تفاهم ‌نامه سه جانبه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان کشور وابسته به سازمان بهزیستی کشور با همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل متحد و اداره کل بهزیستی استان اصفهان امضا شد.

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، بر اساس تفاهم ‌نامه سه جانبه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در تعدادی از محلات شهر اصفهان به صورت پایلوت انجام می شود.

همکاری و مشارکت در زمینه تدوین و اجرای طرح ارزیابی شهر دوستدار سالمند در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با سازمان بهزیستی کشور و شهرداری اصفهان موضوع این تفاهمنامه است. بر اساس این تفاهم نامه ارزیابی و برنامه ریزی الگوی شهر دوستدار سالمند در تعدادی از محلات شهر اصفهان به صورت پایلوت انجام می شود.

تکریم سالمندان در راستای زیست پذیری و بهزیستی فرهنگی

شهردار اصفهان در مراسم امضای این تفاهمنامه ضمن معرفی ویژگی های شهر دوستدار سالمند، اظهار کرد: یکی از دستاوردهای جوامع توسعه یافته، سالمندان به عنوان سرمایه های اجتماعی هستند که شکل گیری این سرمایه اجتماعی فرآیندی طولانی داشته و هزینه های سنگینی را می طلبد.

قدرت اله نوروزی تصریح کرد: لازم است برای پاسداری از این سرمایه اجتماعی هر کدام از دستگاه های متعدد مرتبط با این موضوع، باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی یکی از برنامه های این دوره مدیریت شهری را تحقق شهر فرهنگی ذکر کرد و افزود: این شهر فرهنگی دارای مؤلفه های متعدد مانند زیست پذیری و بهزیستی فرهنگی است؛ اگر قصد داشته باشیم این دو مؤلفه را تحقق ببخشیم ناگزیر هستیم همه گروه های سنی و اقشار را واقع بینانه نگاه کرده و وظایف خود را به شکل صحیحی اجرا کنیم.

نوروزی با اشاره به روز جهانی کودک، اضافه کرد: اصفهان در یک سال گذشته به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک شناخته شده و این استحقاق را دارد که به عنوان شهر دوستدار کودک شناخته شود؛ شهر دوستدار کودک باید همه ظرفیت ها را برای پرورش، رشد و تربیت کودک داشته باشد، شهرداری در این مسیر حرکت می کند.

وی سالمندان را سرمایه های اجتماعی ذکر کرد و ادامه داد: این گروه سنی به لحاظ تجربه اندوخته خود حائز اهمیت هستند و بیشتر نیاز به توجه و مراقبت دارند؛ لازم است سیاست ها، برنامه ها، ساختارها و نوع خدماتی که ارائه می شود در راستای حمایت از حقوق این گروه باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه لازم است برای هر گروه سنی متناسب با آن گروه برنامه ریزی لازم را داشته باشیم، اضافه کرد: با این وجود توجه ما به انسان از نوع انسان به «ماهوی انسان» و بدون توجه به ویژگی های شخصی و فردی است؛ این انسان هر دین، مذهب، جنس، رده سنی و ... می تواند داشته باشد.