بهره برداری از آزمایشگاه و مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا


آزمایشگاه و مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا امروز با حضور معاون بهداد ناجا به بهره برداری رسید

بهره برداری از آزمایشگاه و مرکز تحقیقات ژنتیک ناجابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری پلیس، آزمایشگاه و مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا امروز با حضور معاون بهداد ناجا در ساختمان درمانگاه‌های بیمارستان فوق تخصصی، ولی عصر (عج) ناجا به بهره برداری رسید.
سردار "هادی شیرزاد" رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا در حاشیه افتتاح آزمایشگاه و مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا گفت: علم ژنتیک، علم انتقال اطلاعات بیولوژیکی از یک سلول به سلول دیگر، از والد به نوزاد و در نتیجه از یک نسل به نسل بعد است که در دو بخش تشخیص و درمان بیماری‌ها و اقدامات درمانی به کمک گروه‌های پزشکی می‌آید.
وی با بیان اینکه بخشی از بیماری‌ها از طریق ژن‌ها به فرد منتقل می‌شود، افزود: آزمایش ژنتیک، وضعیت یک فرد را به منظور تشخیص ابتلا به حالت‌ها و بیماری‌های وراثتی و ژنتیکی و نیز ناقل بودن یا ناقل نبودن این بیماری‌ها بررسی می‌کند.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا عنوان کرد: امروزه متخصصان ژنتیک می‌توانند ژن‌های ناقص یا کمبود برخی از ژن‌ها را شناسایی کنند و از بروز بسیاری از مشکلات ارثی و ژنتیکی که هزینه درمانی سنگینی دارند یا درمان پذیر نیستند، پیشگیری کنند.
سردار شیرزاد با اشاره به اینکه مشاوره ژنتیک بهترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های ژنتیکی است، مشاوره قبل از ازدواج را هم بهترین زمان ممکن برای انجام مشاوره ژنتیک دانست و خاطرنشان کرد: آزمایش‌های ژنتیکی قبل از بارداری و بعد از زایمان نیز در ازدواج‌های پرریسک می‌تواند از تولد فرزندی با بیماری‌های ژنتیکی پیشگیری کند.
وی شناسایی زمینه‌های ابتلا به سرطان در افراد، شناسایی ویژگی‌های خلقی و شخصیتی و تمایلات غذایی از طریق ژن‌ها و تشکیل پرونده تحت عنوان "ژنتیک شخصی" را از دیگر زمینه‌های فعالیت آزمایشگاه ژنتیک بیان کرد.
رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک ناجا همچنین یادآور شد: از دیگر اهداف راه اندازی این مرکز، تحقیقات زیست فناوری در حوزه طب انتظامی با همکاری مرکز مطالعات فناوری و زیستی پژوهشگاه علوم انتظامی است.
وی با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های ژنتیک خاطرنشان کرد: خوشبختانه با حمایت‌های فرمانده ناجا و همکاری معاونت بهداد ناجا خدمات این آزمایشگاه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفته است و خانواده‌های کارکنان ناجا می‌توانند با هزینه‌های مناسب‌تر از خدمات آزمایشگاه ژنتیک برخوردار شوند.

آتش‌سوزی مرگبار در غرب تهران
رئیس کلانتری ۱۳۳ شهر زیبا از آتش‌سوزی مرگبار در یک ساختمان مسکونی در غرب پایتخت خبر داد.
سرهنگ سرافراز احمدی گفت: حدود ساعت ۱۴ روز گذشته (۱۶ مهر) خبری مبنی بر آتش‌سوزی یک ساختمان مسکونی به نشانی خیابان فردوس غرب، خیابان شقایق جنوبی از طریق پلیس ۱۱۰ به مأموران کلانتری ۱۳۳ شهرزیبا اعلام شد.
رئیس کلانتری ۱۳۳ شهر زیبا ادامه داد: مأموران کلانتری ۱۳۳ شهرزیبا با حضور در محل مشاهده کردند یک ساختمان مسکونی دچار آتش‌سوزی گسترده شده است.
وی با اشاره به حضور مأموران آتش‌نشانی افزود: مأموران در حین کنترل آتش سوزی با در بسته واحد مسکونی در طبقه دوم این ساختمان روبرو شدند و پس از شکستن در و ورود به منزل با جسد سوخته مردی جوان مواجه شدند.
این مقام انتظامی تصریح کرد: پس از مهار آتش سوزی، تیم‌های تشخیص هویت آگاهی نیز به محل حادثه اعزام شدند و بررسی‌های خود را آغاز کردند، بررسی اولیه نشان داد متوفی مردی ۳۹ ساله بوده که به همراه همسر و دو فرزندش در این منزل سکونت داشته است.
سرهنگ احمدی یادآور شد: همسایگان متوفی در تحقیقات گفتند متوفی از مدتی قبل با همسر و خانواده همسرش دچار اختلافاتی بوده است، همچنین یکی از همسایگان متوفی در تحقیقات به مأموران اعلام کرد که در حین آتش‌سوزی با شنیدن صدای انفجار از پارکینگ به سرعت به بیرون از منزل رفته است.
وی افزود: در این آتش‌سوزی سه دستگاه خودرو شامل یک دستگاه رانا، یک دستگاه هایما و یک دستگاه هیوندا آوانته آسیب دید و خسارت زیادی به ساختمان مسکونی وارد شد.
رئیس کلانتری ۱۳۳ شهر زیبا گفت: در نهایت جسد متوفی برای تحقیقات بیشتر با دستور مقام قضایی برای تعیین علت دقیق مرگ به پزشکی قانونی انتقال یافت و بررسی‌ها درباره این پرونده ادامه دارد.

انهدام باند لاشخور‌ها در پایتخت
رئیس کلانتری ۱۱۸ ستارخان از انهدام باند دزدی‌های دنباله دار ضبط فابریک خودرو‌های پراید و پژو ۲۰۶ در این محدوده خبر داد.
سرهنگ سعید لشینی، گفت: با توجه به افزایش دزدی لوازم خودرو از نوع ضبط فابریک خودرو‌های پراید و پژو ۲۰۶ در این محدوده، شناسایی و دستگیری متهمان در دستور کار ماموران عملیات این کلانتری قرار گرفت.
وی ادامه داد: در بررسی‌های اولیه انجام شده و رصد‌های انتظامی ماموران مشخص شد که تمامی دزدی‌ها توسط یک باند سه نفره معروف به لاشخور‌ها انجام می‌شود که این افراد سال گذشته نیز توسط ماموران دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده بودند.
این مقام انتظامی تصریح کرد: نفر اول این باند معروف به ع. خاکی در بازجویی‌های اولیه به ۴۰۰ فقره دزدی اقرار و همدستانش را نیز معرفی کرد که در رصد‌های انجام شده مشخص شد همدست او در ستارخان فعال است.
وی در ادامه توضیح داد: نفر اصلی این باند به نام س. لاشخور که سرکرده باند نیز بود دستگیر شد. دو نفر دیگر به ترتیب راننده و مالخر نیز دستگیر شدند که شیوه دزدی‌ها و مالخری شان، به این صورت بود که تنها از خودرو‌های پراید و پژو ۲۰۶ مدل بالا دارای ضبط فابریک دزدی می‌کردند.
وی در ادامه گفت: متهمان بعد از کلاف کردن در خودرو ضبط را می‌دزدیدند و با توجه به اینکه تقاضای این نوع ضبط‌ها بالا بود آن‌ها را با آگهی کردن در یک سایت فروش کالا‌های دست دوم می‌فروختند.
متهمان گمان می‌کردند به دلیل نبود چنین لوازمی به صورت کارتن دار در بازار، می‌توانند اقدامات تبهکارانه خود را انجام دهند و دستگیر نشوند.
هر چهار متهم با تشکیل پرونده به مقام قضایی معرفی شدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دورهمی ترلان پروانه با دوستانش + عکس