رییس قوه قضاییه: بسیاری از فسادها محصول اقدام یک شبه نیست


رییس قوه قضاییه: بسیاری از فسادها محصول اقدام یک شبه نیست

شفقنا- رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حضور سازمان بازرسی برای صیانت از مدیران و واقع نشدن فساد است نه مقابله با فساد، گفت: بسیاری از فسادها محصول اقدام یک شبه نیست محصول غفلت و چشم بستن روی خلاف است که امروز برای مردم غیر قابل تحمل شده است حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در آیین نکوداشت سی و […]

رییس قوه قضاییه: بسیاری از فسادها محصول اقدام یک شبه نیست

شفقنا- رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه حضور سازمان بازرسی برای صیانت از مدیران و واقع نشدن فساد است نه مقابله با فساد، گفت: بسیاری از فسادها محصول اقدام یک شبه نیست محصول غفلت و چشم بستن روی خلاف است که امروز برای مردم غیر قابل تحمل شده است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی در آیین نکوداشت سی و هشتمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فسادهای صورت گرفته در سال‌های اخیر عنوان کرد: زمان این فسادها کجا بود چشمان تیزبان مدیران که این کژی را ندید؟ این مفاسد یکباره نشد کم کم با بی توجهی و غفلت و سهل انگاری اتفاق افتاد با این تفکر که اگر آقای فلانی بفهمد از چشم او می‌افتیم این اتفاق افتاد.

به گزارش شفقنا به نقل از ایلنا، وی با بیان اینکه بسیاری از فسادها محصول اقدام یک شبه نیست محصول غفلت و چشم بستن روی خلاف است که امروز برای مردم غیر قابل تحمل شده است، گفت: باید احساس مسئولیت کرد بزرگترین گناه کوچک شمردن گناه است. فساد کم هم نباید تحمل شود. از رقم‌های پایین شروع می‌شود باید به آنها هم حساس بود .

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه نظارت جزء لاینفک حکمرانی خوب است، گفت: یکی از اجزاء آن بازرسی علی‌الدوام است مدیریت درست و حکمرانی صحیحی جزءلاینفکش نظارت و بازرسی است. در این حرکت یک نظارت درون سازمان فعال است و سازمان‌های بیرونی دستگاه‌ها مثل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و وزرات اطلاعات و دستگاه‌های مراقب هم هستند اگر به نحوی این دستگاه‌های درونی غفلت کردند سازمان‌های بیرونی باید وارد عمل شوند باید علاوه بر نهادهای درونی، بیرون سازمان هم نهادها فعال عمل کنند.

وی ادامه داد: البته در این جهت عده و عده دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند با همه اشخاص برخورد کنند فعال شدن نظارت الکترونیک کار را سهل کرده و نظارت را برخط کرده است. به ویژه زمان امتیاز دادن دولت به بخش خصوصی باید به صورت مضاعف مورد نظارت قرار گیرد.

رییسی خاطرنشان کرد: حضور سازمان بازرسی برای صیانت از مدیران و واقع نشدن فساد است نه مقابله با فساد مهم‌ترین مساله در این جهت پیشنهاد سازمان بازرسی درباره اصلاح ساختارهاست. سال ۸۰ رهبری پیام مبارزه با فساد را صادر کردند تا سال ۸۳ ما نمایشگاه می‌گذاشتیم. برای همه وزارت خانه‌ها و دستگاه‌های مشمول قانون غرفه گذاشتند و از مدیران عالی و میانی بیش از ۵ هزار نفر برای بازدید آمدند نگاه بازرسین در این نمایشگاه به تصویر کشده شد.

وی گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی تاکیدات ۷ گانه رهبری در اجرای عدالت باید تاکید شود مردم و نظام برخی کاستی‌ها را در ادوار گذشته نمی‌پذیرد باید تلاش مجاهدانه برای رفع این کاستی‌ها صورت گیرد امروز بسیاری از شما تحصیلات عالی و تکمیلی دارید سطح سازمان به لحاظ تجربی و تحصیلی زیاد شده و الان در این شرایط باید تلاش کرد با همه ابزار ماشینی نظارت الکترونیک فعال شود و حضور به موقع و پیشگیرانه باشد به نحوی که بتوانیم با این حضور اجرای عدالت را در کشور تضمین کنیم.

رییسی با بیان اینکه نظارت پذیری ارزش است، گفت: نظارت گریزی ضدارزش است در انجام امور و کارها اول باید پاسخگوی پروردگار و دوم ارباب رجوع، در مرحله سوم باید به عموم مردم باید پاسخگو باشیم، مرحله چهارم نیز مراتب پاسخگویی به نظام مدیریتی و سلسه دستگاه‌های نظارتی است.

رییس دستگاه قضا افزود: شفافیت هم به دستگاه‌های نظارتی برای خوب نظارت کردن به مردم برای خوب دیدن و مدیران برای و خوب خدمت کردن کمک می‌کند.

وی با اشاره به مدت حضورش در آستان قدس گفت: همیشه برای مردم در بخش اقتصادی آستان قدس سوال مطرح بود و ما تلاش کردیم که آن را شفاف کنیم، برای همه سوال بود که درآمد و هزینه کرد شرکت‌های زیرمجوعه چگونه خرج می‌شود، همکاران ما یکسال روی آن کار کردند و سختی‌های بسیاری هم داشت، اما شفافیت برای اعتمادسازی بسیار مفید بود.

رییسی گفت: برای افزایش اعتماد مردم درمورد همین پولی که به دستگاه‌های زیر مجموعه آستان قدس داده می‌شد، سیستم را شفاف کردیم و این موضوع باعث افزاشش نزورات شد. رهبری هم پرسیدند که برخلاف وضع اقتصادی مردم چگونه افزایش نزورات داشته‌اید؟ که من گفتم آمار ندارم، اما تحلیلم این است که با شفاف شدن مردم اعتماد بیشتری کردند.

وی با بیان اینکه شفافیت امر مهمی است، شفافیت در عمل کردن و نه شعار دادن هم به نفع خود دستگاه‌ها است و هم علکرد دستگاه‌ها را تسهیل می‌کند، گفت: در کشور نیازمند توسعه اقتصادی هستیم که در گرو امنیت اقتصادی است و بدون مبازه با فساد این موضع امکان پذیر نمی شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: باید تلاش همه این باشد که امنیت اقتصادی را فراهم کنیم تا شاهد رونق و توسعه اقتصادی باشم که سازمان بازرسی خیلی می تواند برای اجرای سیاست‌ها کمک کند.

وی با اشاره به سیاست‌های اصل ۴۴ گفت: اگر سیاستی را مجمع تصویب کند اما اجرا نشود، بی‌فایده است. حتما نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها باید انجام شود و سازمان بازرسی می‌تواند در این زمینه خیلی کمک کند.

رییسی درباره همکاری دستگاه‌های نظارتی با یکدیگر گفت: نشستن دستگاه‌های نظارتی سه قوه در کنار هم بسیار می‌تواند مفید باشد حتی اگر هیچ مصوبه‌ای نداشته باشند.

رییس دستگاه قضا اظهار کرد: گزارش‌های سازمان بازرسی یا دیگر دستگاه‌ها اگر ضمانت اجرا برای بازرس نباشد بازرس دچار سستی می‌شود؛ دستگاه‌های اجرایی خودشان را موظف بدانند که پیشنهادات دلسوزانه را اجرا کنند و گزارش‌هایی که برای حسن اجرای امور تهیه و پیشنهاداتی که به دستگاه قضایی فرستاده می‌شوند حتما پیگری و ثمره کار آنها اعلام شود.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم با هیچ پرونده‌ای با مسامحه برخورد نشود حتما باید قاطعانه و عادلانه با آن برخورد شود.

رییسی ادامه داد: گزارشات سازمان بازرسی و همه دستگاه‌های نظارتی کل کشور باید به نحوی پیگری شود که بازرسان احساس کنند پیشنهادات آنان موثر واقع شده است.

وی با بیان اینکه توجه به ترک فعل‌ها در کنار توجه به فعل‌ها است، گفت: ضرر معنوی و مادی بعضی از ترک فعل‌ها بیشتر از فعل‌ها به کشور است. اگر کسی در دوران مسئولیتش کاری را باید می‌کرده و نکرد، جاده سد یا کاری را باید انجام می داده است باید پاسخگو باشد.

رییسی یادآور شد: مثال ‌آن را درباره سیل گذشته که آقای سراج گزارش آن را فرستاده بود می‌زنم؛ کارشناسان هشدارهای لازم را برای لایه‌روبی داده بودند، در استان‌هایی که آمادگی داشتیم خسارت کمتر و جاهای که سیل پیش بینی شده بود خسارت کمتری داشتیم و لذا این ترک فعل‌ها باید مورد توجه بازرسان باشد.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه ما باید از مدیران شجاع، قوی و کسانی که تحریم را دور می‌زنند و خلاق هستند حملایت کنیم، گفت: مدیر باید احساس کند تحت حمایت قانون و بازرسی است، نگذارید مدیر شجاع ما دچار سستی و تردید شود.

وی همچنین بیان کرد: حمایت از سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فعال وظیفه ماست و هر جا دچار مشکل شد باید به سازمان بازرسی مراجعه کنند و بگویند فلان اداره سنگ اندازی بی‌مورد می‌کند و بلافاصه باید کارش رفع و مشکلش حل شود.

رییسی با اشاره به سخنرانی رهبری درباره مشکلات سر راه سرمایه‌گذار‌ها در دیدار با هیات دولت و هفت خوان نامیدن آنها، گفت: باید کاری کنیم که سرمایه‌گذار کارش تسهیل شود و باید بخش تسهیل کارآفرین در سازمان‌ها راه‌اندازی شود و مسیر آنها در سرمایه‌گذاری داخیل و خارجی تسهیل شود.

وی اضافه کرد: گیرهای بی‌جا در دستگاه‌های اداری برداشته شود تا تولید زود رونق بگیرد و از مدیران شجاع هم باید حمایت کرد و مورد تقدیر قرار بگیرند.

رییسی ادامه داد: شناسایی ساختارهای فسادزا هم از اولویت‌های کاری سازمان بازرسی است که با کمک دستگاه‌های اداری باید این ساختارها شناسایی و حل شوند؛ ما طالب این هستیم که دستگاه قضایی هر چه کمتر پرونده داشته باشد و ورودی پرونده کاهش پیدا کند؛ اگر دستگاه‌های اداری کارشان را درست انجام دهند ورودی پرونده به قوه قضاییه حتما کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مورد ناهنجاری‌های اداری، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می‌توان این ناهنجاری‌ها را به هنجارهای صحیح تبدیل کرد و این کار شدنی است، به توانایی نیروها در جبهه‌های دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: برخی کارهایی را که فکر می‌کردند نمی‌شود به دست نیروهای توانمند شد، ما معتقدیم بسیاری از کارهایی که می‌گویند نمی‌شود، می‌شود.

وی تصریح کرد: به گفته رهبری هیچ مشکل حل نشدنی در کشور نداریم به عنوان کسی که در بخش‌های مختلف بوده است می‌گویم هیچ کار و مشکل حل شدنی در کشور نداریم که به دست خودمان حل نشود.

رییسی بیان کرد: گشودن گره‌های کشور در دستان همین مردم نه در دستان کشورهای خارجی است

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


4 سناریوی حادثه تروریستی مسکو