ابتلا به بیماریهای ریوی در همسفری با سیاه چالههای اتوبوسهای BRT/ سوار شدن به اتوبوس BRT سرطان زا شد
سیاه چالههای اتوبوسهای BRT، با هدایت دود گازوئیل به داخل اتوبوس شرایط ابتلای مسافران به سرطان را سرعت میدهند. به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان (/fa/social/18)،...
سیاه چالههای اتوبوسهای BRT، با هدایت دود گازوئیل به داخل اتوبوس شرایط ابتلای مسافران به سرطان را سرعت میدهند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آلودگی هوای تهران در سالهای اخیر علیرغم اینکه بهانهای به دست شهرداری تهران داده تا با اجرای طرحهای ترافیکی به نام کاهش آلودگی هوا، پولی به جیب بزند، بر آمار مرگ و میر تهرانیها هم افزوده است.
شهرداری تهران از سویی همواره با نوای کاهش آلودگی روضه استفاده از حمل و نقل عمومی را در گوش مردم میخواند.
در این شرایط عقل حکم میکند کسی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکند، کمتر از سایر افراد به خاطر آثار مخرب آلودگی هوا آسیب ببیند.
طی چند ماه اخیر در اتوبوسهای BRT حفرههایی مشاهده شده که گازهای سمی خیابان و مواد زائد حاصل از سوخت گازوئیل و لنتهای وسایل نقلیه از طریق آن به داخل اتوبوس راه مییابند.
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نبود درپوش برخی دریچههای کف اتوبوسهای BRT گفت: فقدان این دریچهها در برخی از اتوبوسها به دلیل جنس خاصی است که دارند و به علت ارزشمند بودن آنها، به سرقت میروند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه تصریح کرد: با برنامهریزی و تمهیدات لازم نسبت به جایگزینی و نصب درپوش مناسب، اقدام میشود.
وی خاطرنشان کرد: از شهروندان محترم تقاضا میشود، در صورت مشاهده این موارد، مراتب را با ذکر اطلاعات اتوبوس به سامانه ۱۸۸۸ اعلام کنند تا پیگیری لازم صورت گیرد.
زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پیدایش دریچههای قطور در کف اتوبوسهای بیآرتی گفت: این موارد را باید بررسی کنیم که چرا دریچههای کف اتوبوسها باز شده است، زیرا گازهایی که در بیرون اتوبوس تولید میشوند از طریق این دریچهها به داخل راه مییابند و چون داخل اتوبوس هم فضایی بسته است، اثرات مخرب این گازها و آلایندهها بر سلامت افراد بیشتر خواهد بود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: افرادی که در فضای بسته گازهای تولید شده از سوختهای گازوئیلی و بنزینی را تنفس میکنند، دچار بیماریهای ریوی، قلبی و تنفسی خواهند شد.
وی خاطر نشان کرد: سرقت یک قطعه از اتوبوس دلیل نمیشود که اجازه دهیم به خاطر منفذی که باز میشود، سلامت شهروندان به خطر افتد، لذا هر چیزی که سلامت افراد را به خطر میاندازد، باید محدود شود.
بیشتر بخوانید: سونا بخار در اتوبوسهای تندرو
بسیار دیده شده شهروندانی که در حال عبور از کنار اگزوز یک اتوبوس یا وسیله نقلیه گازوئیلی هستند، چگونه برای در امان ماندن از رنج استنشاق این دود دستشان را مقابل بینی خود میگیرند و مسیر خود را به سرعت طی میکنند. اکنون تصور کنید حال شهروندانی را که قرار است هر روز در مسیر یک ساعته راه آهن-تجریش این گازهای سمی را تنفس کنند.
ذرات معلق موجود در هوا وارد جریان خون میشوند و عملکرد عروق را کاهش میدهند. این ذرات ممکن است با آلزایمر هم ارتباط داشته باشند. آلودگی هوا بر سیستم عروقی و گردش خون هم اثر میگذارد.
این ترکیبات حتی در مقادیر کم خطرناک هستند و ممکن است موجب تغییرات ژنتیکی، نقایص مادرزادی و سایر بیماریهای خطرناک شوند.
سیاه چالههای اتوبوسهای BRT هم از حیث گیر کردن پای مسافران و هدایت گازهای سمی به داخل اتوبوس خطر آفرین هستند.
انتهای پیام/