چیلر تراکمی چیست؟


چیلر تراکمی یکی از انواع پرکاربرد چیلر به حساب می آید که با استفاده از آن نسبت به سرد کردن آب و در نتیجه ایجاد سرمایش در مصارف مختلف از جمله ساختمان ها و ماشین آلات و تجهیزات صنعتی اقدام می گردد. شرکت به فیکس ارائه دهنده خدمات بسیار عالی و مناسب در زمینه سرویس چیلر در انواع مختلف آن از جمله چیلر تراکمی و چیلر جذبی و غیره می باشد.

چیلر تراکمی یکی از انواع مختلف چیلر می باشد که همانند تمامی مدل های چیلر بعد از مدتی کارکرد احتیاج به سرویس چیلر دارد. شرکت به فیکس ارائه دهنده خدمات نوین در زمینه سرویس چیلر در انواع مختلف چیلر از جمله چیلر تراکمی ، چیلر جذبی و غیره می باشد. شرکت به فیکس تجربه بسیار طولانی مدت و عالی در زمینه سرویس انواع مختلف چیلر داشته و در صورتی که شما عزیزان نیاز به خدماتی در زمینه انواع مختلف چیلر از جمله جابجایی چیلر، سرویس انواع مختلف چیلر، تعمیر موتور خانه، نگهداری از موتورخانه و غیره داشته باشید می توانید از کادر فنی فعال در گروه به فیکس خدمات بسیار مناسب و عالی دریافت نمایید.

معرفی چیلر تراکمی

چیلر تراکمی یکی از انواع پرکاربرد چیلر، به عنوان دستگاهی است که از آن در جهت سرد کردن آب استفاده می گردد. با استفاده از چیلر تراکمی و سرمایی که درون آب از طریق چیر تراکمی ایجاد می گردد، می توان به ایجاد سرمایش در ساختمان ها و یا ماشین آلات و تجهیزات صنعتی اقدام نمود. برای استفاده از تجهیزات سرمایش مختلف به لوازمی مانند فن، کویل، هواساز و غیره احتیاج داریم.

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی

ولی در چیلر تراکمی یک دستگاه کمپرسور اولین نیاز ما می باشد که معمولاً وظیفه تامین برق چیلر تراکمی را بر عهده دارد. از دیگر نام هایی که به چیلر تراکمی اطلاق می گردد چیلر برقی نیز می باشد. علاوه بر چیلر تراکمی یک چیلر دیگر نیز وجود دارد که با آن چیلر جذبی می‌گویند که این نوع چیلر نیز دارای کاربردهای فراوانی بوده و تفاوت آن با چیلرهای تراکمی این است که در این نوع چیلر از کمپرسور استفاده نشده و تغذیه این نوع چیلر با استفاده از شعله های گاز صورت می پذیرد. از همین رو به این نوع چیلر، چیلر گازی نیز می گویند. گروه فنی مهندسی به فیکس ارائه دهنده بهترین خدمات جهت سرویس انواع مختلف چیلر از جمله چیلر تراکمی و چیلر جذبی می باشد.

انواع مختلف چیلر تراکمی

یکی از قطعات بسیار مهم به کار رفته در چیلر تراکمی کندانسور می باشد. مدل های مختلف چیلر تراکمی با توجه به نوع کندانسور به کار رفته در آنها به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری خنک طبقه بندی می گردند. از جمله مزیتهای چیلر تراکمی آب خنک، نسبت به چیلر هوا خنک، بازده بهتر آن و تاثیرات زیست محیطی کم این نوع چیلر می باشد. همچنین از نظر کمپرسور به کار رفته در چیلر تراکمی نیز می توان این چیلر ها را به سه نوع سانتریفیوژ و اسکرو و اسکرال و همچنین چیلر رفت و برگشتی طبقه بندی نمود.

اجزای تشکیل دهنده چیلر تراکمی

در حالت هر چیلر تراکمی از ۴ قطعه اصلی تشکیل می گردند که به کارکرد مجموع آن ها همچنین چرخه تبرید تراکمی نیز گفته می شود. چهار قسمت اصلی تشکیل دهنده چیلر تراکمی عبارتند از کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و کمپرسور. در چرخه تبرید به کار رفته در چیلرهای تراکمی معمولاً از گازهایی مانند CFC و HCFC استفاده می گردد. کمپرسور در انواع مختلف چیلر تراکمی وظیفه دارد تا نیروی محرکه مورد نیاز چیلر را به صورت تمام و کمال تامین کرده و در نتیجه با استفاده از انرژی مکانیکی به وجود آمده بتوانند آب سرده مورد نظر را ایجاد نماید. قسمتی که در آن آب موجود در چیلر سرد می شود اواپراتور نام دارد.

چیلر تراکمی چیست؟

انواع چیلر تراکمی

اواپراتوری که در انواع مختلف چیلر تراکمی مورد استفاده قرار می گیرد از نوع مبدل شل اند تیوب و یا مبدل حرارتی پوسته و لوله می باشد.

مهمترین کاربردهای چیلر تراکمی

از جمله مهمترین کاربرد های انواع مختلف چیلر از جمله چیلر تراکمی، ایجاد تهویه مطبوع در صنایع و مصارف مختلف می باشد. در زمینه ایجاد تهویه مطبوع که توسط چیلر در انواع مختلف آن ایجاد می گردد، آب خنک شده که توسط چیلر ایجاد شده است در درون محفظه هواساز و یا مبدل حرارتی به صورت تمام و کمال پخش شده و در نتیجه به فضای مورد نظر سرما و رطوبت کافی انتقال یافته و از این طریق کاهش دما ایجاد می گردد. آبی که در چرخه می باشد دوباره به چیلر مورد نظر بازگشته و این چرخه یعنی سرد شدن آب و پخش شدن در فضای مورد نظر مجدداً تکرار می شود. توان چیلر های مختلف عدد متفاوتی می باشد اما معمولاً یک چیلر که از آن در جهت تهویه مطبوع استفاده می شود چیزی در حدود ۱۵ الی 2000 توان دارد. آب سرد شدهای که توسط انواع مختلف چیلر ارائه می گردد معمولاً دمای بین ۲ الی ۷ درجه سلسیوس دما خواهد داشت. یکی از انواع پرکاربرد چیلر، چیلر صنعتی می باشد که در صنایع مختلف از جمله صنایع داروسازی، صنایع شیمیایی، صنایع ابزار سازی، صنایع ساخت پلاستیک، صنایع چاپ و غیره کاربرد های بسیار فراوانی دارد. گروه صنعتی مهندسی به فیکس ارائه دهنده بهترین خدمات در زمینه سرویس چیلر در انواع مختلف چیلر از جمله چیلر تراکمی و چیلر جذبی و... به شما عزیزان می باشد.

تفاوت چیلر تراکمی و چیلر جذبی

اولین تفاوت چیلر جذبی و تراکمی در این است که چیلر جذبی برای فعالیت خود و ایجاد چرخه تبرید از انواع مختلف مواد قابل اشتعال مانند، نفت و گاز، آب گرم و بخار استفاده می کند و چرخه تبرید این چیلر نیز یک چرخه گرمایشی می‌باشد ولی چیلر تراکمی با استفاده از کمپرسور تغذیه شده و معمولاً هم انرژی و کمپرسور یک موتور الکتریکی می باشد.

چیلر تراکمی چیست؟

سرویس چیلر تراکمی

چرخه تبرید بکار رفته در چیلر جذبی از نوع جذبی بوده ولی چرخه تبرید به کار رفته در نوع تراکمی چیلر، با توجه به کمپرسور به کار رفته در چیلر تراکمی از نوع اسکرو اسکرال، پیستونی، سانتریفیوژی و غیره می باشد. از دیگر تفاوت های چیلر جذبی و تراکمی در این است که هزینه اولیه و راه اندازی چیلر جذبی در مقایسه با چیلر تراکمی بسیار بالاتر بوده و دلیل این امر نیز استفاده از لوله های انتقال حرارت و مواد جذب کننده در چیلر جذبی می باشد. چرا که با توجه به نوع و کارکرد آن به حداقل میزان انرژی الکتریکی و آن هم فقط در شرایط اضطراری نیاز پیدا خواهد کرد اما چیلر تراکمی با توجه به کارکرد پیوسته به انرژی الکتریکی احتیاج داشته و بدون آن نمی تواند فعالیت خود را به درستی انجام دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست