فرصت دیدار با تالاب‌ها در پاییز


فرصت دیدار با تالاب‌ها در پاییز

شهرکرد- ایرنا- پاییز ، تالابهای چهارمحال و بختیاری را رنگ‌آمیزی کرده است، باد قلمو دست‌اش گرفته است و هر کجا سرسبزی بوده است را طلایی رنگ و زردفام کرده است.

پرنده‌ها قرارشان را اینجا گذاشته‌اند، درست وسط تالاب، جایی که ماهی‌ها در تلاقی نور خورشید و آب، خودشان را مدام بسان ستاره جا می‌زنند.

تالابهای چهارمحال و بختیاری در فصل پاییز محلی برای فرود پرندگان مهاجر شده است و یکی از جاذبه های گردشگری چهارمحال و بختیاری شده است.

تالاب‌های استان در ۱۰ سال گذشته با کاهش شدید آورد آب مواجه بودند و بخشی از این تالاب ها خشک شده بود، به گونه ای که در سال ۹۶ میزان آورد آب تالاب بین‌المللی چغاخور با کاهش ۸۵ درصدی نسبت به سال گذشته آن به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسید اما بارش‌های بهاری امسال وضعیت تالاب ها را بهبود بخشید.
بارش های موثر در زمستان سال گذشته و بهار امسال بخشی از نگرانی‌ها را برطرف کرد و وضعیت آب در این تالاب‌ها را تا بخش قابل توجهی بهبود داده است.
چهارمحال و بختیاری دارای تالاب‌های مهم چغاخور، گندمان و سولقان است که هریک از ارزش علمی و طبیعی بالایی برخوردار است و در فصل‌های مختلف سال میزبان گردشگران و دوستداران طبیعت و محیط زیست است.
تالاب بین‌المللی چغاخور از زیباترین و بزرگتریـن تالاب‌های چهارمحال و بختیاری است و این تالاب در سایت رامسر ثبت شده است و در نزدیکی شهر بلداجی و در مسیر شهرکرد به خوزستان قرار دارد.
این تالاب بر اساس مطالعه رتبه‌بندی تالاب‌ها رتبه هشتم را در بین ۷۵ تالاب مهم کشور به خود اختصاص داده است.
تالاب چغاخور را مرغزاری وسیع در برگرفته است که مساحت آن حدود ۷۰۰هکتار برآورد شده است و این مرغزار در ماه‌های اردی‌بهشت تا مهر که سطح آب تالاب روبه کاهش می‌گذارد از این هم وسیع‌تر می‌شود.
این ناحیه، آب و هوایی مرطوب با تابستان های معتدل و زمستان های سرد دارد و از نقاط ییلاقی چهارمحال و بختیاری است.
از انواع پرندگان دائمی یا مهاجری کــه در تالاب بین‌المللی چغاخور شناسایی شده‌اند، می‌توان به انواع مرغابی، غاز و اردک، آنقوت، چنگر، انواع حواصیل، لک‌لک سفید، خروس کولی و فلامینگو اشاره کرد.
در تالاب بین‌المللی چغاخور غیر از پرندگان یاد شده انواعی از آبزیان نیز زیست می‌کنند که ماهی کپور و کولی از مهمترین آنهاست.
همچنین زیست نوعی ماهی از خانواده گامبوز ماهی گورخری در این مکان است.
تالاب بین‌المللی گندمان با ۹۸۰ هکتار وسعت و ۲ هزار و ۲۱۹ متر ارتفاع از سطح دریا جزو ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم گذاری پرندگان مهاجر است که این تالاب در ۷۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
تالاب گندمان به عنوان یکی از آبگیرهای حوزه آبریز آقبلاغ با فاصله‌ای نه چندان دور از تالاب چغاخور قرار گرفته است، به طوری که بخشی از آب خروجی تالاب چغاخور به این تالاب سرازیر می شود.
اطراف آن نیز همچون تالاب چغاخور پوشیده از مرغزاری زیبا است که بیش از ۲۵ گونه پوشش گیاهی تالاب و زمین‌های حاشیه آن را تشکیل می‌دهند.
این تالاب زیستگاه حدود ۱۱ گونه ماهی از جمله انواع سیاه ماهی، کپور و ماهی کولی و دوزیستانی همچون وزغ و قورباغه و خزندگانی نظیر لاک‌پشت است.
وجود ۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر مانند انواع اردک، خوتکا، عقاب، دلیجه، کبک، تیهو، درنا، بلدرچین، کشیم، بوتیمار، حواصیل، کفچــه، لک لک، فلامینگو، غاز خاکستری و قو را به یکی از مناسبترین مکان های پرنده نگری در پایز برای علاقمندان تبدیل کرده است.
تالاب سولقان در ۶ کیلومتری شــهر ناغان قرار دارد و منبع تامین آب تالاب، آب حاصل از ذوب برف ها و همچنین روان آب‌های سطحی است و رودخانه دائمی به تالاب وارد نمی‌شود.
در گذشته این تالاب محل زادآوری پرندگان آبزی به خصوص اردک بود و بیش از ۲۵ گونه گیاهی و ۱۱گونه ماهی از جمله سیاه ماهی و کپور در تالاب زیست میکنند.
حدود ۴۸ گونه پرنده بومی و مهاجر از جمله انواع اردک، خوتکا، عقاب، دلیجه، کبک، بلدرچین، درنا، کشیم، بوتیمار، حواصیل، لک لک، فلامینگو، غاز، قو و همچنین پستاندارانی چون موش صحرایی، شغال و روباه معمولی در این تالاب زیست میکنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: مهرماه امسال پرنده‌های مهاجر در حال ورود به تالاب های چهارمحال و بختیاری هستند.

شهرام احمدی روز جمعه افزود: پارسال در سرشماری فصل مهاجرت پرندگان، حضور بیش از ۶۰ گونه پرنده آبزی و کنارآبزی با تعداد ۹۰ هزار قطعه در تالاب‌های استان حضور داشت.

وی بیان کرد: هم‌اکنون حدود ۶۰ هزار قطعه در تالاب بین المللی چغاخور، ۳۰ هزار قطعه در تالاب گندمان،۳ هزار و ۵۰۰ قطعه در تالاب علی‌آباد و دو هزار و ۶۰۰ قطعه در تالاب سولقان زیست می‌کردند.

به گزارش ایرنا، اکنون تالابهای چهارمحال و بختیاری فرصتی برای جذب گردشگران پاییزی است که در روزهای تعطیل به این مناطق سفر می کنند.

مسافران استانهای خوزستان و اصفهان در روزهای جمعه فصل پاییز مهمان تالابهای چهارمحال و بختیاری هستند.

چهارمحال و بختیاری بیش از ۲۴۰ جاذبه گردشگری تاریخی ، طبیعی و فرهنگی دارد.

۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن