آمریکا مرتکب تروریسم اقتصادی شده است


آمریکا مرتکب تروریسم اقتصادی شده است

رایزن نمایندگی دائم ایران نزد سازمان ملل گفت آمریکا با اقدامات یکجانبه غیرقانونی، مرتکب تروریسم اقتصادی شده است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل گفت: آمریکا با اقدامات یکجانبه غیرقانونی، مردم عادی و غیرنظامی را آماج شدیدترین حملات خود قرار داده و مرتکب تروریسم اقتصادی شده است.

علی حاجیلاری در نشست کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل افزود: جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته، هدف شدیدترین اقدامات یکجانبه قهرآمیز غیرقانونی آمریکا و متحدانش قرار گرفته و تحریم‌های ناعادلانه مغایر با منشور ملل متحد و اصول پذیرفته‌شده حقوق بین‌الملل را به ناحق متحمل شده است.
وی گفت: ایران همواره این اقدامات را غیرقانونی و غیرقابل قبول دانسته و آن را به شدیدترین وجهی محکوم کرده است.
حاجیلاری اضافه کرد: این تنها ایران نیست که با چنین اقداماتی روبروست بلکه برخی کشور‌های در حال توسعه نیز با اقدامات یکجانبه و تحریم‌های غیرقانونی و عواقب ناشی از آن دست به گریبانند.
رایزن نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل تاکید کرد: اقدامات یکجانبه آمریکا در عین تخریب بستر رقابت عادلانه و آزادی تجارت و سرمایه‌گذاری، بنیان‌های منشور ملل متحد و اصول پذیرفته شده توسط جامعه بین‌المللی را متزلزل کرده و اعضای مسئول جامعه بین‌المللی، باید به طور قاطع و فوری با این اقدامات تروریستی مقابله کنند.
علی حاجیلاری افزود: تجارت بین‌المللی، همچنان با نقش سنتی خود به عنوان پیشران رشد اقتصادی، توسعه و رفاه کشور‌ها و ملت‌ها شناخته می‌شود. با این وجود، کشور‌های درحال توسعه، هنوز هم از کاستی‌ها و بی‌عدالتی‌های روزافزون نظام تجاری، مالی و اقتصادی جهانی در رنجند. نظامی که به علت اقدامات غیرقابل قبول چند کشور، جز نابرابری، فقر و بی‌عدالتی، عایدی نداشته و فقدان دسترسی به فناوری‌های نوین، ظرفیت‌ها و منابع مالی، که محصول همین نظام به شمار می‌آید این وضعیت وخیم را ناگوارتر از پیش کرده است.
رایزن نمایندگی دائم کشورمان در نیویورک تاکید کرد: این حق هر کشور مستقلی است که بخشی از نظام تجاری چندجانبه قانونمند، شفاف، قابل پیش‌بینی، فراگیر و غیرتبعیض‌آمیز باشد و این درحالیست که سازمان تجارت جهانی – که جمهوری اسلامی ایران دهه‌هاست به دلیل سیاسی‌کاری برخی از اعضای قدرتمند، از ورود به آن محروم شده - اکنون هدف شدیدترین فشار‌های یکجانبه‌ای قرار گرفته که همه نظام چندجانبه تجاری را با مخاطره روبرو کرده است.
علی حاجیلاری با اشاره به گزارش امسال دبیرکل سازمان ملل درخصوص "تجارت بین‌المللی و توسعه" گفت: طبق این گزارش، در سال گذشته، همکاری‌های چندجانبه تجاری با فشار ناشی از یکجانبه‌گرایی روبرو بوده و دورنمای تجارت بین‌المللی بر اثر اتخاذ سیاست‌های یکجانبه تجاری با خطر بی‌سابقه‌ای روبرو شده است.
وی افزود: بنا بر گزارش دبیرکل سازمان ملل، اقدامات یکجانبه قهرآمیز نه تنها چشم‌انداز تجارت بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده بلکه نهاد‌ها و سازوکار‌های این نظام را نیز هدف گرفته است.
علی حاجیلاری گفت: با نگاه به گزارش دوم دبیرکل سازمان ملل که در این نشست و پیرامون موضوع "اقدامات یکجانبه اقتصادی" ارائه شد، دیدیم که مخالفت صریح کشور‌های عضو با تحمیل اقدامات یکجانبه اقتصادی به عنوان ابزاری برای تهدید و ارعاب سیاسی و اقتصادی علیه کشور‌های در حال توسعه، در این گزارش، برجسته شده است.
علی حاجیلاری حذف محدودیت‌های تحمیلی بر انتقال فناوری‌های نوین به کشور‌های درحال توسعه را برای نیل این کشور‌ها به رشد و توسعه‌ی اقتصادی ضروری دانست و از اعضای مسئول جامعه بین‌المللی خواست همه تلاش خود را برای وادار کردن کشور‌های توسعه‌یافته به لغو محدودیت‌های وضع شده بر انتقال کالا‌های با فناوری بالا به کشور‌های درحال توسعه به کار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا