طرح تحول سلامت، نقطه عطف برنامه های سلامت روان


طرح تحول سلامت، نقطه عطف برنامه های سلامت روان

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، طرح تحول سلامت را نقطه عطف برنامه های سلامت روان در نظام سلامت کشور اعلام کرد. به گزارش سایک نیوز و به نقل از وبدا، دکتر احمد حاجبی در مراسم روزجهانی سلامت روان در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب، گفت: در این طرح برای اولین بار در تاریخ بهداشت،...

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، طرح تحول سلامت را نقطه عطف برنامه های سلامت روان در نظام سلامت کشور اعلام کرد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از وبدا، دکتر احمد حاجبی در مراسم روزجهانی سلامت روان در سالن امام جواد (ع) ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این مطلب، گفت: در این طرح برای اولین بار در تاریخ بهداشت، کارشناسان سلامت روان که ۹۵ درصد آنان مدرک کارشناسی ارشد و ۵ درصد کارشناس هستند و به طور عمده در حوزه بالینی تحصیل کرده اند، به شبکه مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور اضافه شدند.
وی افزود: از سال ۱۳۶۷ تا سال ۶۹ خدمات ادغام یافته سلامت به صورت پایلوت در شبکه بهداشت و از سال ۶۹ به عنوان جزء نهم در نظام مراقبت های اولیه بهداشتی استقرار یافت و این ادغام بیش از ۳۰ سال است که ادامه دارد.‌
وی ادامه داد: ایجاد کلینیک های روانپزشکی سرپایی در بخش دولتی، راه اندازی تخت های بستری روانپزشکی در بخش های دولتی و خصوصی، راه اندازی تعداد محدودی مراکز سرپایی روانپزشکی در خیریه ها، سازمان های مردم نهاد و مطب های خصوصی در شهرها و تاسیس مراکز ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره دولتی و خصوصی، بخش های دیگری از فعالیت های حوزه سلامت روان، پیش از طرح تحول نظام سلامت بود.
مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد با اشاره به اینکه طبق آخرین بررسی ها پیش از طرح تحول، شیوع اختلالات روانپزشکی بین افراد ۱۵ تا ۴۶ سال حدود ۲۳.۶ درصد بوده است، گفت: این در حالی است که فقط یک سوم این بیماران طی ۱۲ ماه خدمت می گرفتند و ۶۲.۹ درصد آنان با اعلام این که “فکر می کردم این اختلال خودش بهتر می شود” خدمت نمی گرفتند.
دکتر حاجبی در خصوص استراتژی های مهم حوزه سلامت روان در طرح تحول سلامت گفت: حمایت طلبی از مدیران ارشد کشور برای ارتقای کمی و کیفی خدمات حوزه سلامت روان برای افزودن خدمات به شبکه با بار مالی‌ای که به وجود می آورد، پس از این طرح اتفاق افتاد.
وی به کارگیری روانشناسان به عنوان کارشناسان سلامت روان برای ارائه خدمات حرفه ای تر در حوزه سلامت روان، توانمندسازی کارکنان سایر سطوح نظام سلامت اعم از بهورز و پزشک عمومی و ادغام خدمات حوزه مصرف مواد مبتنی بر ظرفیت و زیرساخت های نظام سلامت را به عنوان سایر اقدامات حوزه سلامت روان پس از طرح تحول را عنوان کرد.
دکتر حاجبی تصریح کرد: اتفاقاتی که در حوزه ادغام خدمات حوزه مصرف مواد انجام شده از هنگامی که خدمات سوء مصرف مواد وارد سیستم شبکه شد، در دو سال اخیر بی نظیر است.
وی در پایان افزایش کمی و کیفی برنامه های ارتقایی و پیشگیری اولیه را از اهداف پیش روی اداره کل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد اعلام کرد و گفت: افزایش پوشش گروه مخاطب در برنامه های آموزش مهارت های زندگی و مهارت فرزندپروری، افزایش توانمندسازی بهورزان و کارشناسان مراقبت سلامت به عنوان جایگاه اولین تماس مراجعین به نظام مراقبت های اولیه بهداشتی، افزایش توانمندسازی پزشکان عمومی به عنوان پل ارتباطی سطح اول خدمات و سطح تخصصی خدمات، سایر اهداف این دفتر را در آینده تشکیل می دهند.

منبع: پایگاه خبری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در