توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است


فرمول یک ایران – همان طور که می دانید تیم های فرمول یک در طول یک فصل، به روز رسانی های آیرودینامیکی بسیاری را در گرندپری های مختلف برای خودرو های خود معرفی می کنند. بسیاری از این بروز رسانی ها مربوط به فصل جاری و تلاش برای برتری نسبت به سایر رقبا می باشند اما نکته مهم و حائز اهمیت، توجه به پیشرفت برای فصول بعدی و نحوه تخصیص منابع به این امر می...

فرمول یک ایران – همان طور که می دانید تیم های فرمول یک در طول یک فصل، به روز رسانی های آیرودینامیکی بسیاری را در گرندپری های مختلف برای خودرو های خود معرفی می کنند. بسیاری از این بروز رسانی ها مربوط به فصل جاری و تلاش برای برتری نسبت به سایر رقبا می باشند اما نکته مهم و حائز اهمیت، توجه به پیشرفت برای فصول بعدی و نحوه تخصیص منابع به این امر می باشد. بنابراین تیم ها علاوه بر توسعه خودروی فصل 2019 خود، همزمان روی خودروی فصل 2020 نیز کار می کنند ( قوانین فرمول یک در فصل 2020 بدون تغییر باقی می مانند) و همچنین با تغییر قوانین برای فصل 2021، نیم نگاهی به خودروی این فصل نیز دارند.

در مورد تیم مرسدس که به نوعی می توان آن را قهرمان فصل 2019 رقابت های فرمول یک دانست، توسعه خودروی W10 مدتی است که با توقف همراه بوده چرا که آخرین به روز رسانی بزرگ این تیم پنج مسابقه قبل در هوکنهایم آلمان بوده است.

توتو ولف، مدیر این تیم در سوچی روسیه تأیید کرد که:

برنامه ریزی ما به این صورت انجام گرفته است.

شما باید منابع خود را در حالی که نگاهی به فصل بعد دارید به طرز صحیحی مدیریت کنید. ما این مسئله را به دقت تحت نظر داریم.

در مقابل، فراری با خودروی مشکل دار ۲۰۱۹ و قوانینی که در فصل ۲۰۲۰ هم ثابت خواهند ماند، توجه خود را به برنامه توسعه خودرو معطوف کرده و با آوردن به روز رسانی های آیرودینامیکی در سنگاپور قدم رو به جلو و بزرگی را برداشت.

بیشتر بخوانید؛ هفت دلیل اصلی پیروزی فراری در فرمول1 سنگاپور 2019

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است چارلز لکلرک، لوئیس همیلتون، سباستین فتل و مکس ورشتپن – استارت مسابقه سنگاپور 2019

در سوچی این به روز رسانی ها بار دیگر پول پوزیشن را از مرسدس گرفت و به نظر می رسید فراری ها در روز مسابقه هم سریع تر بودند. هر چند که با آمدن ماشین ایمنی مجازی همه چیز تغییر کرد. این اتفاق تأثیر ژرف توسعه خودرو در فرمول یک را نشان می دهد. تیمی که خودروی برتر را در اختیار دارد، بدون به روز رسانی های مستمر ظرف تنها چند مسابقه عقب خواهد ماند.

به همین ترتیب تیم ردبول که تازه از اواسط فصل 2019 خودروی آن ها رقابتی شد، روی توسعه آیرودینامیکی تمرکز کرده و در سوچی با ترکیب جدیدی از بارج بوردها که در سنگاپور معرفی اما از آن استفاده نشد، مسابقه داد.

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است جز سوم سیستم تعلیق که به آن فنر کششی هیو (Heave) گفته می شود – مرسدس 2019

تیم مرسدس با یک فنر کششیِ سیستم تعلیق جلوی جدید که میزان سفتی سیستم تعلیق را در راستای عمودی کنترل می کند، خود را برای فصل ۲۰۲۱ آماده کرده است.

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است جز سوم سیستم تعلیق – مرسدس 2019

در حال حاضر میزان جهش فنر کششی (Spring Rate) خودروی مرسدس به صورت هیدرولیکی مدیریت می شود اما آن ها خود را برای منع احتمالی سیستم تعلیق هیدرولیکی آماده کرده اند.

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است جز سوم سیستم تعلیق – مرسدس 2019

تیم مرسدس احتمالاً با این سیستم جدید وارد فصل ۲۰۲۰ شود تا بتواند در دوره جدیدِ قوانین فصل ۲۰۲۱ به آن عادت کند.

هر چند مرسدس یک بخش غیر آیرودینامیکی جدید را در سنگاپور و سوچی به نمایش گذاشت که به احتمال زیاد به خاطر منع استفاده از سیستم تعلیق هیدرولیکی در فصل ۲۰۲۱ است. این بخش جدید نسخه متفاوتی از فنز کششی سیستم تعلیق جلویی است.

بیشتر بخوانید؛ توضیح و تحلیل کامل تغییرات قوانین فصل 2021 فرمول یک

فنر کششی در یک خودروی فرمول یک میزان سفتی سیستم تعلیق در راستای عمودی و همچنین ضربات وارد شده به جناق های آن را در این راستا کنترل می کند. در چند سال اخیر در خودرو‌ی مرسدس میزان جهش فنر کششی سیستم تعلیق به صورت هیدرولیکی کنترل شده است. سوپاپ های داخلی، میزان گذر جریان مایع هیدرولیکی از یک محفظه به محفظه دیگر را تعیین می کنند تا به این وسیله میزان سفتی سیستم تعلیق در هنگام وارد شدن ضربه کنترل شود. اما مانند نمونه تیم ردبول، میزان جهش این سیستم تعلیق جدید را واشر های بلویل (Belleville Washers) تعیین می کنند. این واشر ها در اصل فنر های مخروطی شکل هستند که معمولاً به فنر های استوانه ایِ عادی به دلیل مونتاژ و قرارگیری ساده تر ترجیح داده می شوند.

در فصل 2021 احتمال ممنوعیت استفاده از عناصر هیدرولیکی در سیستم تعلیق وجود دارد. پس به نظر می رسد که تیم مرسدس قصد دارد با استفاده از فصل ۲۰۲۰ این سیستم را به صورت کامل درک کند و قبل از ممنوعیت آن برای فصل 2021، به یک سیستم جایگزین جدید روی آوَرَد.

انتظار می رود به روز رسانی های کوچکی روی W10 در سوزوکای ژاپن اعمال شود اما همانند فنر کششی تمرکز این به روز رسانی ها روی آینده خواهد بود. توتو ولف گفت:

بخش های کوچکی برای بهبود عملکرد خودرویمان وجود دارد که ما علاقه مند به کشف آن ها هستیم. ولی نه به اندازه پیشرفت های بزرگی که تا قبل از تابستان داشتیم و با استفاده از آن ها جلو رفتیم.

در تصاویر زیر می توانید جز سوم سیستم تعلیق تیم ردبول را مشاهده کنید:

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است جز سوم سیستم تعلیق – ردبول 2019

واشرهای مخروطی شکل (بلویل) که در حال حاضر توسط تیم ردبول از آن ها استفاده می شود، برای مونتاژ راحت تر هستند.

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است سیستم تعلیق – ردبول 2019

واشرهای داخلی میزان جهش فنر کششی سیستم تعلیق را در خودروی RB15 ردبول کنترل می کنند. این به روز رسانی ممکن است الگوی دیگر تیم ها شود.

به روز رسانی بارج بورد ردبول روی فصل ۲۰۱۹ تمرکز بسیاری داشت و شامل افزایش فاصله بین لبه فرار (لبه فرار آخرین قسمتی از یک المان است که با جریان هوا برخورد دارد) پره های هدایت کننده زیر دماغه بال جلو با لبه حمله (لبه حمله اولین قسمتی از یک المان است که با جریان هوا برخورد دارد) بارج بورد می شود.

قبلاً این فاصله کمتر بود و جریان هوای زیر دماغه مستقیماً به زیر خودرو هدایت می شد. اکنون با عقب بردن لبه حمله بارج بورد و افزایش این فاصله، فضای به وجود آمده حجم هوای بیشتری را هدایت می کند که منجر به ایجاد جریان هوای بیرون رانش (Outwash Flow) قدرتمندتری می شود. نحوه قرار گیری پره های کوچک روی قسمت پایینی بارج بورد نشان می دهد که هوا را به کدام سمت هدایت می کنند.

توسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت استتوسعه خودرو تیم های برتر تا فصل 2021 به چه صورت است بارج بورد جدید ردبول که در سنگاپور معرفی ولی در روسیه از آن استفاده شد

جریان هوای کف خودرو به طور مستقیم از طریق اختلاف فشار میان جریان هوای هدایت شده به این ناحیه که سرعت بیشتری دارد و هوای محیط اطراف موجب ایجاد نیروی رو به پایین (داونفورس) می شود. جریان هوای بیرون رانش نیز با جدا کردن جریان هوای مشوش به وجود آمده توسط چرخ های جلوی در حال حرکت از جریان هوایی که در حال گذر به سمت ناحیه عقبی خودرو و دیفیوزر است، به طور غیر مستقیم بر افزایش نیروی رو به پایین تأثیر می گذارد.

همواره تعادلی میان جریان هوای کف خودرو و هوای بیرون رانش وجود دارد. جریان هوا انرژی زیادی در خود دارد و هدایت آن فقط به یک بخش باعث از بین رفتن انرژی در جای دیگر می شود. مهندسان آیرودینامیک پیوسته در حال دستکاری دقیق اجزای بدنه خودرو به منظور رسیدن به بهترین حالت تعادل میان این دو جریان هوا هستند.

ردبول امیدوار است که این اصلاحات به همراه بروزرسانی سوخت موتور نسخه 4 هوندا شانس آن ها برای رقابت در پیست سوزوکا که پیست خانگی هوندا به حساب می آید را افزایش دهد. آیا این موارد برای غلبه بر خودروی بسیار خوب فراری و مرسدسی که همیشه در پیچ های بلند و سرعت بالای سوزوکا عالی بوده، کافی خواهند بود؟

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت