استاد ارتباطات: رسانه‌ها تحریم را مساله خود بدانند


استاد ارتباطات: رسانه‌ها تحریم را مساله خود بدانند

تهران - ایرنا - استاد برجسته ارتباطات گفت: تحریم کنندگان ایران با ابزار رسانه، تاثیر تحریم‌ها را بر مردم افزایش دادند و لازم است همه مردم از جمله رسانه‌ها تحریم را مساله خود بدانند و برای مقابله با آن تلاش کنند.

«هادی خانیکی» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی عصر امروز چهارشنبه در کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها گفت: ما در دو مقطع تحریم را تجربه کردیم؛ در مقطع اول، تحریم شورای امنیت بود و ابعاد حقوقی آن بیشتر بود اما در مقطع کنونی، جنبه سیاسی و اجتماعی تحریم بیشتر بود.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه به رشد فناوری‌های ارتباطی در فاصله تحریم قبل و تحریم کنونی اشاره کرد و افزود: تحریم کنندگان با ابزارهای ارتباطی، تأثیرگذاری تحریم را افزایش دادند.

خانیکی ادامه داد: در دوره جدید تحریم ها، افکار عمومی بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند و مخالفان ایران با ابزار رسانه به افزایش مصرف کالا دامن زدند.

وی درباره تاثیرات تحریم بر رسانه‌ها نیز گفت: تحریم روی دسترسی روزنامه‌ها به مواد اثر گذاشت و برخی در آستانه تعطیلی قرار گرفتند. علاوه بر این مراودات و تعامل نهادهای رسانه ای با نهادهای همکار خود در خارج از کشور کمتر شد.

این استاد ارتباطات از همراهی برخی رسانه های داخلی با رویکرد رسانه‌های خارجی نیز انتقاد کرد و افزود: رسانه های داخلی هم در رویارویی با تحریم موفق نبودند و کمتر نگاه ملی به موضوع تحریم داشتند.

وی ادامه داد: رسانه‌های مخالف ایران حتی آنها که موضوع کارشان اجتماعی بود، سیاسی‌تر شدند و به جریان تحریم پیوستند. به طور مثال، رویترز انتشار اخبار ضدایرانی را گسترش داد و شبکه‌های پخش سریال مخالف ایران هم به مسایل سیاسی ایران و موضوع تحریم ها پرداختند.

رئیس انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات افزود: رسانه‌های مخالف ایران به افزایش تأثیرگذاری تحریم ها کمک کرده و ایران هراسی را افزایش دادند تا شرکت‌های بین المللی با ایران همکاری نکنند.نکته دیگر اینکه در این دوره از تحریم‌ها، خبر جعلی در رسانه‌های مخالف ایران، بیشتر رواج یافت و به صورت نظام‌مند منتشر شد.

دست رسانه‌های خارجی برای حمله به افکار عمومی ایران باز بود

استاد ارتباطات خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی دستشان برای حمله به افکار عمومی ایران آزاد بود در حالی که رسانه های داخلی دچار محدودیت های امنیتی و رقابت‌های سیاسی بودند.

خانیکی گفت: در این مقطع رسانه‌های مخالف قدرتمندتر ظاهر شدند چرا که تمایل اجتماعی به پذیرش خبرهای منفی در مردم بیشتر است.

وی اضافه کرد: فضای روانی تحریم از خود تحریم بیشتر اثرگذار بوده است که این موضوع به استفاده رسانه‌های مخالف از شیوه‌های مختلف برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی ایران مربوط می‌شود.

خانیکی ادامه داد: چرا کنش‌گران رسانه‌ای ما، تحریم را مسأله خود نمی دانند. تحریم مسأله رسانه‌هاست. همه فکر می کنند تحریم مسأله دیگران است. همه تحریم را مسأله خود بدانند و برای مقابله با آن تلاش کنند.

به گزارش ایرنا، کنفرانس بین المللی اقتصاد جهانی و تحریم ها با حضور وزیر امور خارجه و معاون حقوقی رئیس جمهوری، مقامات وزارت علوم و اساتید رشته های اقتصاد، علوم اجتماعی، حقوق و سیاسی صبح امروز به میزبانی دانشگاه الزهرا آغاز به کار کرد.
در حاشیه این سخنرانی ها، نشست هایی با موضوعات چالش ها و فرصت های تحریم اقتصادی، ابعاد حقوقی تحریم اقتصادی، اقتصاد سیاسی دارو و تحریم ها، نظم جهانی و تحریم ها، تحریم ها و رسانه، تحریم و مهاجرت، تحریم و انرژی در ایران، تحریم و آموزش عالی و اهداف و تبعات داخلی، منطقه ای و بین المللی تحریم ها برگزار شد.
همچنین در این نشست، رئیس مرکز مطالعات سیاست بین الملل وزارت امور خارجه کوبا و مسئول برنامه شورای بین المللی امور روسیه نیز سخنرانی کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید