50 درصد اختلالات شدید روانی به علت مشکلات اقتصادی است


50 درصد اختلالات شدید روانی به علت مشکلات اقتصادی است

مشاور وزیر بهداشت در امور روانپزشکی گفت: حدود 50 درصد اختلالات و تنش های شدید روانی در بین مردم به علت مسائل و مشکلات اقتصادی است.

50 درصد اختلالات شدید روانی به علت مشکلات اقتصادی است
میگنا: دکتر احمدعلی نوربالا گفت: پژوهش های متعدد در سطح کشور و در شهر تهران نشان می دهد که بخش مهمی از اختلالات روانی مردم به مسائل و مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، مسکن، درآمد پایین و آینده شغلی مربوط است.

وی گفت: پژوهشی در سال ۹۵ در این زمینه انجام شد و نشان داد که ۴۵.۶ درصد تنش های شدید روانی مردم به عوامل و مسائل اقتصادی مربوط است و قطعا این آمار اکنون بیشتر شده و روند افزایشی داشته است زیرا مشکلات اقتصادی در جامعه و در بین مردم بیشتر شده است.

مشاور وزیر بهداشت افزود: اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب ۱۴ درصد کل بار بیماری های کشور را به خود اختصاص می دهند. بار بیماری ها یک شاخص مهم در نظام سلامت است که وضعیت بیماری های کشور را نشان می دهد اما تاکنون هیچ تحقیقی در کشور بار مالی و اقتصادی بیماری های روانی را در کشور محاسبه نکرده است اما به طور حتم بیماری های روانی به طور مستقیم و غیر مستقیم خسارت اقتصادی به کشور وارد می کند زیرا علاوه بر کاهش بهره وری و توان افراد مبتلا به این بیماری ها، والدین و اطرافیان بیماران روانی نیز دچار مشکلات متعددی می شوند که غیب از محل کار و افت بازده کاری از جمله آن است.

نوربالا پیش از این در همایش هفته سلامت روان نیز گفته بود: آمارهای سال ۹۵ نشان می دهد که ۸۲.۷ درصد مردم تهران حداقل یک بار تجریه فشار روانی شدید را داشته اند و این تجربه در مجردها و زنان بیشتر است. این آمار نشان می دهد ۴۵.۶ درصد نگرانی مردم از فشار اقتصادی بوده است.

وی گفت: دولت باید برای کاهش اضطراب و نگرانی مردم هزینه کند زیرا هر یک دلار هزینه برای سلامت روان مردم چهار دلار صرفه جویی اقتصادی برای کشور به همراه دارد. بیمه های تکمیلی نیز باید با پوشش خدمات سلامت روان از جمله خدمات روانشناسی به بهبود سلامت روان مردم کمک کنند و وزارت بهداشت نیز باید کاهش انگ مراجعه به مراکز روانپزشکی را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر