بیانیه هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی مازندران


بیانیه هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی مازندران

هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی مازندران با صدور بیانیه‌ای به کار جشنواره قصه‌گویی در مازندران پایان داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، متن بیانه هیات داوران به شرح ذیل است:

به نام آن‌که خود را قصه‌گو خواند حقیقت را لباس قصه پوشاند

بیش از نیم‌قرن است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ترویج و تقویت فرهنگ قصه‌گویی اهتمام دارد. هرسال نیز بر گستره و ژرفای این فعالیت افزوده است تا جایی‌که امسال شاهد اجرای بیست و دومین جشنوارۀ قصه‌گویی بین‌المللی هستیم. دوسال است که کانون شرکت در این جشنواره را از انحصار مربیان خود خارج کرده، با گسترش دامنه آن به سطوح نوجوانان، زنان و مردان و پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تقریبا آحاد جامعه را داخل این گود آورده است. همۀ این‌ها نشانۀ روشن شدن اهمیت روزفزون هنر قصه‌گویی و آگاهی فزایندۀ مردم و متولیان تربیتی جامعه از تاثیر و نقش شگفت‌انگیز این هنر کهن در رشد و تربیت فرزندان ماست. بنابر این شایسته است که دست‌مریزاد و خداقوتی جانانه نثار مدیران، کارشناسان و مربیان عاشق و پرتلاش کانون کرد.

هیئت داوران مرحلۀ استانی بیست و دومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی در استان مازندران ضمن سپاس از مدیرکل ارجمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و همکاران گرامی‌شان، توصیه‌های زیر را به قصه‌گویان محترم ارایه می‌کند:

۱- از آن‌جا که شکل‌گیری هنر قصه‌گویی نیازمند طی کردن فرآیندی چندین ماهه است، علاقه‌مندان از انتخاب و بارگذاری دقیقۀ نودی قصه بپرهیزند، آغاز فرایند قصه‌گویی حرفه‌ای سال دیگر، هم‌اکنون است.

۲- به قصه‌گویان محترم توصیه می‌شود، جسارت، خلاقیت، برانگیختن کنجکاوی،صمیمیت و اجاد شگفتی را جایگزین پند و تندرز نمایند.

۳-این تصور که اغراق در لحن و احساسات، در روایت قصه ایجاد هیجان و ریتم مناسب می‌کند، درست نیست، بلکه با درک درست فضا و موقعیتی که شخصیت قصه در آن قرار گرفته است می توان ریتم مناسب لحظه‌های قصه را خلق کرد.

۴- تحرک در روی صحنه، و دیگر شگردهای نمایشی در بخش‌های دختران و پسران و زنان و مردان کاربرد دارد، بنابر این مربیان محترم از دادن چنین آموزش‌هایی به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها خودداری نمایند و اجازه بدهند این عزیزان با همان دانسته‌ها و کنش‌های ذاتی و طبیعی خود قصه‌گویی کنند.

۵- تاثیر تنفس دیافراگمی و زبان بدن بر خروجی کار، نیازمند تمرین‌های استاندارد مداوم است. توصیه می‌شود چنان‌چه مایل به کارآمدی چنین شگردهایی هستید، دربارۀ چنین تمرین‌هایی اهتمام دائمی داشته باشید.

در پایان هیئت داوران شایسته می‌داند، از گروه مجری‌نمایش به خاطر ایجاد تنوع و خلق لحظه‌های شاد و مفرح برای مخاطبان تقدیر ویژه نماید.

گفتنی است: هیات داوران این جشنواره: «زهره پریرخ» نویسنده و فعال حوزه قصه‌گویی - «علی مراد خرمی»، پژوهش‌گر و فعال حوز قصه‌گویی و «عباس ابوالحسنی» کارگردان و نویسنده هنرهای نمایشی بوده اند.

بیانیه هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی مازندران


به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان مازندران، متن بیانه هیات داوران به شرح ذیل است:

به نام آن‌که خود را قصه‌گو خواند حقیقت را لباس قصه پوشاند

بیش از نیم‌قرن است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ترویج و تقویت فرهنگ قصه‌گویی اهتمام دارد. هرسال نیز بر گستره و ژرفای این فعالیت افزوده است تا جایی‌که امسال شاهد اجرای بیست و دومین جشنوارۀ قصه‌گویی بین‌المللی هستیم. دوسال است که کانون شرکت در این جشنواره را از انحصار مربیان خود خارج کرده، با گسترش دامنه آن به سطوح نوجوانان، زنان و مردان و پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها تقریبا آحاد جامعه را داخل این گود آورده است. همۀ این‌ها نشانۀ روشن شدن اهمیت روزفزون هنر قصه‌گویی و آگاهی فزایندۀ مردم و متولیان تربیتی جامعه از تاثیر و نقش شگفت‌انگیز این هنر کهن در رشد و تربیت فرزندان ماست. بنابر این شایسته است که دست‌مریزاد و خداقوتی جانانه نثار مدیران، کارشناسان و مربیان عاشق و پرتلاش کانون کرد.

هیئت داوران مرحلۀ استانی بیست و دومین جشنوارۀ بین‌المللی قصه‌گویی در استان مازندران ضمن سپاس از مدیرکل ارجمند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و همکاران گرامی‌شان، توصیه‌های زیر را به قصه‌گویان محترم ارایه می‌کند:

۱- از آن‌جا که شکل‌گیری هنر قصه‌گویی نیازمند طی کردن فرآیندی چندین ماهه است، علاقه‌مندان از انتخاب و بارگذاری دقیقۀ نودی قصه بپرهیزند، آغاز فرایند قصه‌گویی حرفه‌ای سال دیگر، هم‌اکنون است.

۲- به قصه‌گویان محترم توصیه می‌شود، جسارت، خلاقیت، برانگیختن کنجکاوی،صمیمیت و اجاد شگفتی را جایگزین پند و تندرز نمایند.

۳-این تصور که اغراق در لحن و احساسات، در روایت قصه ایجاد هیجان و ریتم مناسب می‌کند، درست نیست، بلکه با درک درست فضا و موقعیتی که شخصیت قصه در آن قرار گرفته است می توان ریتم مناسب لحظه‌های قصه را خلق کرد.

۴- تحرک در روی صحنه، و دیگر شگردهای نمایشی در بخش‌های دختران و پسران و زنان و مردان کاربرد دارد، بنابر این مربیان محترم از دادن چنین آموزش‌هایی به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها خودداری نمایند و اجازه بدهند این عزیزان با همان دانسته‌ها و کنش‌های ذاتی و طبیعی خود قصه‌گویی کنند.

۵- تاثیر تنفس دیافراگمی و زبان بدن بر خروجی کار، نیازمند تمرین‌های استاندارد مداوم است. توصیه می‌شود چنان‌چه مایل به کارآمدی چنین شگردهایی هستید، دربارۀ چنین تمرین‌هایی اهتمام دائمی داشته باشید.

در پایان هیئت داوران شایسته می‌داند، از گروه مجری‌نمایش به خاطر ایجاد تنوع و خلق لحظه‌های شاد و مفرح برای مخاطبان تقدیر ویژه نماید.

گفتنی است: هیات داوران این جشنواره: «زهره پریرخ» نویسنده و فعال حوزه قصه‌گویی - «علی مراد خرمی»، پژوهش‌گر و فعال حوز قصه‌گویی و «عباس ابوالحسنی» کارگردان و نویسنده هنرهای نمایشی بوده اند.

بیانیه هیات داوران مرحله استانی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی مازندران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل