالای داخلی و محصولاتی که توسط شرکت‌های ایرانی وارد می‌شوند، قابل پیگیری است.

قصری اظهار داشت: بازرسان این دانشگاه در ۶ ماهه امسال از سطح عرضه ۸۱۳ مورد بازرسی، از داورخانه ۸۴۲ مورد، از آرایشگاه زنامه ۶۸۹ مورد و از مراکز پخش عمده و تعاونی‌ها هم ۹۱ مورد بازرسی انجام دادند که بازرسی‌های انجام شده منجر به کشف یک هزار و ۴۲۴ قلم کالای آرایشی و بهداشتی شد که طی ۵۲ فقره پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

مدیر نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در این مدت ۱۱ مورد شکایت مردمی هم در ارتباط با محصولات آرایشی و بهداشتی در استان ثبت شده است.

تشکیل ۵۴ پرونده تخلف کالای آرایشی قاچاق

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم به خبرنگار ایرنا گفت: طی ۶ ماهه اول امسال یک هزار و ۵۷۸ مورد بازرسی در زمینه مبارزه و مقابله با عرضه کالای قاچاق در سطح بازار استان از واحدهای عرضه کننده محصولات آرایشی و بهداشتی انجام شده که نتیجه این بازرسی‌ها کشف یک هزار و ۵۵۸ بسته لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار استان است.

فرزاد سردارزاده اضافه کرد: طی این مدت در خصوص کشفیات لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در سطح بازار استان ۵۴ پرونده به ارزش ۸۵ میلیون و ۴۵ هزار ریال برای واحدهای صنفی متخلف تشکیل شد.

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان یادآور شد: سامانه تلفنی ۱۲۴ بطور شبانه روزی برای دریافت شکایت، انتقادات، پیشنهادات و نظارت مردمی فعال است.

پیامکی برای دریافت اصالت کالا

مدیرکل استاندارد کردستان هم گفت: تمام کالاهایی که دارای علامت استاندارد هستند یک کُد ۱۰ رقمی دارند که اگر متقاضیان آن را را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ ارسال کنند اصالت کالا برای آنها ارسال می‌شود.

ژیلا یزدانی افزود: دیدگاه مادی در ارتباط با ترویج استاندارد از سوی رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی وجود دارد که این باید تغییر کند چراکه استاندارد به طور مستقیم با سلامت مردم درارتباط است.

نظارت بر کالاها به ویژه محصولات سلامت محور تنها رسالت دستگاه‌های دولتی نیست و هر مصرف کننده‌ای باید سلامت خود، خانواده و جامعه برایش مهم باشد و به تاریخ تولید، انقضا و در مجموع اصالت و سلامت کالاها توجه داشته باشند و در صورت نداشتن این موارد از خرید آن خودداری کند.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت