تلگرام

مرکز هنرهای نمایشی بر عملکرد گروه‌های تئاتری نظارت بیشتری کند


تهران- ایرنا- دستیار کارگردان نمایش «جنگنامه‌ی غلامان»، گفت: انتظار می‌رود مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر در کشور با نظارت دقیق بر عملکرد گروه‌های تئاتری نقش حمایت‌گر و در عین حال ناظر خود را به دقت حفظ کند.

تبليغ

سمیرامیس محمدی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز نمایش «جنگنامه‌ی غلامان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: در طول چهار ده گذشته تئاتر یکی از مهجورترین هنرهای نمایشی است و اهالی این حرفه با تعهد اخلاقی و حرفه‌ای و تنها به پشتوانه علاقه و برای زنده نگه داشتن این هنر، در این عرصه فعالیت داشتند.

وی ادامه داد: خانه تئاتر به عنوان یک «ان جی او» مستقل وظیفه حمایتی در مورد اعضای خود و فعالین در این صنف را دارد، اما متاسفانه به دلیل محدودیت‌های موجود، از قدرت لازم برای دفاع از اعضای خود برخوردار نیست و این مهم ناشی از عدم هماهنگی مرکز هنرهای نمایشی با خانه تئاتر است که سبب شده گروه های نمایشی برخلاف آیین نامه‌های موجود در خانه تئاتر و بدون انتقاد قرارداد تیپ شروع به همکاری با فعالین تئاتر کنند.

این دستیار و برنامه‌ریز که پس از یک ماه و نیم تمرین هر روزه در پلاتو ۲ مجموعه تئاتر شهر در شب اجرای نخست «جنگنامه‌ی غلامان» به دستور مجری طرح و مدیر تولید این پروژه از کار کنار گذاشته شد، در این باره بیان کرد: به خواست محسن حسینی کارگردان نمایش «جنگنامه ی غلامان» و به عناوین دستیار اول کارگردان، برنامه ریز و مسئول روابط عمومی فعالیتم در این نمایش را در دور دوم تمرین های این نمایش از اوایل شهریور ماه آغاز کردم و در این مدت با موافقت و رضایت کارگردان روزانه بیش از چهار ساعت فعالیت حضوری در این پروژه داشتم.

وی ادامه داد: به دلیل عدم حضور وحید مهدی‌زاده مجری طرح و مدیر تولید پروژه در طول روزهای تمرین، هیچ گونه قراردادی با من و اعضای دیگر این گروه منعقد نشد و تنها به پشتوانه اعتماد و سابقه کاری شخص محسن حسینی، فعالیت در این پروژه را بدون انعقاد قرار داد ادامه دادم.

محمدی افزود: پس از آخرین جلسه تمرین (اجرای ژنرال) و تمرین نهایی با نور، دکور، لباس و گریم در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر با اولین حضور مهدی زاده به عنوان مجری طرح و مدیر تولید و رویارویی با ایشان خواستار انعقاد قرارداد شدم، اما ساعتی پس از پایان تمرین به شکل تلفنی، با لحنی گزنده و بدون ذکر دلیل از پروژه اخراج شدم.

وی ادامه داد: این در حالی ست که این اخراج از کار با نظر مدیر تولید کار و به دلیل در خواست من برای انعقاد قرار داد در شب نخست اجرا انجام گرفت و شخص دیگری به سرعت جایگزین شد.

محمدی در ادامه گفت: در دهه نود افرادی خارج از محیط هنری تئاتر با عناوین مدیر تولید، مجری طرح و تهیه کننده وارد عرصه کوچک تئاتر شدند و بدون رعایت اصول اولیه و حرفه ای کار تهیه با اعضای این حرفه، مشغول فعالیت هستند، که موجب شدند بدنه نحیف تئاتر که نیازمند حمایت تهیه کنندگان بزرگ و صاحب نامان و دغدغه‌مندان عرصه هنر است با عدم رعایت قوانین حرفه‌ای هر روز نحیف و شکننده‌تر شود.

این روزنامه نگار با سابقه و فعال در زمینه تئاتر بیان کرد: انتظار می رود مرکز هنرهای نمایشی به عنوان متولی تئاتر در کشور و خانه تئاتر تنها «ان جی او» مستقل در زمینه تئاتر، با نظارت دقیق بر عملکرد گروه‌های تئاتری نقش حمایت‌گر و در عین حال ناظر خود را به دقت حفظ کند تا اهالی فعال در زمینه تئاتر با دغدغه کمتر در زمینه حفظ حقوق مادی و معنوی خود به وجه هنری کار خود متمرکز شوند.

محمدی گفت: افراد با سابقه چون محسن حسینی و گروه های که در مجموعه تئاتر شهر اجرا می روند، از مرکزهنرهای نمایشی برای پرداخت دستمزد اعضای گروه و تامین هزینه های اجرا چون ساخت دکور، لباس، گریم، طراحی پوستر و بروشور کمک هزینه دریافت کرده و سهمی هم از فروش روزانه بلیت های اجرا دارند، انتظار می رود که گروه های فعال در سالن های دولتی به این پشتوانه مالی، حقوق مادی و معنوی اعضای خود چون انعقاد قرارداد را رعایت کنند، زیرا بر خلاف سایر گروه های نمایشی که در سالن های خصوصی و بدون هیچ گونه کمک مالی مرکزهنرهای نمایشی فعالیت دارند، از پشتوانه مالی مناسب تری برخوردار هستند.



تبليغ

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
تبليغ