آمادگی جهاددانشگاهی برای انتقال تکنولوژی زباله سوز رشت


آمادگی جهاددانشگاهی برای انتقال تکنولوژی زباله سوز رشت

رئیس جهاددانشگاهی کشور از آمادگی جهاددانشگاهی در امر نظارت بر حسن اجرا و انتقال تکنولوژی زباله سوز رشت خبر داد و گفت: استان ها اقدام به خرید موردی زباله سوز بدون دریافت امتیاز انتقال تکنولوژی آن می کنند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی در دیدار با استاندار گیلان، با بیان اینکه نهاد جهاددانشگاهی علاقمند به همکاری در راستای توسعه استان گیلان است، اظهار کرد: جهاددانشگاهی سبقه خوبی در حوزه مدیریت پسماند و زباله سوز دارد و امروزه مسئله زباله و پسماند یکی از اولویت های استان های شمالی به ویژه گیلان است.

وی با اشاره به عضویت جهاددانشگاهی گیلان در کارگروه مدیریت پسماند استان، افزود: دانش فنی و مکانیک لازم در پژوهشکده های جهاددانشگاهی در بخش زباله سوز و تجهیزات کنترل آلاینده های صنایع وجود دارد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه برداشت های نادرستی درباره زباله سوز در کشور وجود دارد، تصریح کرد: می گوییم زباله طلای کثیف است، اما بخش عمده زباله های ما تر و خیس است و فلزات سنگین در این زباله ها وجود دارد که در صورت سوزانده شدن مشکلات زیست محیطی و آلایندگی دارند و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

طیبی با اشاره به هزینه بردار بودن امحای هر تن زباله توسط زباله سوز، یادآور شد: جهاددانشگاهی در طراحی زباله سوز ورود نکرده، اما آمادگی داریم در صورت خریداری زباله سوز از یک شرکت معتبر خارجی، اقدام به انتقال تکنولوژی لازم کنیم. زیرا این ظرفیت در گروه های پژوهشی جهاددانشگاهی وجود دارد، اما متاسفانه تاکنون از این ظرفیت استفاده نشده و استان ها اقدام به خرید موردی زباله سوز بدون دریافت امتیاز انتقال تکنولوژی آن می کنند.

وی از آمادگی جهاددانشگاهی در امر نظارت بر حسن اجرا و انتقال تکنولوژی زباله سوز رشت خبر داد و گفت: امروز تالاب انزلی نیز تبدیل به یک دغدغه ملی شده و آلودگی های زیست محیطی ناشی از ورود فاضلاب ماهیت این تالاب را تغییر داده است لذا جهاددانشگاهی به عنوان نهادی که نگاه توامان علمی، فناوری، فرهنگی و اجتماعی دارد می تواند به صورت تخصصی درباره تالاب انزلی ورود کند، زیرا این تالاب به پژوهش های علمی، فناورانه، فرهنگی و اجتماعی در کنار هم نیاز دارد.

رئیس جهاددانشگاهی کشور، با اشاره به دستاوردهای پژوهشی این نهاد علمی غیر دولتی در حوزه پساب های صنعتی و جداسازی آب همراه نفت، گفت: درمان سرطان، ناباروری و دیابت و زخم های بدخیم ناشی از آن از جمله توانمندی های جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی است.

طیبی با بیان اینکه جهاددانشگاهی اصلاح نژاد دام سبک و سنگین را مد نظر قرار داده است، متذکر شد: در آینده با محدودیت منابع غذایی مواجه هستیم و لذا باید دامی تولید کنیم که در مقابل مصرف غذای ثابت، محصولات پروتئینی بیشتری تولید کند. البته نژادهای اصلاح شده در کشور وجود دارد، اما مجتمع تحقیقاتی جهاددانشگاهی به صورت پایلوت اقدام به تولید جنین نرم و ماده اصلاح شده مرغوب می کند که شیر با درصد چربی 6 دارد.

وی با اشاره به فعالیت موثر جهاددانشگاهی در حوزه تکمیل زنجیره تکنولوژی پرورش ماهی در قفس،خاطرنشان کرد: در دیدار مجموعه همکاران جهاددانشگاهی با مقام معظم رهبری خواستار واگذاری ماموریت های کلان فناورانه کشور به این نهاد شدیم و لذا 31 طرح فناورانه در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به جهاددانشگاهی واگذار شد که از جمله آن پرورش ماهی در قفس در قالب تولید بچه ماهی و افزایش تولید و بهبود کیفیت چای بود که به استان گیلان مربوط می شود. تولید چای مرغوب و برنج کم آب با کیفیت نیز جزو طرح های 31گانه جهاددانشگاهی است.

رئیس جهاددانشگاهی کشور خواستار سرمایه گذاری مشترک با دستگاه ها شد و اضافه کرد: امروز نفت، گاز و پتروشیمی در کشور موضوعیت دارد و جهاددانشگاهی با جدیت به این مقوله ورود کرده است. همچنین پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی نیز در این زمینه بسیار فعال و موثر است.

وی با اشاره به تعامل خوب جهاددانشگاهی با سازمان های دولتی، عنوان کرد: نگاه جهاددانشگاهی مسئله محور و حل موضوع است لذا در خصوص تالاب انزلی آمادگی داریم 50 درصد سرمایه گذاری را برعهده بگیریم و مسئولین پاسخگویی طرح را داشته باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا