موزه سرابی اقدم تبریز


موزه سرابی اقدم یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر تبریز است که به نظر می‌رسد حتما باید برای یک بار هم که شده آن را ببینید. موزه سرابی اقدم محل نگهداری مجموعه‌هایی از جنگ افزار‌های قدیمی، پست و تلگراف، طب قدیم، آب، لوازم التحریر، چاپ، قفل، کارت پستال، کشاورزی، نجاری، دوران گذار ایران به تجدد، دوران […] نوشته موزه سرابی اقدم تبریز اولین بار در جامع...

موزه سرابی اقدم یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر تبریز است که به نظر می‌رسد حتما باید برای یک بار هم که شده آن را ببینید. موزه سرابی اقدم محل نگهداری مجموعه‌هایی از جنگ افزار‌های قدیمی، پست و تلگراف، طب قدیم، آب، لوازم التحریر، چاپ، قفل، کارت پستال، کشاورزی، نجاری، دوران گذار ایران به تجدد، دوران مشروطیت، پنجره، کلاه و مجموعه جالبی از فانوس‌های قدیمی ایران و جهان است. شایان ذکر است، کتابخانه موزه سرابی اقدم دربرگیرنده تعداد زیادی از اسناد و کتاب‌های ایرانی و خارجی است. زیرا برادران سرابی اقدم علاوه بر تلاش برای گردآوری اشیای کمتر دیده شده، در مورد خاستگاه، تاریخچه و کاربرد آن‌ها نیز تحقیق و مطالعه می‌کنند.

رضا سرابی اقدم را می توان با مجسمه هایی چون سربازان مشروطه مقابل استانداری تبریز یا توپ بازسازی شده جنگ های مشروطه در خانه ستارخان یا پیکر کلنل محمد تقی خان پسیان در ورودی غربی تبریز در مقابل فرودگاه شناخت.اما در کنار این همه کار هنری سرابی اقدم را می توان مجموعه داری معرفی کرد که در خصوص مشاغل ۱۲ گانه قدیم اقدام به فراهم آوردن یک کلکسیون ارزشمند از ابزار آلات و وسایل کار مشاغل نسبتا منسوخ شده قدیمی از ۲۸ سال قبل کرده است.

موزه سرابی اقدم تبریز

در این خانه قدیمی که هر آن سقفش ممکن است با گریه آسمان پایین بریزد می توان اشیای قدیمی ای نظیر لنزهای عینک های قدیمی ، عکس برخی از چهره های نامدار ، نامه نمایندگان مجلس در دوره های نخستین مجلس شورای اسلامی و… به چشم می خورد.اشیای مشاغل ۱۲ گانهتلگراف خانه یکی از غنی ترین و دیدنی ترین بخش این موزه است که دستگاه فرستنده و گیرنده تلگراف مربوط به دوره ناصرالدین شاه و دستگاه کوچک مولد برق که با دست شارژ می شود ، از جمله اشیای قدیمی این شغل است.عطاری با جعبه های عطاری و قوطی های خارجی ، بقالی و بنکداری با قوطی های چای ، کیسه حنا و شیشه های گلاب و عطر ، بزازی و پارچه فروشی با پارچه های رنگارنگ ، حریرهای چشم نواز و مخمل های سرخ و لطیف ، نجاری با انواع اره ، گیره های مخصوص نگهداری چوب و الوار ، میخ و چکش های قدیمی ، آهنگری با بخش های آهن آلات ، فلزات و آلیاژهای قدیمی ، آنتیک فروشی ، آسیاب ، رنگرزی یا “بویاخ خانه” ، مطبعه یا چاپخانه و همچنین صحافی از ۱۲ شغل قدیمی موجود در این موزه است.اما یکی از شغل هایی که به نظر چشم نواز و در نوع خود قابل توجه است ، شغل دواخانه یا داروخانه است چرا که شیشه های قهوه ای رنگ دارو ، نسخه های دستی ، کتاب نسخه نویسی و همچنین دیپلم داروسازی بسیار جالب و تعجب برانگیز است.
در گوشه کنار کارگاه مجسمه سازی سرابی اقدم می توان فانوس ها ، وزنه ها ، قفل ها ، شمشیرها ، وسایل جنگی و دیگر اشیای قدیمی را به عینه دید که تونل زمانی را در آنجا ایجاد کرده است.

کتاب آموزش زبان نظام آموزشی دوران قاجاریه ، نامه های قدیمی نمایندگان مجلس در زمان مشروطه ، تکه هایی از اولین خودروی وارده به کشور و چندین وسایل قدیمی دیگر مجال سرتکان دادن در این کارگاه را به بیننده نمی دهد. ایجاد موزه ای با عنوان موزه مشاغل ، می تواند اولینی دیگر به اولین های شهر تبریز بیفزاید و در کنار دیگر جاذبه های گردشگری کلانشهر تبریز باعث افزایش رونق اقتصادی شهر شود.

موزه سرابی اقدم تبریز
موزه سرابی اقدم تبریز

منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-خبرگزاری مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست