کانون وکلا به مجلس راهکارهای قانونی ارائه کند


کانون وکلا به مجلس راهکارهای قانونی ارائه کند

تهران- ایرنا- نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: کانون وکلا باید برای حل مشکل خود به مجلس راهکارهای قانونی ارائه کند.  

محمد حسین فرهنگی روز سه شنبه در همایش «کانون‌های وکلا و وکیل دادگستری با عنوان واقعیت‌های موجود، چالش‌ها و راهکارها» با اشاره به اینکه کانون وکلا یک نهاد واسط میان حاکمیت و بدنه‌ وکلا است که طبیعتا برای شکل دهی چنین رویکردی نیاز به برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دارند، اظهار کرد: این همایش برای ترسیم وضع موجود و برای شمردن چالش‌ها و از همه مهم‌تر برای راهکارهاست.

وی با بیان اینکه پیشنهاداتی برای هیات مدیره کانون وکلا دارم اگر می‌خواهد بداند در کجاست و به کجا می‌خواهد برود تصریح کرد: شما سر و کارتان با قانون و مستندات قانونی است و برای دفاع از یک شخص مرتب با قوانین سر و کار دارید، پس چرا برای خود کانون وکلا دنبال چنین راهکاری نیستید؟

چالشها ها را ریشه یابی کنید

فرهنگی افزود: از امروز تا شروع مجلس آینده چند ماه فرصت دارید، کارگروه‌هایی مشخص شود و چالش‌ها را ریشه یابی کنند، بعضی از این چالش‌ها هم درونی هستند، کارگروه بنشیند و ببیند با کدام اصلاحیه این مشکلات قابل حل است.

این نماینده مجلس گفت :‌جایگاه وکیل باید در محکمه تحکیم شود. الان وضعیت مناسبی وجود ندارد و بعضا برخوردهای سبکی با وکیل در محکمه می‌شود. آیا با یک ماده واحده نمی‌شود فهمید جایگاه وکیل در محکمه چیست؟ آیا قاضی حق دارد وکیل را بیرون کند؟ اجازه صحبت به او را ندهد و به او توهین کند؟ که جواب تمام این پرسش ها نه است.

در ارتباط با نهادهای موازی کارگروه‌ها برنامه‌هایی طراحی کنند

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با نهادهای موازی کارگروه‌هایی برنامه‌هایی طراحی و پیش‌بینی و برنامه ریزی کنند که وحدت رویه در نهادهای موازی به وجود بیاید، خاطرنشان کرد: آیا این وحدت رویه را می‌توان در قالب یک ماده واحده آورد که کسی نتواند با آن مخالفت کند و حرفی بزند؟ نهاد وکالت که نمی‌تواند در یک کشور یک بام و دو هوا باشد.

فرهنگی افزود: اگر موفق شدیم نهاد مستقلی داشته باشیم ایده آل است، اگر نتوانستیم به آن‌جا برسیم باز هم راه وجود دارد و راهش این است که تا زمان شکل گیری مجلس شورای اسلامی راهکارهایتان را داشته باشید و بهترین زمان ارائه این راهکارها اول مجلس است که ظرف دو، سه ماه می‌تواند تبدیل به قانون شود.

استقلال کانون وکلا از ضروریات است

نماینده گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: استقلال کانون وکلا از موارد ضرورت زندگی اجتماعی و بین‌المللی امروز است.

فرهاد تجری با اشاره به اینکه فرشته عدالت دو بال دارد که یکی وکالت و دیگری قضاوت است و دادرسی عادلانه میسر نخواهد شد مگر اینکه وکلا آزادی عمل داشته باشند، افزود: همه ما به این مباحث واقف هستیم و شاید امروز ضرورت آن بیشتر احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: بخشی از وکلا بودند که ادبیات و گفتمان ضد انقلابی و ضدمردمی داشتند که از بیرون تقویت می‌شدند و امروز کمتر در صنف وکلا هستند و وکلا امروز دامن خود را از این موضوعات پاک کرده‌اند.

به عنوان وکیل به میدان آمده و همکاری کنید

نماینده مجلس تاکید کرد: می‌طلبد که خود شما به عنوان وکیل به میدان آمده و همکاری نمایید و با شأنی که جامعه وکالت دارد این بستر موجود است. شما هم از قدرت رایزنی که در وکلا وجود دارد، استفاده کنید.

تجری با اشاره به فشارهای ایجاد شده که از سوی وکلا مطرح است، گفت: این فشار تنها در مورد شما نیست و در مورد خیلی اصناف وجود دارد. مثلا در خصوص کانون سردفتران هم این فشارها وجود دارد و رئیس آن یک تنه در مقابل آنها و البته با همکاری نمایندگان مجلس ایستاد.

این کارشناس قضایی تاکید کرد: به عنوان نماینده مجلس در موقعیت‌های مختلف سعی می‌کنیم، ورود داشته باشیم.

جامعه وکلا جامعه اثرگذاری هستند

نماینده مردم گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی افزود: استقلال کانون وکلا از موارد ضرورت زندگی اجتماعی و بین‌المللی امروز است. می‌طلبد که خود را غریبه ندانید و فشارها ساخته بخش خاصی است که گاهی ساختار خود مجلس را هم هدف قرار می‌دهند و امیدواریم دغدغه شما که بخشی صنفی است و بخشی ملی به نتیجه برسد.

تجری در خصوص انتخابات مجلس آینده تصریح کرد :‌ جامعه وکلا جامعه اثرگذاری هستند و امیدواریم خودتان نقش‌آفرینی پررنگ‌تری داشته باشید.

ورود پرونده‌های قضایی بیش از حد به مراجع قضایی

کاظمی عضو کمیسیون قضایی مجلس و نایب رییس کمیسیون قضایی در این همایش گفت: همانطور که ریاست قوه قضاییه گفتند در مساجد حقوقدانان مستقر شوند و به مردم در زمینه حقوقی مشاوره بدهند من می گویم که وکلا و حقوقدانان در بنگاه‌های اقتصادی و املا ک به مردم مشاوره حقوقی بدهند تا کار از ابتدا خراب نشود.

وی افزود: امروز ورود پرونده های قضایی بیش از حد به مراجع قضایی بسیار مشکلات پیش آورده و مسئولان باید با هم نشست برگزار کرده و درباره این نهاد حقوقی قضیه را پیگیریکنند تا به نتیجه برسد.

بدون حضور وکیل قضاوت عادلانه ای محقق نخواهد شد

رضا زاده عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت:‌ ۳۰ سال است به عنوان قاضی در خدمت مردم بوده و در این مدت دوستان وکیل را مانند همکاران قضایی احترام کردم. ایمان دارم که بدون حضور وکیل قضاوت عادلانه‌ای در پرونده ها محقق نخواهد شد.

وی افزود:‌ استقلال وکیل و کانون وکلا را یک اصل می دانم و بدون استقلال اجرای حکم عادلانه میسر نیست.

رضا زاده ادامه داد:‌ نمایندگان مجلس پشتیبان شما هستند و نظریه کارشناسی خود را ارسال کنید، مجلس آینده از امروز قابل پیش بینی نیست. قطعا امروز اگر از سوی کانون وکلا پیشنهادی ارسال شود، مجلس حمایت می کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد:‌ کانون وکلا باید استقلال خود را حفظ کند و اگر این استقلال نباشد در بسیاری از مواقع در دادرسی ها با مشکل روبرو می شویم.

وکالت شغل نیست، بلکه یک حرفه است

رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران در این همایش گفت:‌ در بعضی کشورها، وکلای دادگستری همان نقش اتاق بازرگانی به عنوان مشاور قوای کشور ایفا می کنند. دلیل آن این است که وکلای دادگستری در هرم اعمال قدرت جایگاهی ندارند، اما می‌توانند کنار حاکمیت، آن را قدرتمندتر کنند. در قانون اتاق بازرگانی هست که اتاق بازرگانی مشاور ۳ قوه مقننه، مجریه و قضاییه است و ساز و کاری هم برای چگونگی مشورت دادن آن تعیین کردند.

محسن محبی با بیان اینکه در بعضی از کشورها کانون‌های وکلا مشاور ۳ قوه‌ هستند و این امر به دلیل نقش و ظرفیتی است که کانون‌های وکلا دارند، خاطرنشان کرد: وکالت شغل نیست، بلکه یک حرفه است. درست است که وکیل دستمزد می‌گیرد، کار زمانی تبدیل به حرفه می‌شود که مبادرت به حرفه محتاج آموزش باشد، مثل طبابت و هم‌چنین در ازای آن دستمزدی گرفته شود هم رژیم دیسیپلینی بسیار محکم در آن وجود داشته باشد.

در عرصه بین‌المللی وکالت یک شغل ملی است

رئیس مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران گفت: وکیل فقط کارش این نیست که امور موکل را راه ‌بیاندازد، بلکه باید در خدمت کشور و عدالت باشد و کارش خدمت عمومی است و باید در چارچوب حاکمیت تعریف شود و حاکمیت به آن مراجعه کند.

وی افزود: درعرصه بین‌المللی وکالت یک شغل ملی است اما وکالت در مراجع بین‌المللی و دادگاه‌های خارجی یک شان پرستیژی برای وکلای آن کشور دارد، به عنوان مثال اگر یک وکیل ایرانی توانست کنار یک وکیل فرانسوی در مقابل یک قاضی فرانسوی بنشیند، این شان وکالت ایرانی را بالا برده است.

این کارشناس حقوقی افزود: پیامد تبدیل شدن کانون به ظرفیتی که بتواند در عرصه بین‌المللی حاضر شود متوجه کل کشور است. جایگاه کانون وکلا متعالی است و باید بالاتر هم باشد و چالش‌هایی که وجود دارد در محیط‌های دوستانه قابل علاج است.

دست یاری قوه قضاییه به سوی همکاران

حجت الاسلام عبداللهی رییس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در این نشست گفت:‌ دستگاه قضایی و دستگاه‌های نظارتی دستگاه قضا در دوره حاضر به مجموعه نهادها و سازمانهایی که به هر طریقی ارتباط با قوه قضاییه دارند، دست نیاز بلند کرده که مسیر تحول در جامعه ایران اسلامی در تمامی ابعاد زندگی اجتماعی مردم و افراد صاحب نظر و فکرو عالم بتوانند بهره ببرند.

وی افزود: یکی از این مجموعه ها کانون وکلا ی دادگستری مرکز است که جامعه ای بزرگ و دارای قدر و منزلت می باشد و بسیار ستودنی است.

تحول مد نظر رئیس قوه قضاییه است

عبداللهی گفت:‌ از بدو ورود ریاست قوه قضاییه تحول در دستگاه قضا مد نظر آیت الله رئیسی بوده و ما نیز به تاسی از وی ارتباط بین دستگاه قضایی و وکلای محترم را بیشتر کرده و جلساتی را نیز در باره مشکلات آنها در کانون با مسئولان آن داشته ایم.

این کارشناس حقوقی دستگاه قضا تصریح کرد:‌ بین سیستم قضایی و کانون وکلا در ارتباط با رسیدگی به پرونده ها جدایی نمی بینیم باید باهم باشیم تا به یک رای برسیم. مطالبات رییس کانون وکلا درباره ارتباط با معاونان انجام شده و در این باره جلساتی داشتیم و با ریاست دستگاه قضا هم در حال پیگیری است.

در این جلسه تعداد کثیری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کمیسیون قضایی از جمله ملکشاهی رییس کمیسیون قضایی، ‌ وکلای دادگستری و نمایندگان دستگاه قضا سخنانی را ایراد کردند و عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز هم ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان گفت: امید دارد که برگزاری این جلسات نتایج خوبی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا