برندسازی محصولات دامی مغفول مانده است


برندسازی محصولات دامی مغفول مانده است

بیرجند - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: این استان علیرغم ظرفیتی که در حوزه محصولات دامی از جمله شیر شتر و عسل دارد اما از نظر برندسازی در این زمینه مغفول واقع شده که این موضوع توسط استاندار در دست پیگیری است.

محمد اصغرزاده روز چهارشنبه در همایش روز دامپزشکی در بیرجند افزود: امسال موضوع هاب منطقه‌ای شتر در خراسان جنوبی در دست اقدام است و امیدواریم به زودی شاهد برندسازی محصولات شتر در استان باشیم و این ظرفیت در سطح کشور نیز الگوسازی شود.

وی اظهار داشت: خراسان جنوبی از حیث کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام وضعیت مناسبی دارد و در سال‌های اخیر در حوزه پیشگیری و ایمن‌سازی دام‌ها، نظارت و کنترل محموله‌های دام و طیور و همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیاز به اقداماتی از جمله انجام واکسیناسیون دام دارد.

وی بیان کرد: شعار امسال سازمان دامپزشکی کشور «امنیت غذایی و رونق تولید» است که وظیفه بهداشتی و سلامت غذا بر عهده سازمان دامپزشکی است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: دغدغه همه همکاران بخش خصوصی و عمومی یا خانواده دامپزشکی خدمت به مردم است تا تولیدکنندگان دغدغه نداشته باشند.

وی اظهار داشت: بر اساس اعلام سازمان فائو (خوار و بار جهانی) عملکرد خوب سازمان دامپزشکی می‌تواند افزایش ۲۵ درصدی تولید را پی‌داشته باشد.

اصغرزاده عنوان کرد: بدون شک کم و کاستی‌هایی در استان وجود دارد اما تمام تلاش ما این است تا با پشتکار، همت و غیرت همکاران بتوانیم خدمات خوبی ارایه کنیم.

وی با بیان اینکه نیمی از بیماری‌هایی که انسان درگیر آن می‌شود جزو بیماری‌های مشترک است افزود: همکاران و دامپزشکان حین کار درگیر بیماری‌های مشترک بین دام و انسان می‌شوند اما برای حفظ و تامین سلامت مردم می‌کوشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند هم گفت: به گواه آمار سازمان جهانی بهداشت در دو دهه گذشته بار بیماری‌های عفونی مشترک بین انسان و دام بیشتر از تعداد عوامل بیماری زا است.

کامبیز مهدی‌زاده با بیان اینکه ۷۰ درصد عوامل بیماری‌ها مشترک بین دام و انسان است افزود: خراسان جنوبی در خصوص شیوع بیماری‌های مشترک وضعیت خاصی دارد.

وی بیان کرد: در سال گذشته هیچ موردی از بیماری مشترک تب خونریزی کننده کریمه کنگو در استان نداشتیم اما سه مورد محتمل و دو مورد مظنون شناسایی شد اما هیچکدام مبتلا به این نوع بیماری نبودند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: در ۲ سال گذشته هشت نفر مبتلا به بیماری تب کریمه در کشور فوت کردند که در استان هیچ گزارشی نداشتیم.

وی تاکید کرد: اقدامات بسیار خوبی در زمینه بیماری‌های حیوانی انجام شده است اما از دستگاه‌های اجرایی تقاضا داریم که برای افزایش آگاهی مردم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: سازمان دامپزشکی سال سختی را پشت سر گذاشت و با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مقابله کرد و توانست به موقع آن را ساماندهی و کنترل کند.

نظر افضلی ادامه داد: از طرفی انتقال ارز در سال اخیر دچار مشکل شد که در بحث واردات واکسن‌ها اختلال ایجاد کرد اما این موضوع نیز ساماندهی شد.

وی بیان کرد: امسال موضوع هاب منطقه‌ای شتر به عنوان یکی از ظرفیت‌های خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است که تمام تلاش آن به دوش دامپزشکی قرار خواهد داشت.

۷۵۵۷* ۶۰۵۴

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر