بانک‌ها باید تا 50 درصد نیاز مالی مدارس غیردولتی وام بدهند


بانک‌ها باید تا 50 درصد نیاز مالی مدارس غیردولتی وام بدهند

عضو کمیسیون آموزش و‌تحقیقات مجلس گفت: ماده 10 قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، بانک‌ها را موظف کرده، 35 تا 50 درصد نیاز مالی موسسان را در قالب وام قرض الحسنه برای توسعه مدارس غیردولتی تأمین کنند اما این قانون چقدر اجرا شده است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، فریده اولاد قباد در همایش انجمن صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های زبان انگلیسی شهر تهران اظهار کرد: زمانی کشور ما موفق می‌شود که از تمام ظرفیت‌ها و افراد دلسوز و موثر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی استفاده کنیم و بعد از خانواده نهاد آموزش‌وپرورش و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی نقش موثری دارند که می‌توانند در جامعه‌پذیری و تربیت فرزندان این سرزمین با مسئولیت گام بردارند، این مراکز هم‌اکنون با وجود کمبودها با تمام توان جهت بهره‌وری اقتصادی کشور گام بر می‌دارند.

آموزش و‌پرورش دغدغه دولت نیست

وی افزود: زمانی که لایحه برنامه ششم توسعه را دریافت کردیم فقط بند خرید خدمات آموزشی از بخش خصوصی از سوی دولت در آن لحاظ شده بود و کمیته آموزش در کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس به این نتیجه رسید آموزش‌وپرورش دغدغه دولت نیست، آموزش و پرورش به عنوان مهمترین و زیربنایی‌ترین نهاد در ساختار اجتماعی و فرهنگی کشور است بنابراین در برنامه ششم توسعه 24 بند را به اضافه کردیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در حوزه بودجه سالانه در کمیسیون تلفیق بودجه با شرایط سختی به لحاظ اعتبارات مواجه هستیم و یکی از افتخارات مجلس و کمیسیون آموزش لایحه‌ای بود که از طرف آموزش‌وپروش آمد و ساختار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را در 39 ماده سال 95 مصوب کردیم، ماده 20 این قانون به آموزش‌وپروش اجازه می‌دهد 4 درصد شهریه دریافتی مدارس و مراکز غیردولتی را دریافت کنند که در گذشته 5 تا 15 درصد بود.

اولاد قباد ادامه‌داد: در بحث ماده 10 این قانون چند درصد از آموزشگاه‌ها واقعا از آن بهره‌مند شدند؟ رسالت ما قانونگذاری است و بعد نظارت مجلس نیز برای نمایندگان مهم است. ماده 10 قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی، بانک‌ها را موظف کرده است بین 35 تا 50 درصد نیاز مالی موسسان را در قالب وام قرض‌الحسنه و عملیات بانکی بدون ربا برای توسعه مدارس غیردولتی تأمین کنند اما این قانون چقدر اجرایی شد؟ البته این را در کمیسیون آموزش مجلس پیگیری می‌کنیم چون قانون نوشته می‌شود اما اجرای آن بسیار مهمتر است.

وی بیان‌کرد: درباره مدارسی که از عنوان مدرسه استفاده می‌کنند اما هیچ مجوزی ندارند، طرحی ارائه کردیم تا برای استفاده از عنوان مدرسه فقط از آموزش‌وپرورش مجوز بگیرند. پیشنهاداتی از سوی آموزشگاه‌های غیردولتی به ما ارائه شده است و امیدواریم در صحن علنی مجلس پیشنهادات ارسالی را در حد توان به طرح اضافه کنیم.

اولاد قباد بیان‌کرد: یکی از مواردی که به ما پیشنهاد دادند ماده 11 قانون مدارس و مراکز غیردولتی است، بر اساس این ماده دولت باید یارانه تسهیلات بانکی را برای خرید زمین و تجهیزات مدارس غیردولتی در قانون بودجه سالانه لحاظ کند و پیشنهاد این بود که در کنار مدارس، مراکز هم اضافه شوند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه‌داد: ماده 12 هم به وزارت آموزش و پرورش اجازه می‌دهد زمین و ساختمان‌های مازاد را به صورت اجاره و فروش به موسسان مدارس غیردولتی بدهد و آموزشگاه‌ها پیشنهاد دادند مراکز را هم اضافه کنیم درباره ماده 19 که به معافیت مالیاتی مدارس غیردولتی اشاره می‌کند هم خواسته‌اند مراکز را اضافه کنیم البته قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی مصوب شده است اما پیشنهاداتی به ما داده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح‌کرد: پیشنهادی را درباره ماده 134 قانون مالیات‌های مستقیم مطرح کردند البته در کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه مالیات‌های مستقیم بررسی شد و الان در صحن علنی مجلس است به نظر بنده باید انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد زمانی که لایحه در کمیسیون اقتصادی بود پیشنهادات را مطرح می‌کردند.

اولاد قباد گفت: نشر زبان انگلیسی و سایر زبان‌ها در تعاملات بین‌المللی، گردشگری و جذب توریست موثر است و نظارت جدی هم باید باشد و ابتدا در دادن مجوز است یعنی وزارت آموزش و پرورش دقت کند به چه افرادی مجوز می‌دهد و بعد بحث نظارت بر آموزشگاه‌هایی است که مجوز گرفته‌اند.

وی گفت: آیا نباید بازنگری در کتب آموزشی زبان داشته باشیم، چرا دانش‌آموزان ما از زبان می‌ترسند و بعد از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند، به تغییر روش‌های تدریس نیاز است.خانواده‌ها در سبد هزینه خود به بحث زبان توجه دارند و آن را سرمایه‌گذاری برای فرزندان می‌دانند و باید به جز زبان انگلیسی سایر زبان‌ها را نیز تقویت کرد، صنعت گردشگری نیاز به زیرساخت‌های اساسی در کشور دارد و باید افرادی را تربیت کرد که بتوانند ترجمه کنند و آموزشگاه‌ها می‌توانند با وزارت خانه میراث فرهنگی و گردشگری نیز تفاهم‌نامه امضا کنند.

وی در پایان گفت: باید آموزشگاه‌ها را به تجهیزات آموزشی و اساتید مجرب و روش‌های نوین تدریس مجهز کنیم و آسیب‌شناسی کنیم تا بچه گ‌ها از زبان نترسند و به لحاظ روان شناسی می‌گویند بعد از یادگرفتن زبان مادری یا از کلاس دوم یا سوم ابتدایی می‌توان زبان دوم را فرا گرفت، امیدوارم به زمانی برسیم که دانش‌آموزان بتواند مکالمه کنند و در کنار زبان انگلیسی سایر زبان‌ها را هم داشته باشم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد