سعید اوحدی رفتنی شد؟


سعید اوحدی رفتنی شد؟

سعید اوحدی که این روزها شایعه رفتنش از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مطرح شده از بهمن‌ماه 1396 هدایت این سازمان بزرگ را برعهده گرفت.

به گزارش مشرق، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران که در قامت یک وزارتخانه است حالا 23 ساله شده است. سازمانی که در سال 1375 و به دلیل تغییر شرایط فرهنگی جامعه، سنگ بنای آن گذاشته شد و حالا یکی از بازوهای مهم و حساس شهرداری تهران محسوب می‌شود. در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مطرح شده که سعید اوحدی، رئیس فعلی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و رئیس سابق حج و زیارت به دلیل بعضی مشکلات شخصی از این سازمان خواهد رفت. همین زمزمه باعث شده است که دوباره بازار حرف و حدیث درباره مسؤولان جدید این سازمان به رسانه‌ها کشیده شده و هر کسی از ظن خودش یار این موضوع شود. طبعا از صفحات فرهنگی جام‌جم انتظار ندارید که از کنار سوژه‌ای به این مهمی عبور کند و بی‌خیالش شود. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران سازمانی است با تابعیت ایرانی، عمومی و غیردولتی، مستقل و واجد شخصیت حقوقی که تحت ارکان هیأت امنا و هیأت مدیره فعالیت می‌کند. این سازمان برای تعالی فرهنگ عمومی شهروندان تهرانی و با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب تشکیل و در تاریخ 11/9/1375 (تاریخ آگهی تاسیس سازمان در روزنامه رسمی) به‌عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران رسمیت یافت. رئیس این سازمان توسط جمع 11 نفره هیات امنا انتخاب می‌شود.
سازمانی به اندازه یک وزارتخانه

در ترکیب هیات امنای سازمان هیچ فرد حقیقی حضور ندارد. تمام اعضای این هیات، جملگی شخصیت‌های حقوقی هستند. نکته جالب دیگر آن‌که 9 نفر از 11 عضو هیات امنا دارای مسؤولیت‌های کشوری هستند. به این ترتیب هیات امنای این سازمان در حد یک سازمان بلندمرتبه دولتی و کشوری و بلکه در حد یک وزارتخانه وزن دارد. شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس سازمان صدا و سیما، رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعضای حقوقی هیات امنای سازمان را تشکیل می‌دهند. رئیس سازمان هم با پیشنهاد هیات امنا و حکم شهردار تهران منصوب می‌شود.
بیشتر بخوانید:
رفتن اوحدی

سعید اوحدی که این روزها شایعه رفتنش از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مطرح شده از بهمن‌ماه 1396 هدایت این سازمان بزرگ را برعهده گرفت. حالا 21 ماه از روزی می‌گذرد که خبر انتصاب اوحدی به این سازمان منتشر شده. بعد از 21 ماه او قرار است از سازمان برود. علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران هم دیروز اعلام کرده بود که دلیل رفتن اوحدی از سازمان، مسائل شخصی است. بعضی شنیده‌ها حاکی از آن است که اوحدی به دلیل بیماری همسرش دیگر میلی به ادامه مسؤولیت ندارد.
گمانه‌زنی‌ها را دریابید

هرچند سخنگوی شورای شهر تهران دیروز اعلام کرده بود هنوز جایگزینی برای اوحدی مطرح نشده با این حال بعضی گمانه‌زنی‌ها و شنیده‌ها نام سه نفر را برای تصدی مسؤولیت این سازمان مطرح کرده است. حجت‌الاسلام میثم امرودی، امیر خوراکیان و سیدعلیرضا فاطمیان‌پور کسانی هستند که نام‌شان در این گمانه‌زنی‌ها به عنوان مسؤول بعدی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران مطرح شده‌است. فاطمیان‌پور پیش از این در سازمان مشغول به کار بود و سابقه فعالیت در معاونت‌های سازمان را بر عهده دارد. امیر خوراکیان از دیگر گزینه‌هایی است که مطرح شده.
خوراکیان هرچند الان در شورای عالی فضای مجازی حضور دارد با این حال وزن کفه فعالیت‌های فرهنگی‌اش نسبت به دو گزینه دیگر سنگین‌تر است. از معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس گرفته تا سوابق مطبوعاتی. ریاست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری در سال‌های 90 تا 92 از دیگر سوابق خوراکیان است. در نهایت هم میثم امرودی که ظاهرا احتمال ریاست او نسبت به سایرین بیشتر است. امرودی هم سابقه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را در کارنامه دارد. علاوه بر این سابقه، او از گزینه‌هایی بود که پیش از مسؤولیت گرفتن اوحدی نامش برای ریاست بر سازمان در افواه شنیده می‌شد. در نهایت انتخاب اوحدی خط بطلانی بود بر همه گمانه‌زنی‎های رسانه‎ای. کسی چه می‌داند شاید دوباره هم این اتفاق بیفتد و مانند بهمن 1396 فرد دیگری بر صندلی ریاست سازمان تکیه بزند.
استعفابازی

هرچند این مرتبه خداحافظی اوحدی از سازمان خیلی جدی است و به احتمال زیاد به واقعیت هم خواهد پیوست اما شاید جالب است بدانید که چند ماه قبل هم شایعه استعفای اوحدی در رسانه‌ها مطرح شده بود. اواخر خردادماه سال جاری بود که رسانه‌ها حسابی با شایعه رفتن اوحدی از سازمان بازارگرمی کردند. بازارگرمی رسانه‌ها البته چندان هم دور از واقعیت نبود. اوحدی در آن زمان نسبت به پرداخت‌های بودجه‌ای سازمان که به تصویب هیات امنا هم رسیده ولی در عمل محقق نشده بود باعث شد که اوحدی نامه‌ای اعتراض‌آمیز و گلایه‌آمیز به شهردار تهران بنویسد. نامه‌ای که به تعبیر مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی و هنری هرچند صرفا ناظر به بحث‌های بودجه‌ای بود اما گویا لحن آن به گونه‌ای بوده که بعضی از آن تعبیر به استعفا و رفتن اوحدی کرده بودند. در نهایت اما این موضوع راه به جایی نبرد تا حالا و بعد از گذشت سه ماه و نیم، دوباره بحث رفتن اوحدی به رسانه‌ها کشیده شود.
بعدالتحریر

هرچند سخنگوی شورای شهر اعلام کرده هنوز جایگزینی برای اوحدی مطرح نشده اما با این حال توییت حجت نظری یکی از اعضای شورای شهر تهران نشان داد که ظاهرا اسم بعضی از اسامی مطرح هم شده. نظری سعی کرده بود در این توییت 280 کاراکتری به گزینه مورد نظر شهردار تهران ان‌قلت وارد کرده و در ادامه هم غرولند توییتری کند. فارغ از اینکه چه کسی سکان هدایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را بر عهده خواهد گرفت اما رئیس بعدی این سازمان هر کسی که باشد باید بداند که کار سختی را پیش‌رو خواهدداشت.
منبع: جام جم آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی