پیش‌بینی عبور تعداد زائران ایرانی اربعین از مرز سه میلیون نفر


 پیش‌بینی عبور تعداد زائران ایرانی اربعین از مرز سه میلیون نفر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه عبور تعداد زائران ایرانی اربعین از مرز سه میلیون نفر پیش بینی می شود، گفت: برخلاف خواسته دشمنان اربعین به جریانی بدل شده که در همسایگی توام با محبت دوستداران اهل بیت (ع) نقش موثری ایفا می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» شامگاه (چهارشنبه ۱۷ مهرماه) در دیدار با تولیت حرم مطهر احمدی و محمدی، این آستان مقدس را چشم و چراغ و نقطه عطفی در تاریخ ایران، تشیع در کشور دانست.

وی همچنین با اشاره به درپیش بودن آیین اربعین ابراز داشت: اربعین به عنوان یک اتفاق بزرگ که با غربت و مظلومیت آغاز شد در امتداد واقعه عاشورا و اسارت اهل بیت (ع) است؛ از همین رو واجد غربت و مظلومیتی است.

صالحی خاطرنشان کرد: این واقعه امروز شور و شوق دهها میلیون نفر را برمی‌انگیزاند و میلیاردها انسان را به آن حماسه متوجه می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کسی گمان نمی‌برد که اربعین در طول زمان به نقطه عطفی تبدیل شود، اظهار کرد: آیین اربعین برای نشان دادن مظلومیت سید الشهدا(ع) و نقطه اقتدار دوران اهل بیت است.

صالحی بیان داشت: مردم ایران در این مسیر گام به گام قدم برداشتند و در نخستین دوره در سال ۱۳۹۰، تنها ۵۰ هزار نفر از ایران در این مراسم شرکت کردند؛ اما امسال و پس از گذشت هشت سال بیش از دو میلیون و ۴۰۰هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا فرصت باقیمانده از سه میلیون نفر بگذرد.

وی همچنین مراسم اربعین را در ایجاد ارتباط بین دو ملت ایران و عراق موثر دانست.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حوزه حج و زیارت گفت: در این سالها آیین حج نیز با عزت و اقتدار و کرامت برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۳ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد نیز در حوزه‌های مختلف با دو میلیون ۴۰۰ هزار عضو در سراسر کشور در ایام فراغت و در طول سال فعالیت می‌کنند، از تصویب اساسنامه کانونهای فرهنگی مساجد سخن گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بدین ترتیب این کانون‌ها شبکه‌ای وسیع یافتند که مناطق مختلف ایران را در بر میگیرد و استقرار و فعالیت‌های آنها توسعه شایان توجهی یافته است.

صالحی همچنین با اشاره به تلاش‌های سازمان اوقاف و امور خیریه، از وقف باعنوان پشتوانه حوزه دین و فرهنگ یاد کرد.

صالحی بیان کرد: هم در سابقه تاریخی و تمدنی خود و هم در کشورهای دیگر، وقف از ارکان مهم‌ توسعه فرهنگی و دینی و علمی به شمار می‌رود و این قدرت را دارد اینگونه اقدامات را توسعه بخشد.

وی گفت: وقف بنیان فرهنگ، بنیان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را پشتیبانی کند و حرکت‌های چند دهه اخیر نشان می‌دهد ظرفیت قابل توجهی از مدارس و موسسات آموزشی از طریق وقف در خدمت جامعه در آمده‌اند.

وی در این خصوص به توسعه مدارس وقفی پس از زلزله کرمانشاه و سیل اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقف را ضامن سامان‌دهی سرمایه‌های اجتماعی دانست.

صالحی همچنین در حوزه‌های کلان فرهنگی به رویدادهای مختلفی اشاره کرد که با رویکردهای دینی و اخلاقی درحال انجام است.

وی همچنین به وجود ظرفیت‌های قابل اتکا در شورای فرهنگ عمومی کشور و نیز استان‌ها اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد دستگاه‌های مختلف فرهنگی از این طریق در کنار هم با تعامل روندی توسعه گرایانه را دنبال کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازخوانی آیین نامه شوراهای فرهنگ عمومی نیز یاد کرد و بیان داشت: این اتفاق به‌منظور بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های فرهنگی کشور در حال انجام است؛ افزون بر این سند مهندسی فرهنگی نیز برای همگرایی بیشتر در مسیر راهبردهای اقدامی مورد نظر همین نکته است.

وی در ادامه از برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت ارتباطات با تولیت های معظم آستان‌های مقدس سخن گفت.

تمجید تلاش‌های دولت در اعزام زائران اربعین

تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی نیز در این دیدار عنوان کرد: زمینه‌ای بسیار مساعد و ظرفیتی گسترده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب با اشاره به سفارش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اعتاب مقدسه باید قطب فرهنگی باشند، گفت: حرکت مردم با موج عظیم اربعین نشان از این دارد که می‌توان به نحو احسن در جهت توسعه فرهنگ دینی گام برداشت.

تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) ادامه داد: دولت انصافاً برای ساماندهی زیارت اربعین موثر و مفید عمل کرده است.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به تلاش‌ها برای توسعه حرم شاهچراغ (ع) گفت: دو وزارتخانه راه و شهرسازی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در توسعه فعالیت‌های حرم مطهر نقشی ویژه دارند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی با توسعه فیزیکی حرم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه فرهنگ دینی و نقشی به این قطب مذهبی یاری می‌رساند.

صالحی بیان داشت: اخیرا پیشنهاد ایجاد بنیاد فرهنگی دینی احمد بن موسی (ع) را ارائه داده ایم که اقدام بسیار اقدام موثری در حوزه فرهنگی به شمار می‌رود و آماده هر نوع همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

آیت‌الله دستغیب عنوان کرد: اینکه هماهنگی و همراهی کامل بین نهادهای فرهنگی جمهوری اسلامی باشد برای ما بشارت است و امری باارزش به شمار می‌رود.

در پایان این دیدار، تولیت آستان مقدس انگشتری با نگین حضرت شاهچراغ (ع) به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیم کرد.

پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!