حمله به نفتکش ایرانی؛ حماقتی که بی‌جواب نخواهد ماند


حمله به نفتکش ایرانی؛ حماقتی که بی‌جواب نخواهد ماند

مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تحقیقات در مورد عامل این حمله ‌تروریستی یا سفارش دهندگان آن در حال انجام است.

به گزارش مشرق، نفتکش ایرانی که در دریای سرخ در حال طی مسیر بود صبح دیروز به فاصله ۲۰دقیقه مورد اصابت دو موشک قرار گرفت با تلاش کارکنان کشتی نشت نفت از مخازن آن مهار و پس از رسیدن به وضعیت پایدار عازم خلیج ‌فارس شد، قطعا عامل یا سفارش‌دهنده این حملات از پاسخی سخت در امان نخواهند ماند.

بیشتر بخوانید:

بازتاب حادثه نفتکش ایرانی در رسانه‌های دنیا

صبح دیروز (جمعه) نفتکش ایرانی سابلیتی در ۶۰ مایلی بندر جده مورد اصابت موشک قرار گرفت. ساعاتی پس از این حادثه گزارش‌ها حاکی از آن بود که ۲مخزن اصلی این نفتکش دچار آسیب شده و نفت از آن به دریای سرخ نشت کرده است.


خوشبختانه در این حمله هیچ یک از خدمه کشتی دچار آسیب نشده‌اند و مجموعه کارکنان نفتکش در سلامتی کامل هستند.


مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که تحقیقات در مورد عامل این حمله ‌تروریستی یا سفارش دهندگان آن در حال انجام است. به یقین پس از پایان تحقیقات مقصر این حملات از پاسخی سخت در امان نخواهند بود. پاسخی که می‌تواند نقطه پایانی بر هرگونه خیال باطل در مورد حمله به کشتی‌های ایرانی باشد.


سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی «سابیتی» در دریای سرخ گفت: «بررسی‌های انجام شده توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می‌دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب‌دیده است.»


وی با اشاره به تحت کنترل بودن شرایط نفتکش اظهار داشت: «خوشبختانه خدمه نفتکش هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند و شناور در حالت پایدار قرار دارد.»


سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: «در چند ماه گذشته برخی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش‌های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که بررسی‌ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال انجام است.»


وی با ابراز نگرانی درخصوص آلودگی ایجاد شده در منطقه به دلیل نشت شدید نفت از مخازن آسیب‌دیده کشتی، اعلام کرد: «کلیه مسئولیت‌های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است.» سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تأکید کرد: «بررسی جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.»


متهم اصلی


مختصات جغرافیایی حمله امروز صبح یعنی وقوع حادثه در دریای سرخ و ۶۰ مایلی جده عربستان اولین گمانه‌ها را متوجه سعودی می‌کند هرچند هم مقامات سعودی و هم رسانه‌های آنان در این خصوص‌ترجیح داده‌اند سکوت کنند.


اگر حاصل تحقیقات روی مبدأ شلیک موشک‌های امروز به نفتکش ایرانی نشان دهد که این حملات از سعودی بوده است آنگاه مسلم خواهد شد که عامل ناامنی‌های اخیر به‌ویژه در ماجراهای متعدد دریایی ریشه‌ای اساسی در این کشور داشته است، امری که درسایه مظلوم‌نمایی افراطی سعودی‌ها تلاش می‌شد به جمهوری اسلامی منتسب شود.


گفته می‌شود، عمران خان فردا و با پیامی ‌از سوی سعودی به ایران می‌آید تا به تلطیف فضای فی‌مابین مبادرت کند در چنین شرایطی بنظر می‌رسد هجوم به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده در تعارض کامل با این هدف و به تعبیری متمرکز بر بازی دادن افکار عمومی جهانی باشد.


اگر مبدا حملات سعودی باشد آنگاه می‌توان حکم کرد که این ماجرا دقیقاً گونه‌ای انتقام و جبران رسوایی‌های بن‌سلمان در ماجرای آرامکو و عملیات «نصر من‌الله» باشد. برای سعودی همچنان سخت و خفت‌بار است که شکست‌های مکرر در مقابل انصارالله را بپذیرد.


برگشت به خلیج ‌فارس


چنانکه شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد دو حفره به قطر نیم و یک متر و نیم در بدنه کشتی ایجاد شد و از مخازن ۱ و ۲ آن نفت به خلیج ‌فارس نشت کرده است. ساعاتی بعد، گزارش‌های دریافتی از کشتی سانحه‌دیده سابیتی، به حداقل رسیدن نشت نفت از کشتی را اعلام می‌کرد.


در نهایت با تلاش افراد مستقر در عرشه نفتکش این شناور به وضعیت باثبات و پایدار رسید. این نفتکش در حال برگشت به خلیج ‌فارس است.


در پی وقوع این حادثه ‌تروریستی در نفتکش ایرانی در سواحل جده عربستان، بهای هر بشکه نفت خام بیش از یک دلار افزایش یافت.


واکنش نیروی متجاوز آمریکایی


ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا (مستقر در منطقه خلیج ‌فارس) در واکنش به این حادثه اعلام کرد: از گزارش رسانه‌ها درباره وقوع انفجار در نفتکش ایرانی مطلع هستیم. اطلاعات بیشتری نداریم.


به نوشته وبگاه شبکه «اسکای‌نیوز»، سرهنگ «پیت پاگانو» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا با اشاره به مطلع بودن از حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی رخ داده، اما گفت که هیچ اطلاعات دیگری در این‌باره ندارند.


وزارت خارجه روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای به حادثه پیش‌آمده برای نفتکش ایرانی و گزارش‌هایی از انفجار در بدنه آن در آب‌های نزدیک عربستان سعودی، واکنش نشان داد.


به نوشته خبرگزاری «رویترز» وزارت خارجه روسیه در این بیانیه گفت هنوز برای تعیین یک مقصر در حادثه نفتکش ایرانی بسیار زود است و باید منتظر نتایج تحقیقات بیشتر بود.


«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز جمعه درباره انفجار در نفتکش ایرانی در آب‌های دریای سرخ صحبت کرد. شوانگ در این‌باره گفت، امیدواریم طرف‌های مرتبط با این حادثه برای ایجاد صلح و ثبات در منطقه با یکدیگر تعامل کنند.


با اینکه این انفجار بدنه نفتکش ایرانی در آب‌های نزدیک حریم دریایی عربستان سعودی رخ داده‌اما مقامات این رژیم هنوز درباره این حادثه اظهارنظر نکرده‌اند.


پایگاه سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد برخلاف برخی اخبار منتشرشده هیچ‌گونه حریقی در کشتی رخ نداده است و کشتی کاملاً در وضعیت باثبات قرار دارد؛ خوشبختانه همه کارکنان در وضعیت کاملاً ایمن و سالم به‌سر می‌برند.


هیچ کمکی به نفتکش ایرانی نشد


«نصرالله سردشتی»، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران، درخصوص حادثه نفتکش ایرانی در دریای سرخ تصریح کرد: هیچ طرفی هیچ‌گونه کمکی به نفتکش ایرانی نکرده است.


او افزود: نفتکش هنوز ادامه مسیر نداده است؛ مسیر نفتکش را برای خروج از دریای سرخ تغییر خواهیم داد.

منبع: کیهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !