تیزی خنجر ترامپ دامن خودش را گرفت/صف آرایی فیل و الاغ مقابل پرزیدنت


تیزی خنجر ترامپ دامن خودش را گرفت/صف آرایی فیل و الاغ مقابل پرزیدنت

درست در زمانی که جمهوریخواهان و دموکراتها بر سر استیضاح با هم به شدت اختلاف پیدا کرده اند، ترامپ به خاطر سیاست اش در قبال سوریه کنگره را متحد کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کویینت فورگی در گزارشی برای پولیتیکو به یکپارچگی جمهوریخواهان و دموکرات ها علیه ترامپ پرداخته و از شدت گرفتن تنش سیاسی در ایالات متحده خبر داده است، فورگی در گزارش خود به واکنش های سناتورها و سیاستمداران آمریکایی پرداخته و گزارش می دهد که ترامپ در بدترین شرایط ممکن این تصمیم را علیه خودش گرفت! در ادامه گزارش را می خوانیم:

قانونگذاران برجسته جمهوریخواه و دموکرات روز دوشنبه از کاخ سفید به خاطر تصمیم اش درباره سوریه و اجازه به ترکیه برای اشغال شمال شرقی سوریه که ممکن است منجر به پاکسازی اکراد در این منطقه گردد به شدت انتقاد کردند. جمهوریخواهان تندرو و میانه رو در اعتراض به ترامپ با دموکراتها همنوا شدند.

سناتور جمهوریخواه «سوزان کولینز» از ایالت مین به پولیتیکو گفت «تصمیم رییس جمهور برای تنها گذاشتن کردها - که درجنگ با داعش متحد اصلی ما بودند- به شدت غیر عاقلانه است». سناتور جمهوریخواه «میت رامنی» از ایالت یوتا که منتقد همیشگی ترامپ بوده از او انتقاد کرد و گفت این اقدام، ارسال سیگنال خیانت به متحدان خارجی ماست و نشان می دهد که ایالات متحده شریک غیر قابل اعتمادی است. سناتور جمهوریخواه «بن ساس» از ایالت نبراسکا هشدار داد که تصمیم غلط دولت احتمالا منجر به کشتار متحدانی که در کنار ما جنگیدند خواهد شد.

سناتور جمهوریخواه «لینزی گراهام» از کارولینای جنوبی در یک انتقاد نادر از ترامپ در برنامه Fox Friends شبکه فاکس نیوز گفت «تصمیم شتابزده برای خروج از شمال شرقی سوریه تمام رشته های ما را پنبه کرده و منطقه را به سمت آشوب بیشتر سوق می دهد». او در ادامه افزود «صریح می گویم که از نظر من این تصمیم ناشی از کوته بینی و بی مسئولیتی است».

گراهام که همیشه از رییس جمهور دفاع کرده و به کرات طرف مشورت او در حوزه سیاست خارجی بوده پیشبینی کرد که اقدام دولت موجب بازگشت داعش، هم پیمانی کردها با بشار اسد و ایران، و تخریب روابط اردوغان و کنگره آمریکا خواهد شد و به خاطر تنها گذاشتن کردها لکه ننگی برشرف ما خواهد بود.

گراهام تهدید کرد که بیانیه ای را در مخالفت با تصمیم دولت در کنگره تهیه خواهد کرد. وی کاخ سفید را به دروغگویی درباره حقیقت تهدید داعش متهم کرد.

گراهام در توییت اش نوشت«من ازتمام جزییات تصمیم رییس جمهور ترامپ درباره شمال شرقی سوریه خبر ندارم. دنبال تماس تلفنی با وزیر خارجه مایک پمپئو هستم. اگر گزارش های خبری در این رابطه دقیق و درست باشند، باید بگویم این تصمیم فاجعه بار بوده است».

رییس دموکرات مجلس نمایندگان «نانسی پلوسی» از ایالت کالیفرنیا و رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا سناتور «میچ مک کانل» از ایالت کنتاکی در بیانیه خود از تغییر شگرف سیاست آمریکا در سوریه به شدت انتقاد کردند.

پلوسی از ترامپ به اصرار خواست تا ازاین تصمیم خطرناک صرفنظر کند و مک کانل به رییس جمهور توصیه کرد رهبری آمریکا در سوریه را در اختیار داشته باشد.

رهبر اکثریت سنا در این رابطه گفت «عقب نشینی عجولانه نیروهای آمریکا از سوریه تنها به نفع روسیه، ایران و رژیم اسد خواهد بود و خطر سازماندهی مجدد داعش و سایر گروه های تروریستی را در پی خواهد داشت».

واکنش جمهوریخواهان و دموکراتها به تصمیم ترامپ، در حالی اتفاق می افتد که او به خاطر فشار بر رییس جمهور اوکراین در رابطه با تحقیق و تفحص درباره رقیب سیاسی اش جو بایدن با طرح استیضاح از سوی دموکراتهای مجلس نمایندگان مواجه است. جمهوریخواهان از رییس جمهور در مقابل بررسی طرح استیضاح و برکناری او از قدرت که توسط دموکراتها دنبال می شود عمدتا حمایت کرده اند. با همه اینها، بیانیه کاخ سفید در مورد سوریه شکاف شدیدی را بین ترامپ و جمهوریخواهان – آن هم در زمانی که ترامپ بیش از هر زمانی نیازمند اتحاد با آنهاست – ایجاد کرده است.

ترامپ در روز دوشنبه در پی خاموش کردن صدای مخالفان برآمد و در توییت اش نوشت «من برای پایان دادن به جنگهای بی انتهای آمریکا رای آوردم». ترامپ در ادامه با تهدید ترکیه نوشت « قبلا تاکید کرده ام و بار دیگر تکرار می کنم اگر ترکیه کاری کند که من بر پایه عقل بی بدیل و متعالی ام تشخیص بدهم که فراتر از حد بوده، اقتصاد ترکیه را با خاک یکسان خواهم کرد (همانطوری که قبلا هم کردم)».

ترامپ در جریان برگزاری مراسمی در کاخ سفید در روز دوشنبه در یک صحبت 8 دقیقه ای با ارایه جزییاتی، از تصمیم اش در قبال سوریه دفاع کرد.

زمانی که ازترامپ سوال شد که «چرا به جای حمایت از متحدان کرد جانب یک رهبر مستبد (اردوغان) را گرفتید» پاسخ داد «من جانب کسی را نگرفته ام».

ترامپ که در صدد بود تقصیر درگیری ها در سوریه را به گردن رییس جمهور سابق باراک اوباما اندازد بار دیگر به ترکیه درباره آسیب دیدن سربازان آمریکایی هشدار داد و ازکشورهای همسایه سوریه برای مشارکت بیشتر در سوریه دعوت کرد و اظهار داشت باقی درگیری ها در سوریه یک «جنگ قبیله ای» است و او نمی خواست آمریکا را وارد این دعوای قبیله ای کند.

رییس جمهور در پاسخ به منتقدانش گفت که او از هر دو روی سکه خبر دارد. ترامپ گزارش های متبنی بر اینکه او بدون مشورت با مقامات پنتاگون چنین تصمیمی را در قبال سوریه اتخاذ کرده انکار کرد و گفت «من همواره با همه مشورت می کنم».

او در ادامه افزود «همین الان می توانم بیشتر از آنهایی که شما اسم بردید، از افرادی نام ببرم که کاملا موافق تصمیم من هستند. همین الان اسمهایشان دارد بیرون می آید و از این تصمیم من فوق العاده هیجان زده شده اند». البته ترامپ نام هیچ کس را هم ذکر نکرد.

سناتور «مارکو روبیو»ازجمهوریخواهان تندروی که به خاطر دیدگاه هایش در حوزه سیاست خارجی از احترام جمهوریخواهان هم برخوردار است نیز از این اقدام کاخ سفید در رابطه با سوریه به شدت انتقاد کرد و هشدار داد که «این اقدام دولت در شرایطی که تنش بین آمریکا و جمهوری اسلامی روبه تزاید است موجب جسور شدن ایران می شود».

سناتور روبیو در توییت اش نوشت «اگر گزارش ها درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه درست باشند باید بگویم که دولت ترامپ اشتباه چنان فاجعه باری داشته که عواقبش فراتر از مرزهای سوریه خواهد رفت. اقدام دولت آمریکا موجب تایید دیدگاه ایران در رابطه با دولت ترامپ گردید. این موجب جسور شدن ایران در انجام حملات خصمانه خواهد شد که به نوبه ی خود ممکن است جنگ وسیعتر و خطرناکتری در منطقه را در پی داشته باشد».

سناتور «پِت تومی» از ایالت پنسیلوانیا طی بیانیه ای گفت که فرمان ترامپ ممکن است موجب بروز جنگ بین ترکیه و نیروهای کرد گردد که تهدیدی جدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می شود و ممکن است موجب معکوس شدن و در خطر افتادن روند سرکوب داعش در منطقه گردد». سناتور تومی از رییس جمهور به تمنا خواست که در تصمیم اش تجدید نظر عاجلانه داشته باشد.

«لیز چنی» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت وایومینگ در توییت خود تصمیم ترامپ را یک اشتباه فاجعه بار خواند و نوشت «این تصمیم یعنی نادیده گرفتن درسهایی که از 11 سپتامبر آموختیم. هزاران تروریست که هزاران مایل از ما دورهستند می توانند در پی این تصمیم از سوریه به عنوان پناهگاه امن برای حمله به آمریکا بهره ببرند».

«نیکی هیلی» سفیر سابق ترامپ در سازمان ملل در توییتی سرزنش آمیز نوشت: «اگر انتظار داریم که متحدان مان پشت ما باشند، باید همیشه پشت آنها را داشته باشیم. کردها در نبرد پیروزمندانه ما با داعش کمک ما بودند. انداختن آنها در مهلکه یک اشتباه بزرگ است».

ترامپ در روز دوشنبه لااقل یک نفر را داشت که از او دفاع کند.سناتور جمهوریخواه «رند پاول» از ایالت کنتاکی که همواره مخالف مداخله نظامی آمریکا بوده در توییت خود نوشت که ازرییس جمهور به عنوان کسی که «یک بار دیگر پایبندی به قولش مبنی بر خاتمه دادن به جنگهای بی پایان آمریکا را نشان داد و ثابت کرد واقعا به سیاست خارجی "اول آمریکا" متعهد است حمایت می کند».

به نظرمی رسد که ذکر اشغال برنامه ریزی شده ی شمال سوریه توسط ترکیه در بیانیه یکشنبه شب کاخ سفید، نشان از حمایت تلویحی آمریکا از این اقدام ترکیه دارد. بیانیه مزبور می گفت که ترامپ درباره اشغال نظامی شمال سوریه با اردوغان گفتگوی تلفنی داشته و دولت آمریکا از طرح اشغال با عنوان « عملیات از پیش طراحی شده» نام برده بدون اینکه جزییاتی را در این رابطه ذکر کند.

کاخ سفید با صدور این بیانیه قصد داشت که متحدان اروپایی آمریکا را هم از این موضوع مطلع کند.

بیانیه مذکور می گفت «دولت آمریکا به فرانسه، آلمان و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا فشار آورده که جنگجویان داعش را که از اتباع کشورهای خودشان هستند به خاک خود بپذیرند اما این کشورها از پذیرش خواست آمریکا امتناع کرده اند». این بیانیه در ادامه می افزاید «دولت آمریکا مثل سالهای گذشته اینها را به خاک خود نخواهد پذیرفت چرا که هزینه زیادی برای مالیات دهندگان آمریکایی دارند. ترکیه برای پذیرش داعشی های حاضر در مناطق تصرف شده در دو سال گذشته، مسئولیت دارد».

ترکیه متحد آمریکا در نبرد با داعش بوده اما این هم پیمانی پیچیدگی های خود را داشته است. سربازان کرد نیز با نیروهای آمریکایی در سوریه همکاری کرده اند اما ترکیه این نیروهای کرد را دشمن خود می داند. درصورتی که ترکیه وارد مناطق کرد نشین شود، نیروهای کرد که برای داشتن سرزمین مستقل کردی مدت زیادی در حال نبرد بوده اند در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.

اردوغان که قرار است طی هفته های آینده درواشنگتن با ترامپ ملاقات کند، ازحمایت آمریکا از نیروهای کرد ابراز ناخشنودی کرده است.

تصمیم ترامپ برای خروج شتابزده از سوریه موجب خشم شدید جمهوریخواهان و دموکراتهای کنگره و همچینین برخی از مقامات ارشد دولت آمریکا گردیده است. وزیر سابق دفاع آمریکا «جیمز متیس» به دنبال دستور ترامپ برای خروج تمام سربازان آمریکایی از سوریه، در دسامبر گذشته استعفا کرد.

«برت مک گرک» نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به داعش که چند روز پس از استعفای متیس استعفا کرد در توییت صبح دوشنبه خود از رییس جمهور به شدت انتقاد کرد و نوشت: «ترامپ فرمانده کل قوا نیست. او بدون هیچ ملاحظه و اطلاعی تصمیمات شتابزده می گیرد و نظامیان را بدون هیچ پشتیبانی ای وارد مهلکه می کند. او اول غرش می کند و زمانی که دشمن قمپز در کردن اش را به چالش می کشد و یا از آن سوی خط تلفن به او می توپد، متحدان مان را تنها می گذارد».

حتی آن دسته از قانونگذاران آمریکایی که در حوزه امنیت ملی مواضع تندی هم ندارند، از ترامپ به خاطر این تصمیم اش به سختی انتقاد کردند. سناتور دموکرات «کریس مورفی» از ایالت کنتیکت که در سال 2013 با مداخله نظامی در سوریه مخالفت کرد، از رییس جمهور به تندی انتقاد کرد و در توییت خود نوشت « فقدان درک و فهم در حوزه سیاست خارجی چنین بحرانی را رقم می زند».

مورفی در ادامه توییت اش نوشت «ترامپ تمام 30 ماه گذشته را اتلاف وقت کرده است.او می توانست با استفاده از تمام امکانات دیپلماتیک و سیاسی در شمال سوریه، به راه حلی دست پیدا کند که مورد قبول کردها و ترکها باشد. اما واشنگتن عوض این کار، دو ساله گذشته را با بحث بر سر اینکه 2000 سرباز در شمال سوریه باشند و یا 500 نفر در آنجا حضور داشته باشند تلف کرد در حالی که موضوع تعداد سربازان تاثیری در وضعیت آینده شمال سوریه نداشت».

البته ترامپ می گوید که هدفش از این تصمیم، فقط عمل به وعده انتخاباتی اش بوده است.او عصر دوشنبه به خبرنگاران گفت که نمیخواستم برای باقی سربازان آمریکایی در منطقه اتفاق بدی بیفتد. او در گفتگو با خبرنگاران موضوع شخصی ای را مطرح کرد و گفت «سخت ترین کاری که به عنوان رییس جمهور انجام دادم، امضا کردن نامه هایی است که باید به والدین سربازان جانباخته بفرستم». ترامپ گفت از این کار متنفرم. واقعا متنفرم. وی پیش از اینکه دوباره به موضوع اصلی صحبت بازگردد، به رهبران مجلس نمایندگان که به دنبال بررسی استیضاح او هستند حمله کرد و سپس گفت « شما خوب می دانید که باید برای کشورمان کار درست انجام دهیم – حالا هر چیزی که ممکن و در توانمان باشد – و فکر میکنم تصمیم من در رابطه با سوریه کار درستی است. من به عقیده ی تمام کسانی که می گویند سوریه را باید ترک کنیم و آنهایی که می گویند باید بمانیم احترام می گذارم اما مشکل با عقیده کسانی که معتقد به ماندن در سوریه هستند این است که « کی می خواهیم آنجا را ترک کنیم؟ کی می خواهیم سوریه را ترک کنیم؟ آیا قرار است برای همیشه آنجا بمانیم؟»

منبع: پولیتیکو/ ترجمه: حامد ضرغامی

310/23 310
کد خبر 1308948

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل