اقتصاد مقاومتی باید گفتمان رایج ملی شود
صالحی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی باید گفتمان رایج ملی شود، گفت: اصل 21 سیاست کلی اقتصاد مقاومتی تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در محیط های علمی_آموزشی و تبدیل آن به گفتمان رایج ملی است و این کارگروه در ارشاد با این هدف دنبال میشود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «سیدعباس صالحی» عصر دیروز ۱۶ مهرماه در دومین جلسه کارگروه گفتمانسازی و فرهنگسازی اقتصاد مقاومتی با بیان این مطلب افزود: مقام معظم رهبری بیش از ده سال است که به صورت متوالی در نامگذاریهای سال به اقتصاد مقاومتی و توجه بر آن تاکید داشتهاند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع نباید در اقدامات و برنامههای خود به اقتصاد مقاومتی به صورت یک تکلیف بخش نامهای نگاه کنیم و در نامگذاریهای سال های گذشته از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی، اهمیت این موضوع کاملا مشهود است.
صالحی با اشاره به فرازهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری در اهمیت اقتصاد مقاومتی افزود: الزام توجه به اقتصاد مقاومتی، گفتمانسازی آن است و باید تصویر درستی از آن ارائه شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در شرایط امروز، اقتصاد درونزا و تابآور از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید به گونهای عمل کرد تا اقتصاد مقاومتی به یک جریان و گفتمان عمومی تبدیل شود و مردم در اقتصاد مردم بنیان احساس مسئولیت اجتماعی کنند و به آن فقط به عنوان درآمد شخصی توجه نکنند.
وی با اشاره به برخی مولفههای اقتصاد مقاومتی از جمله اصلاح الگوی مصرف، خودباروری و خوداتکایی اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، مالیات، تقویت صادرات، کیفیت استاندارد، افزایش بهره وری اقتصادی، فرهنگ کار جمعی، فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و ... گفت: وقتی به این مولفه ها نگاه میکنیم متوجه میشویم که در همه آنها بحث فرهنگی وجود دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به صورت مستمر اتفاق بیفتد باید به فرهنگ و گفتمانسازی آن توجه داشته باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخشهای اقتصادی و فرهنگی باید به اهمیت حوزه فرهنگی اقتصاد مقاومتی اهتمام بیشتری داشته باشند و بر نقش فرهنگ در پایداری یک اتفاق توجه داشته باشند.
وی افزود: جلسه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی که کارگروه آن براساس مصوبه هیات دولت و ابلاغ آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده است، با این نگاه پیش میرود که مناسبات اقتصاد فرهنگ را با اقتصاد مقاومتی قویتر کند و دستگاههای حاضر در این کارگروه ضروری است علاوه بر عضو بودن، نقش فعالتری نیز نسبت به گذشته داشته باشند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعیین هسته اندیشه ورز در این کارگروه، ادامه داد: علاوه بر تعیین هیات اندیشه ورز در کارگروه لازم است در هر یک از دستگاههای عضو نیز هسته اندیشهورز راهبردی پدید آید و با توجه به شرایط امروز اقدامات و فعالیتهای کارگروه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی مبنایی شود که دیگر دستگاههای کشور نیز از آن بهره ببرند.
صالحی در ادامه گفت: گفتمانسازی دارای ۳ سطح است که شامل حوزه معرفتی، سطح انگیزشی و سطح رفتاری و هنجاری است.
وی در عین حال تصریح کرد: در گفتمانسازی جامعه مخاطب هم باید مشخص باشد. بخشی از این جامعه مخاطب و هدف، جامعه نخبگانی است که از طریق آنها یک فرهنگ مشمولیت مییابد. جامعه مولدان و مصرفکنندگان هم از دیگر مخاطبان گفتمانسازی به شمار میآیند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر لزوم توجه بر چگونگی فرمهای گفتمانسازی تاکید کرد و گفت: فرم در گفتمانسازی به راه و مسیر پیش رو معنا میدهد. به عنوان مثال این فرمها در حوزه فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی میتواند در قالبهای فیلم کوتاه، کتاب، هنرهای مختلف و ... باشد. مثلا یک فیلم کوتاه چقدر میتواند در گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد.
وی در پایان گفت: در کارگروه گفتمانسازی فرهنگی در نظر داریم موضوعات راجع به فرهنگ و اقتصاد را دنبال کنیم و باید به مناسبات بین رشتهای که در فرهنگ و اقتصاد وجود دارد توجه داشته باشیم.
در ابتدای این جلسه لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئول پیگیری کارگروه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پس از مصوبه هیات دولت درباره اقتصاد مقاومتی وظیفه کارگروه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۱۶/۵/۹۸ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول شد.
حیدری در ادامه تصریح کرد: پس از بررسی اولویتهای این کارگروه، دبیری آن نیز به سازمان مدیریت و برنامهریزی واگذار شد.
در بخش دیگری از این جلسه جعفرینژاد معاون برنامهریزی امور فرهنگ، گردشگری سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور با اشاره به چگونگی روند شکل گیری کارگروه گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: پیرو مصوبه هیات دولت درباره گفتمانسازی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۱۶/۵/۹۸ وظیفه این کارگروه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد و ریاست آن بر عهده دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وی در ادامه به وظایف این کارگروه اشاره کرد و گفت: تشکیل جلسات کارگروه بعد از دو هفته از ابلاغ مصوبه، تعیین هسته اندیشهورزی کارگروه، تدوین بسته اجرایی، تشکیل جلسات کارگروه هر دو هفته یکبار، ارسال درخواستهای رفع موانع جهت بررسی به مراجع بالا دستی و ارسال گزارشهای فصلی بسته اجرایی به دبیرخانه ستاد از جمله این وظایف به شمار میآید.
در بخش دیگری از این جلسه برخی از اعضای حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.
پایان پیام/523