درباره خرید پیچ و مهره


با گسترش تکنولوژی و مدرن تر شدن صنعت جهانی، تولید کننده پیچ و مهره نیز به گسترش حرفه خود پرداخته است. به همین ترتیب خرید پیچ و مهره (https://boltnutiran.com) و مورد استفاده قرار...

با گسترش تکنولوژی و مدرن تر شدن صنعت جهانی، تولید کننده پیچ و مهره نیز به گسترش حرفه خود پرداخته است. به همین ترتیب خرید پیچ و مهره و مورد استفاده قرار دادن آن در کنار سایر قطعات و لوازم صنعتی اهمیت زیادی پیدا کرده است. از طرف دیگر به دلیل استفاده و کاربردهای فراوان و مختلف پیچ و مهره ها در صنعت و راه و ساختمان، تاکنون انواع پیچ و مهره های ساختمانی و صنعتی مانند پیچ آلن، پیچ شش گوش و انواع پیچ بی سر مانند انکر بولت، یوبولت و استاد بولت طراحی و ساخته شده که متناسب با این نیاز بازارهای جهان و صنایع مختلف، استانداردهای مختلفی برای انواع پیچ و مهره و حتی واشرها، ارائه شده است.

انواع پیچ و مهره ها بر اساس کاربرد:

پیچ و مهره ها بر اساس کاربردشان دسته بندی میشوند

پیچ و مهره های صنعتی پیچ و مهره های ساختمانی پیچ و مهره های پتروشیمی

لازم به ذکر است هر کدام از این دسته بندی ها نیز خود دارای زیر دسته های مختلف هستند. برای مثال امروزه از انواع پیچ و مهره های ساختمانی بطور گسترده ای استفاده می شود. البته در اتصالات سازه های فلزی از روش دیگری مانند پرچ و جوش هم استفاده می شود اما به دلیل مزایای پیچ و مهره کار برد آن بیشتر است که موجب برتری هرچه بیشتر اتصالات پیچی در دنیای امروز شده است. در این مقاله میخواهیم به شرح بیشتر پیج های ساختمانی جهت آشنایی بیشتر شما بپردازیم.

درباره خرید پیچ و مهره

تعریف پیچ های ساختمانی

در میان دسته بندی های پیچ ومهره ها دسته ای به نام پیچ و مهره ساختمانی وجود دارد که کاربرد آنها در صنعت ساختمان سازی است که به دلیل گسترش ساخت و ساز در دنیای امروزی فروش پیچ و مهره نیز رو به پیشرفت است. پیچ های ساختمانی دارای استانداردها و گریدهای خاصی هستند و اصولا از هر نوع پیچ و مهره در ساختمان ها و سازه ها نمی توان استفاده کرد. در واقع در مقایسه سازه های بتنی و فلزی، یکی از مزایای سازه های فلزی نسبت به سازه های اسکلت بتن، استفاده از پیچ و مهره محسوب می شود. به همین جهت امروزه خرید و فروش پیچ و مهره های ساختمانی در جهان بصورت گسترده ای صورت می گیرد و در انواع سازه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرند.

اجزای تشکیل دهنده اتصالات پیچ و مهره

اتصالات پیچ و مهره ای از اجزای مختلف متصل و غیر متصل تشکیل شده است که عبارتند از:

کله پیچ تنه پیچ واشر مهره

به بخش بالایی و انتهایی پیچ که سر پیچ نیز نامیده میشود کله پیچ می گویند که دارای اشکال مختلف شش گوش، چهار گوش، گرد و ... است که باز و بسته کردن پیج به وسیله آچار یا پیچ گوشتی به این قسمت متصل شده و پیچ چرخانده می شود. تنه پیچ نیز به فضایی مارپیچ رزوه دار بین کله پیچ تا نوک پیچ گفته می شود. مهره نیز به یک حلقه قطور شش گوش گفته می شود که برای سفت نگهداشتن پیچ استفاده میشود و میان آنها نیز یک حلقه باریک فلزی قرار میگیرد که واشر نام دارد.

برای پیچ های ساختمانی سه استاندارد تعریف شده است که عبارتند از:

استاندارد DIN (آلمان) استاندارد ASTM (آمریکایی) استاندارد ISO (بین المللی)

البته شاید بتوان استاندارد ANSI را نیز چهارمین استاندارد پیچ های ساختمانی دانست اما عمدتا بسیاری از مهندسان و صاحبان پروژه های بزرگ و کوچک ساختمانی در جهان، جهت خرید پیچ و مهره های منطبق با یکی از سه استاندارد بالا اقدام می کنند. به ویژه استاندارد های DIN آلمان و ASTM که در کشور خودمان نیز از سالها پیش این، پیچ های تولید شده بر اساس این استانداردها مورد استفاده قرار می گرفته است.

سازه های فلزی از حساسیت های زیادی برخوردارند و به دلیل اینکه باید فشار و وزن زیادی را تحمل کنند نیاز است که پیچ های ساختمانی با گرید مناسب خریداری و نصب شوند. همین دلیل باعث شده در سازه های فلزی، بیشتر از پیچ های ساختمانی با گریدهای زیر استفاده می شود:

گرید 8.8 (پیچ خشکه) گرید 10.9 گرید گرید 12.9

لازم به ذکر است که این مسئله نیز به یک منوال نیست و دارای استثنا نیز هست اما تقریبا همیشه پیچ های دارای گرید بالا در صنعت راه و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در اسکلت های سنگین فلزی سازه ها، بار زیادی بر پیچ ها وارد می شود به همین جهت باید پیچ و مهره های نصب شده دارای کلاس و گرید بالا باشند تا توانایی تحمل وزن سازه را داشته باشند.

این مسئله نیز باعث شده که در صنعت نیز پیچ ها به دو دسته پیچ های معمولی و مقاوم تقسیم بندی شوند. مقاومت این پیچها بر اساس واحد مگاپاسکال اندازه گیری می شود. معمولا پیچ های معمولی دارای مقاومت کششی بین ۴۰۰ الی ۶۰۰ مگاپاسکال هستند ولی پیچ های دارای مقاومت بالا اغلب مقاومت کششی بین ۸۰۰ الی ۱۲۰۰ مگاپاسکال را دارا هستند.

در این میان به جز سازه های فلزی انواع مختلفی از پیچ و مهره نیز وجود دارد که در سازه های چوبی مانند تختخواب از آنها استفاده میشود که به دلیل استفاده از تشک رویا که از کیفیت عالی برخوردار است و به ندرت پیش می آید که از روی تخت خواب برداشته شود، در ساخت تخت خواب باید از پیج و مهره عالی استفاده شود که توانایی نگهداشتن آن را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی