ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر


ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

نیروی دریایی ارتش همواره جهت حفظ منافع دریایی کشور نیاز به ساخت تجهیزات پیشرفته دارد و در سال‌های گذشته با بومی سازی ادوات لازم تمامی نیاز‌های خود را بومی کرده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی دریایی در تمام دنیا به عنوان بازوی محوری هر کشور برای حفظ منافع در آب‌های سرزمینی و فرا سرزمینی محسوب می‌شود و از این رو همواره نیرویی تجهیزات محور است که به سلاح‌های به‌روز نیاز دارد.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی از حساس‌ترین نیرو‌های مسلح کشور است. این نیرو در زمان آغاز جنگ تحمیلی و تنها پس از گذشت ۶۷ روز پس از شروع جنگ، سه عملیات بزرگ دریایی انجام داد و توانست نیروی دریایی عراق را منهدم و دو سکوی نفتی البکر و الامیه را نابود کند. عملیات مروارید که در ۷ آذر سال ۵۹ صورت گرفت نقطه عطفی در تاریخ عملیات‌های دریایی بود که این نیرو تنها با در اختیار داشتن ۱۲ فروند از موشک‌های هارپون توانست کمر نیروی دریای عراق را با انهدام پنج فروند ناوشکن و یک فروند هواپیمای میگ ۲۳به طور کامل بشکند.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ماموریت‌های بسیار مهمی را علاوه بر آب‌های دریایی کشورمان در آب‌های آزاد و بین المللی به انجام رسانیده که یکی از این ماموریت‌ها مبارزه با دزدان دریایی در آب‌های بین المللی است. وظیفه حفاظت از آب‌های بین المللی به ناوگروه ۴۴ نیروی دریایی واگذار شده که این ناوگروه متشکل از ناوشکن الوند و ناو پشتیبانی رزمی بوشهر بوده که از اواسط مهرماه ۹۵ به منظور برقراری امنیت خطوط مواصلاتی و به اهتزاز درآمدن پرچم کشورمان ماموریت خود را در آب‌های آزاد و بین المللی آغاز کرد.

نیروی دریایی ارتش برای تحقق این ماموریت‌ها و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز نیاز به تجهیزات و تسلیحات بومی دارد که در هنگام نیاز به صورت خودکفا و بومی از آنها استفاده کند.

به همین دلیل باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد طی مجموعه گزارش‌هایی، دستاوردهای بومی ایران در عرصه دریا را بررسی و معرفی کند.

اولین گزارش از این مجموعه به بررسی ناوشکن جماران اختصاص داشت که اولین ناوشکن ساخت ایران در کلاس موج است که با دانش تماما ایرانی ساخته و در سال ۱۳۸۸ تحویل نیروی‌دریایی ارتش شد؛ در این شناور از پیشرفته‌ترین نمونه‌های راداری، سامانه‌های پدافندی و موشکی از جمله موشک‌های سطح‌به‌هوا و اژدرانداز استفاده شده و همچنین در کنار این تجهیزات جماران اولین ناوشکن ایرانی است که به باند فرود هلی‌کوپتر مجهز شده تا به راحتی بتوان در مواقع ضرور از بالگرد آن برای عملیات‌های مختلف استفاده کرد.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

ناوشکن جماران

این ناوشکن که بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت) دارد با دو موتور که در حدود ۱۰ هزار اسب بخار نیرو تولید می‌کنند توسط در حدود ۱۴۰ خدمه هدایت و کنترل می‌شود.

دومین گزارش از این مجموعه به بررسی ناوشکن دماوند اختصاص دارد که بررسی آن را در ادامه مطالعه می‌کنید.

ناوشکن دماوند

ناوشکن دماوند دومین کشتی جنگی کلاس موج و ساخت ایران است که در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۳ به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش ملحق شد. این کشتی جنگی دومین ناو از کلاس موج است که بر مبنای ناومحافظ‌های کلاس الوند در بخش صنایع دریایی شهید تمجیدی ساخته شد و از مشخصات و تجهیزات و تسلیحات مشابه با همتای بندرعباسی خود ناو جماران بهره می‌برد.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

مشخصات فنی

دماوند حدود ۱۰۰ متر طول، ۱۱ متر پهنای بدنه با ظرفیت بارگیری ۱۳۰۰تن دارد. موتورهای این ناو دو موتور با قابلیت تولید ۱۰٬۰۰۰ اسب بخار قدرت و چهار دیزل ژنراتور که هر کدام ۵۵۰ کیلووات برق تولید می‌کند. این موتورها می‌توانند سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت) را تولید کند. خدمه این ناو در حدود ۱۱۰ تا ۱۴۰ نفر تخمین زده می‌شود.

جنگ‌افزار‌های دماوند عبارتند از؛ توپخانه ۷۶ میلیمتری فجر ۲۷، سامانه موشکی با چهار فروند لانچر پرتاب موشک ضد کشتی نور یا قادر، دو فروند لانچر موشک زیر سطحی، توپخانه ضدهوایی یک فروند توپ ۴۰ میلیمتری فتح و دو فروند توپ ۲۰ میلیمتری، موشک دفاع هوایی چهار فروند موشک محراب و صیاد ۲. همچنین رادار دماوند رادار آرایه فازی عصر است که ساخت صنایع دفاع کشورمان است.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

رونمایی

ناوشکن دماوند ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور وقت در بندر انزلی به آب انداخته شد. دماوند در تیرماه ۱۳۹۳ وارد مرحله تست و آزمایش شد و پس از پشت سر گذاشتن تست‌های دریانوردی آزمایشی سرانجام در روز ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۳ به ناوگان شمال و منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست که در واقع بزرگترین کشتی جنگی ایران در این منطقه دریایی شد. دومین ناو کلاس موج ابتدا "ولایت" نام داشت و سپس به "جماران۲" یا "موج۲" مشهور شد، اما در انتها به نام مرتفع‌ترین کوه ایران کوه دماوند نامگذاری شد.

به گفته سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع وقت جمهوری اسلامی ایران، این ناوچه از نظر طراحی و ساخت کاملاً بومی بوده و با همکاری نزدیک حدود ۴۰۰ دانشگاه، مرکز تحقیقاتی و تولیدکنندگان و صنایع ایرانی ساخته شده‌است. این ناوشکن از جدیدترین تجهیزات ناوبری و سیستم‌های پیچیده دفاعی برخوردار است.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

سانحه

روز چهارشنبه ۲۰ دی ماه ۹۶، ناوشکن در حال ورود به بندر انزلی به موج شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد. «افزایش سرعت باد و طوفان شدید» عوامل اعلام شده توسط روابط عمومی نیروی دریایی ارتش اعلام شد. متاسفانه دو نفر از پرسنل این ناوشکن به نام‌های ناوبان دوم امیر باسره طارمسری و ناوسروان بیژن زارع در این سانحه به شهادت رسیدند.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

امیر سرتیپ تقی‎خانی سخنگوی کل ارتش دراین باره گفت که با توجه به عمق کم‌آب در محل سانحه که حدود ۴ الی ۵ متر است امکانِ (کامل) غرق شدنِ ناوشکن دماوند وجود ندارد و برای جابجایی بلوک‌های بدنه لازم است قسمت‌های به هم متصل شده، جدا و برای تعمیر و بازسازی اساسی به کارخانه کشتی سازی منتقل شود. مشابه این‌گونه سوانح و چنین اقداماتی برای مهار سانحه و احیای کشتی‌های نظامی در صنعت دریایی جهان به‌طور معمول وجود دارد.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

امیر سرتیپ تقی‌خانی

در این فرایند طی ۲۴ ساعت گذشته به علت طوفان شدید و بالا آمدن سطح آب دریا قسمت روسازه آلومینیومی که به‌طور کامل تخلیه و برای جابجایی آماده شده بود به آب افتاده و باقی مانده بدنه شناور به پهلوی راست قرار گرفته‌است که بلافاصله پس از بهبود شرایط جوی در اولین فرصت این بخش از بدنه شناور و سایر قسمت‌های باقی مانده نیز جدا و به کارخانه منتقل می‌شود. البته هیچ محدودیتی برای احیای مجدد ناوشکن دماوند وجود ندارد و به‌دلیل بومی بودن تمام بخش‌های آن با انتقال قطعات جداشده به‌زودی عملیات احیاء ناوشکن دماوند و بازگشت آن به چرخه عملیات آغاز می‌شود.

ناوشکن دماوند؛ قله سرافراز ایران در دریای خزر + تصاویر

امیر دریادار خانزادی

بازسازی و الحاق مجدد

امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش در گفت‌وگویی با اشاره به روند بازسازی ناوشکن دماوند گفت که مراحل بازسازی و ساخت این ناوشکن کاملا ایرانی به پایان رسیده است و به زودی به ناوگان دریایی شمال ملحق می‌شود. البته دماوندی که به دریای خزر می‌رود با دماوند قبلی کاملا متفاوت است و از قابلیت‌های بیشتری بهره می‌برد. کار بازسازی آن در شرکت صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی انجام شد. در ضمن، تسلیحات به کار رفته در دماوند تقویت و این ناو برای رویارویی با شرایط خشن دریای خزر آماده‌تر شده است.

ناوشکن دماوند در رسانه‌های خارجی

پایگاه‌های خبری تحلیلی نظامی در دنیا به تحلیل و بررسی توان تمام ناوشکن‌های ساخت ایران به خصوص دماوند پرداختند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس