جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند نقش‌آفرینی پژوهشی داشته باشد


جهاد دانشگاهی در حوزه پسماند نقش‌آفرینی پژوهشی داشته باشد

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به سوابق و توانمندی هایی که دارد در حوزه پسماند، تالاب انزلی ، چای و برنج نقش آفرینی پژوهشی داشته باشد.

گزارش روز جمعه روابط عمومی استانداری گیلان به ایرنا حاکیست؛ ارسلان زارع در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی کشور افزود: باتوجه به سیاست اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری برای استفاده از ظرفیت های داخلی کشور از جمله استان گیلان ظرفیت های گوناگونی در عرصه علم و اقتصاد وجود دارد تا بتوانیم میزان وابستگی به کشورهای بیگانه را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدای انقلاب اسلامی پیشینه درخشانی داشته و همواره زمینه سربلندی و اقتدار علمی کشور در عرصه پژوهش را فراهم کرده، گفت: به سبب پیچیدگی ها و تحولات اجتماعی و سیاسی ضرورت دارد بیشتر از دانش علم و فناوری و طرح های فناورانه برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی که منبع درآمد کشور عمدتاً وابسته به نفت است، استفاده کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به آسیب ها، مشکلات و چالش هایی که در بحث آب وجود دارد ، اظهار داشت: ضرورت دارد که با افزایش راندمان و اصلاح ارقام محصولات کشاورزی از جمله برنج و چای استفاده بهینه در مصرف آب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد از تولید چای کشور متعلق به استان گیلان است، گفت: جهاد دانشگاهی می بایست با تحقیقات و پژوهش شرایط مناسبی را برای این کشت فراهم کند.

وی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی را یک برند ملی عنوان و خاطرنشان کرد: تحقیقات و پژوهش های پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی می تواند راهگشای تالاب انزلی و پسماند گیلان باشد.

وی گفت: خوشبختانه پژوهشگران و اعضای هیئت علمی این پژوهشکده نقش فعالی در کارگروه های توسعه استان دارند که نشان دهنده ظرفیت بالای این مجموعه است.

زارع زباله و پسماند را مهمترین اولویت گیلان دانست و افزود: جهاددانشگاهی از زمان تاسیس تاکنون رویکرد آموزشی و پژوهشی داشته و منشا خدمات و برکات خوبی برای کشور و استان بوده است و امیدواریم در حوزه پسماند و تالاب انزلی نیز بتوانیم شاهد نقش آفرینی پژوهشی جهاددانشگاهی باشیم.

طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور نیز گفت: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی و غیر دولتی بی طرف است که می تواند در قالب کارگروه هایی در حوزه های تالاب، پساب های صنعتی، پزشکی شامل ناباروی، سرطان و دیابت، اصلاح نژاد دام، پرورش ماهی در قفس، پژوهشکده گیاهان دارویی، بحث زراعی که با محدودیت زمین و منابع آبی مواجه هستیم، استفاده از برنج کم آب و با کیفیت، چای و بذرهای هیبردی برای حل مشکلات استان که منجر به پیشرفت و توسعه استان باشد کمک کند.

به گزارش ایرنا تالاب انزلی در سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید اما به دلیل تخریب و دخالت‌های انسانی در سال ۱۹۹۳ به عنوان تالابی که نیازمند احیاست، در فهرست مونترو (در خطر نابودی) به ثبت رسیده و تلاش‌ها برای خروج تالاب از این فهرست ادامه دارد.

منطقه سراوان رشت با درختانی سر به فلک کشیده و جنگل هایی با پوشش گیاهی انبوه، قدیمی و تقریبا همیشه سبز، خسته از انباشت بیش از ۳۰ سال زباله در دل خود و بی تاب از رنج مردم مناطق همجوار از آسیب های ناشی از دفن و دفع غیراصولی این زباله هاست. جنگل های سراوان رشت با زیبایی شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه محلی برای تخلیه زباله های این کلانشهر و برخی شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه زباله ها علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبی منطقه با ایجاد بوی تعفن و جلب حشرات و جانوران موجب رنجش اهالی این منطقه و مسبب اعتراضات مکرر آنها شده است.

۷۲۹۶/۲۰۰۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022