سریال ناتمام مرگ در هوتگ‌های بلوچستان/ کمبود آب و هوتگ‌هایی که جان می‌گیرد


باز هم حادثه ای تلح در سیستان و بلوچستان؛ دو دختر نوجوان 14 و 16 ساله در روستای ریمدان در هنگام برداشت آب از هوتگ ، به داخل آب سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.

باز هم حادثه ای تلح در سیستان و بلوچستان؛ دو دختر نوجوان 14 و 16 ساله در روستای ریمدان در هنگام برداشت آب از هوتگ ، به داخل آب سقوط کردند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیستان و بلوچستان استانی پهناور است که به گفته مسئولان وسعت و مشکلات آن به اندازه چند استان و امکانات آن کمتر از یک استان است.

سالهاست مردم در سیستان و بلوچستان درگیر خشکسالی اند و نه تنها بسیاری از مشکلات ناشی از خشکسالی امان مردم این استان را بریده بلکه ساکنین بسیاری از روستاها و حتی حاشیه برخی از شهر های این استان به استفاده از آب غیرقابل شرب روی آورده اند‌.

در جای جای این استان مشکل کم آبی باعث نارضایتی مردم شده تا جایی که بسیاری از روستاها برای تامین آب مصرفی خود به ناچار سراغ هوتگ ها می روند و از آب آنها استفاده می‌کنند.

هوتگ‌ها، گودال هایی هستند که آب باران در آنها جمع شده و مورد استفاده مشترک انسان و حیوانات است.

روستای ریمدان از توابع شهرستان چابهار و در کنار اقیانوس واقع شده اما مردم هنوز در این روستا بصورت کامل از آب لوله کشی بهره مند نشده و سقایی آبرسانی می شوند.

از آنجایی که سهمیه روزانه آب برای هر نفر 15 لیتر بوده و این آبرسانی هم به گواه مردم روستا یک خط در میان و لَنگالَنگ انجام می شود مردم به ناچار به استفاده از آب هوتگ ها روی می آورند و عطای استفاده از آب به اصطلاح بهداشتی را به لقایش می بخشند.

سارا و بسمه کلمتی دو دختر 14 و 16 ساله ریمدانی پای یکی از این گودال‌ها رفته بودند تا هم آب بیاورند و هم ظرف و لباس های‌شان را با آب این هوتگ بشویند که پای یکی از آن لیز می خورد و دیگری هم برای نجات او خود را به آب می اندازد که به دلیل عمق زیاد آب هر دو جان به آب می سپارند و فدای بی آبی و حق اولیه شان می شوند.

محمد کریم پدر بسمه و سارا می گوید: ما بعضی از روزهای هفته آب لوله کشی داریم اما این آب کافی نیست و مردم اکثرا از آب هوتگ ها استفاده می کنند‌.

او در تشریح حادثه می گوید: سارا و بسمه به همراه مادر و خواهر و برادران‌شان به گودال پشت خانه مان می‌روند تا فرش و لباس‌های‌شان را بشویند که ناگهان سارا در آب می افتد و بسمه هم برای نجات جان خواهرش خودش را در آب می اندازد اما عمق آب زیاد بود و اعضای خانواده هم نتوانستند این دو خواهر را نجات دهند و هر دو فرزندم را یک جا از دست دادم.

او با صدایی بغض آلود می گوید: اینقدر خشکسالی و بی آبی در روستا زیاد است که بچه ها و همسران‌مان گاه از این گودال ها برای شستشوی فرش، لباس و ظرف استفاده می کنند ، کاش هیچوقت نمی گذاشتم فرزاندانم کنار آب بروند و در یک زمان دو دخترم را از دست بدهم .

محمد کریم می گوید: اکثر مردم روستا از آب هوتگ ها استفاده می کنند و این در میان مردم یک عادت شده ، کاش همه می دانستند داغ فرزند چه دردی دارد تا جلوی استفاده از آب این هوتگ ها گرفته شود و دیگر هیچ پدری شاهد مرگ فرزندش نباشد.

دهیار روستای دشتیاری هم در این باره می گوید: بسیاری از مردم روستاهای دشتیاری، ریمدان و اطراف آنها از آب هوتگ ها استفاده می‌کنند و این بار اول نیست که کسی قربانی می‌شود و ما شاهد اتفاق‌های این چنینی هستیم.

عبداللهی می گوید: بارها اتفاق افتاده که اهالی روستاها جلوی چشمان‌مان به آب افتاده اند و کاری هم از دستمان بر نمیامده ، به هر حال عمق آب هوتگ‌ها مشخص نیست و کسی نمی داند با نجات یک نفر دیگری جان سالم به در می برد یا خیر.

480 میلیارد تومان بودجه لازمه اتمام پروژه آبرسانی

مهندس نارویی مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان چابهار در این باره به ایلنا می‌گوید: روستای ریمدان‌ها "ریمدان بنگول (پایین) -ریمدان ملا نصرت -ریمدان محمد کمال(زهری) و ریمدان پاسگاه" جزو روستاهای تحت پوشش مجتمع آبرسانی سنگان هستند که منبع تامین آب این مجتمع یک حلقه چاه در روستای سولدان است. این مجتمع 23 روستایی دارای 45 کیلومتر خط انتقال است و روستاهای ذکر شده در انتهای این مجتمع قرار داشته و در هفته سه روز آن هم بصورت 24 ساعته آب لوله کشی دارند.

مهندس نارویی می گوید: ساکنین روستای ریمدان در کنار آب لوله کشی 72 ساعته در هفته، آبرسانی سقایی نیز می‌شوند که تمامی سرویس های حمل شده آنها در پایان هر ماه توسط شوراها تایید و به اداره ارسال می‌شوند. تاکنون حتی یک مورد نارضایتی در طی این ماه به اداره اعلام نشده است.

نارویی در خصوص مجتمع آبرسانی 213 روستایی پایین دست سد پیشین می‌گوید: ضمنا پروژه 213 روستایی زیرمجموعه سد پیشین با حجم عملیات در دست اجرای هزار و 450 کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و 4 هزار 700 متر مکعب مخازن دخیره که پس از اتمام آب شرب مورد نیاز حدود 144 هزار نفر را تامین خواهد کرد. در حال حاضر حدود 10درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حدود 10 میلیارد تومان هزینه شده و جهت اتمام آن به 480 میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

وی در پایان می گوید: بخشی از عملیات اجرایی پروژه در آینده ای نزدیک از طریق فاینانس با اعتباری بالغ بر 350 میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

گزارش از:فائقه راغی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها