به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پروژه‌های مختلفی در سطح استان تهران در حال اجراست که برخی از این ساخت و سازها با اما و اگرهای زیادی مواجه هستند. از یک سو ویلای دختر وزیر به دلیل تخلف قلع می‌شود اما تخلفات برخی پروژه‌های بزرگ مقیاس در حد چند هزار متری نه تنها مشمول قلع نمی‌شود و با جریمه قضیه فیصله پیدا می‌کند بلکه به برخی دیگر از تخلفات آن تا این لحظه رسیدگی نشده و این پروژه‌های بزرگ مقیاس همچنان در سطح کلان کار خود را ادامه می‌دهند بدون اینکه اندکی حساسیت وجود داشته باشد.

پروژه ایران مال چیست؟

پروژه ایران مال، پروژه ای که از سال ۱۳۹۰ کلنگ آن زده شد و فاز اول آن در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد. مساحت کل مجموعه‌ ایران مال ۳۲ هکتار است، یعنی مساحت کل این مجموعه از دبی‌مال و مرکز تجاری بزرگ چین هم بیشتر است. ولی از این مساحت ۱۸۶‌ هزار متر مربع تجاری خواهد بود که با این شرایط نیز بزرگتر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکاست. گفته می‌شود اگر در هر مغازه‌ای ۵ دقیقه وقت بگذارید برای سر زدن به تمام مغازه‌های ایران مال باید سه روز کامل قدم بزنید. دو هتل‌ مجلل، ۲۰۰ رستوران، سالن‌های سینمای مجهز، زمین یخ، نمایشگاه خودرو، باغ ایرانی و معماری‌هایی که یادآور معماری ایرانی هستند نیز از دیگر بخش‌های این بازار بزرگ محسوب می‌شوند. اگر بخواهید ایران مال را در فاز اول تماشا کنید باید بیش از ۱۴ کیلومتر پیاده روی کنید، در واقع فاصله‌ای به اندازه میدان منیریه تا میدان تجریش را باید پیاده بروید! طراحی و مطالعه این پروژه ۲ سال به طول انجامیده و اجرای آن نیز ۵ تا ۶ سال زمان برده است.

زمان افتتاح فاز اول ایران مال همزمان با نیمه شعبان و روز کارگر در اردیبهشت ماه سال ۹۷ بوده و فاز دوم که شامل قسمت‌های ورزشی، فرهنگی و رفاهی خواهد بود نیز طبق خبرهای اعلام شده تا پایان سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین بودجه ساخت این مجتمع را بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

اواسط اردیبهشت ۹۷ بود که بازرسی شهرداری تهران خبر از ده‌ها هزار متر تخلف ایران مال داد. پس از آن مدیریت شهری از برخی دیگر از تخلفات این پروژه پرده برداشتند.

واکنش بازرسی به تخلف ایران مال

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام کرده بود یک روز پیش از افتتاح مجتمع ایران مال، نسبت به تخلفات آشکار ده‌ها هزار متری این پروژه به مسئولان از طریق رسانه ملی هشدار دادم اما در عین ناباوری، شاهد پخش تبلیغات ایران مال در شبکه‌های سیما بودیم و آگهی تبلیغاتی آن نیز در رسانه شهرداری تهران و دولت منتشر می‌شود! او از رسانه ملی خواست نسبت به پخش تخلفات این پروژه عظیم تجاری غرب تهران پاسخگو باشد.

تحقیق و تفحص از ایران مال همچنان در دست بررسی

اواخر مرداد ماه ۹۷ بود که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور در جلسه صحن علنی مجلس، نسبت به تخلفات ایران مال واکنش نشان داد. احمد بیگدلی گفته بود که بر اساس تحقیق و تفحص صورت گرفته از پروژه ایران مال، تخلف شهرداری منطقه ۲۲ از نظر کمیسیون محرز است و این تخلف به واسطه نحوه قیمت‌گذاری، نحوه و نوع واگذاری زمین و مدت زمان تسویه با شهرداری منطقه ۲۲ است.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفته بود قیمت زمین‌های واگذاری شده به کارفرما پروژه ایران مال، بسیار پائین‌تر از قیمت واقعی محاسبه شده و هزینه‌های صدور جواز ساخت و عوارض شهرداری نیز در مورد این پروژه لوکس تجاری عظیم غرب تهران، بسیار کم‌تر از قیمت روز بوده است.

قلع و جریمه نصیب ایران مال

علی اعطا نیز در اردیبهشت سال جاری در نشست خبری خود با اشاره به سرنوشت تخلفات ایران مال گفت: این پروژه در کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح و هفته گذشته رای بدوی آن صادر شد.

وی با بیان اینکه مالک می‌تواند نسبت به این رای اعتراض کند تصریح کرد: جریمه نقدی این پروژه 300 میلیارد تومان است و در بخش دیگر رأی، مالک باید پارکینگ را تامین کند.

اعطا ادامه داد: همچنین بخشی از فضای پارکینگ این پروژه به رستوران تبدیل شده که باید قلع و قمع (تخریب) شود و به حالت اولیه برگردد.

به گفته سخنگوی شورای شهر تهران این رای براساس گزارش معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شهرداری منطقه و نیز کمیسیون‌معماری و شهرسازی شورا صادر شده و قابل تجدید نظرخواهی است.

200 هزار متر مربع تخلف ساختمانی پروژه ایران مال

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار برنا و در رابطه با وضعیت پروژه ایران مال گفت: بررسی‌هایی در رابطه با این پروژه انجام شد و نهایتا گزارشی شهرداری تهران و سازمان بازرسی شهرداری تهران ارائه دادند. در این گزارش عنوان شده بود این پروژه حدود دویست هزار متر مربع تخلف ساختمانی داشته است.

او با اشاره به جزئیات این تخلفات عنوان کرد: این تخلفات در اصل تغییر کاربری بوده است. بدین معنا که کاربری یکسری فضاها تغییر پیدا کرده است. مثلا 40 هزار متر به لابی‌های هتل اضافه شده و یکسری فضاهای دیگر به همین نحو تغییر داده شده است. تخلفات صورت گرفته در حوزه مشاعات بوده همچنین در پروانه‌ای که برای این پروژه صادر شده باید یک مجموعه اداری ساخته می‌شد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

سالاری با بیان اینکه نهایتا پرونده پروژه ایران مال به کمیسیون ماده صد ارسال شد و کمیسیون ماده 100 جزئیات این پروژه را برای تیم کارشناسی ارسال کرد، افزود: تیم کارشناسی دادگستری این پروژه را ارزیابی کردند که بر آن اساس مالک ایران مال جریمه شد که ظاهرا پرداخت کرده‌اند.

ایجاد رمپ برای پروژه شخصی از دسترسی‌های اتوبان

عضو شورای شهر تهران در خصوص سایر تخلفات پروژه ایران مال اظهار کرد: بیشتر تخلفات انجام شده در مشاعات بوده است. بخشی از تخلفات دیگر ایران مال که به نظرم تخلف عمده‌اش بوده ایجاد یکسری رمپ رومپ‌ها و مسیرهای دسترسی از اتوبان‌ها برای این پروژه است در صورتی که این محدوده‌ها مربوط به شهر است.

سالاری ضمن انتقاد از اختصاص فضاهای شهری برای پروژه‌ای شخصی گفت: چگونه می‌شود پروژه‌ای دسترسی برای خود ایجاد و از عرصه‌هایی که متعلق به معابر عمومی است، استفاده کند.

چه سرنوشتی برای مناطق غرب با وجود پروژه‌های بزرگ مقیاس انتظار است؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر این که پیوست‌های مطالعاتی برای پروژه‌های بزرگ مقیاس نیز باید مورد توجه باشد، اذعان کرد: حجم بارگذاری این پروژه که یکی از جاذب سفرترین پروژه‌های کشور است، زیاد بوده و این سوال مطرح است که آیا پیوست‌های ترافیکی‌اش قابل اعتناست؟ فردا چه سرنوشتی در انتظار منطقه 22 ، منطقه 5 و محدوده غرب است؟ هزینه بار ترافیکی شدیدی که در نتیجه جاذب سفر بودن این پروژه است را چه کسی باید بدهد؟

سالاری با بیان اینکه هزینه توسعه خطوط مترو را باید از پروژه‌های بزرگ مقیاس گرفت، گفت: شهرداری تهران باید هزینه توسعه بخشی از خط مترو در منطقه 22 را از این گونه پروژه‌ها بگیرد تا بدین ترتیب مردم و افرادی که از این پروژه استفاده می‌کنند با حمل و نقل عمومی تردد کنند تا آسیب‌های ترافیکی ایجاد نشود.

به گفته عضو شورای شهر تهران، وقتی شهرداری می‌خواهد خط مترو ایجاد کند بخشی از مزایای خط مترو را این پروژه‌ها خواهند برد.

هزینه‌های عمومی شهر در اختیار یک پروژه شخصی و خصوصی

او در پاسخ به این سوال که چه برخورد قانونی برای گرفتن رمپ‌ها و معابر شهری برای احداث پروژه‌ها خواهد شد، گفت: کسی که معابر عمومی شهر را برای پروژه شخصی استفاده می‌کند باید مبتنی بر اصول باشد و در کمیسیون ماده پنج تعیین تکلیف شود و همچنین هزینه آن را پرداخت کند. توجه کنید اگر افراد بخواهند آن سطوح را خریداری کند چقدر باید هزینه بپردازند؟

سالاری تاکید کرد: نمی‌شود هزینه‌های عمومی شهر در اختیار ایجاد دسترسی برای یک پروژه شخصی و خصوصی شود. باید حقوق شهر را بپردازند. فارغ از این رمپ‌های ایجاد شده، مطالعه پیوست ترافیکی‌اش چگونه انجام شده و چه سرنوشتی در انتظار این محدوده از شهر تهران است؟

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با انتقاد از این پروژه اظهار کرد: مگر امروزه اجازه می‌دهند مردمی که پاساژ می‌سازند دسترسی‌هایشان را خارج از مجموعه ایجاد کنند؟ اتوبان متعلق به شهر است. اگر مطالعات این کار را تائید می‌کند قطعا باید هزینه قابل توجه آن پرداخت شود. این‌ها در معادلات انجام نشده است.

محاسبه مجدد عوارض پروژه ایران مال در دستور کار

به گفته او قرار بود شهرداری تهران نحوه محاسبه عوارض را دوباره بازبینی کنند که آیا محاسبات عوارض این پروژه درست انجام شده یا خیر که تاکنون گزارشی به ما داده نشده است.

سالاری در پایان اظهار کرد: کمیسیون ماده 5 برای تخلفات 200 هزار متری رای به جریمه داد و سایر تخلفات تعیین تکلیف نشده و بدان‌ها پرداخته نشده است.