کلانشهر اصفهان به سمت سالمند شدن پیش می رود


کلانشهر اصفهان به سمت سالمند شدن پیش می رود

اصفهان_معاون توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان گفت: کلانشهر اصفهان با دومیلیون جمعیت به سمت سالمند شدن پیش می رود و بر این اساس باید نیازهای سالمندان در شهر زیست پذیر در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا صادقیان پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با ترسیم سیمای شهر اصفهان اظهار داشت: کلانشهر اصفهان با بیش از دو میلیون نفر به سمت سالمندی شتاب گرفته است.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی در بین شهروندان و کاهش زاد و ولد، روند شهر به سمت کهن سالی پیش می رود و بر این اساس باید نیازهای سالمندان در شهر زیست پذیر در نظر گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی متوسط عمر شهروندان اصفهان را به ۷۶ سال افزایش داده است، تصریح کرد: منطقه هشت شهرداری اصفهان با بیش از ۲۴۰ هزار نفر بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است و کمترین جمعیت با ۵۸ هزار نفر متعلق به منطقه ۱۱ شهرداری است.

وی با اشاره به ۶۲۰ هزار خانوار ساکن در شهر اصفهان گفت: متوسط تعداد نفرات در هر خانواده به سه نفر کاهش یافته است و نرخ سواد شهروندان به ۹۳ درصد رسیده است.

منطقه یک شهرداری کمترین وسعت و منطقه ۱۴ بیشترین بافت ناکارآمد را دارد

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه منطقه یک شهرداری کمترین وسعت شهری را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: منطقه ۱۴ بیشترین بافت ناکارآمد شهری را دارد و بر این اساس در برنامه های کلان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ یکی از اهداف مهم بازسازی فضای شهری است.

وی افزود: روان سازی حمل و نقل از اهداف مهم برنامه های کلان پنج ساله شهرداری اصفهان خواهد بود.

مترو کمترین وسیله ایاب و ذهاب اصفهانی ها

صادقیان با بیان اینکه کمترین تردد شهروندان اصفهان با مترو است، اظهار داشت: بیشترین تردد در سطح شهر اصفهان با خودرو شخصی است که بیش از پنجاه درصد جابه جایی را شامل می شود و یکی از علت های مهم آن ارزانی سوخت است.

وی بیان داشت: با وجود تمام تلاش های بین سازمانی به طور متوسط چهار درصد شهروندان از دوچرخه و تنها پنج درصد اصفهانی ها از اتوبوس معمولی استفاده می کنند.

راکبان موتورسیکلت بیشترین آلوده کنندگان هوای شهری

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه آلاینده ترین وسیله حمل و نقل موتورسیکلت استT اضافه کرد: ۱۴ درصد تردد در شهر توسط راکبان موتورسیکلت انجام می شود که به علت تک سرنشینی و عدم رعایت معاینات فنی آلودگی هوا را موجب می شوند.

تحقق ۵۴ درصدی بودجه شهرداری در سال ۹۸

وی با اشاره به بودجه چهل و یک هزار میلیاردتومانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: تکمیل پروژه های عمرانی از اولویت های مدیریت شهری است؛ ۳۰ درصد بودجه شهرداری به هزینه های جاری و ۷۰ درصد به هزینه های عمرانی تخصیص یافته و به طور کلی ۵۴ درصد بودجه شهرداری محقق شده است.

سهم شهر اصفهان از جی دی پی ۴۰ هزار میلیارد تومان است

صادقیان بااشاره به درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منبع درآمدهای ناخالص داخلی در استان اصفهان تصریح کرد: سهم شهر اصفهان از این درآمد ۴۰ هزارمیلیارد تومان است که ده درصد بودجه شهرداری ازاین منبع درآمدی تامین می شود.

وی افزود: از ابتدای امسال معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان هفت مسیر عمده را برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد این اهداف تنظیم کرده است.

هفت مسیر برنامه کلان ۱۴۰۰

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به هفت مسیر برنامه کلان ۱۴۰۰ در اصفهان ادامه داد: باید تا قبل از سال ۱۴۰۵ اقداماتی برای کاهش آلایندگی‌های محیطی در اصفهان انجام شود و بر این اساس نخستین و دومین مقصد مسیر برنامه کلان ۱۴۰۰ در اصفهان بر کاهش آلایندگی‌ها و بهینه‌سازی عبور و مرور شهری استوار شده است.

وی با بیان اینکه باید در راستای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو فرهنگسازی شود، گفت: بهینه سازی خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها دردستور کار قراردارد تا مردم با حداقل هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو به مقصدشان برسند.

وی افزود: سومین مقصد برای سال ۹۸ و آینده نزدیک، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌هاست؛ در حال حاضر سه سرمایه اطلاعاتی، اجتماعی و اقتصادی تعریف شده و مدیریت شهری موظف شده باتوجه به مصوبه شورای شهر بهره‌برداری از این سرمایه‌ها بهینه شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار داشت: چهارمین مقصد، تاب آوری شهری با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری است که یکی از موارد آن پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای در شهر است، از این رو یک قرارداد پژوهشی با سازمان پدافندغیرعامل کشور منعقد شد و فعالیت ها از ابتدای امسال آغاز شده است و باید از نتایج آن برای ایمن‌تر شدن شهر استفاده کرد.

وی تصریح کرد: پنجمین مورد «بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی شهر اصفهان» است. یکی از مقاصد بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی است، به همین دلیل در اطراف حرم حضرت زینب(س) پروژه‌ای عظیم را در راستای بازآفرینی بافت های فرسوده آغاز به فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه ششمین مقصد «سرزندگی فضاهای شهری» است که یک زیرمجموعه گسترده شامل زیباسازی شهر، نورپردازی‌ها، المان‌ها، فضای سبز، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح برای مردم، ایجاد شادی و سرزندگی در بخش‌های مختلف شهر دارد، گفت: مقصد هفتم، تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است؛ بدان معنا که تا سه سال آینده باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که این طرح‌ها قطعاً عملیاتی شود و به سرنوشت پروژه‌های نیمه تمام شهر دچار نشود.

کاربست دغدغه جدی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر که کاربست و خروجی مطالعات و پژوهش ها در شهرداری چیست با توجه به اینکه بسیاری از ردیف های اعتباری درمناطق ۱۵ گانه شهرداری به دلیل عدم اجرای طرح صرف هزینه های سایر پروژه ها می شود، گفت: برای کاربست سامانه مدیریت دانش تعریف شده است که نتایج یافته های پژوهشی در آن بارگذاری می شود تا کارکنان شهرداری بتوانند با یوزر و پسورد از تحقیقات و پژوهش ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: در تعامل با دانشگاه ها و نیروی انتظامی در توسعه اهداف کاربست تلاش های مهمی صورت گرفته است؛ در کمیته کاربست تمام مطالعات پیگیری می شود و تخصیص های بعدی منوط به اجراهای قبلی است به این معنا که اگر بر اساس شواهد محرز شود که پروژه ای ناتمام مانده است پیگیری می کنیم.

صادقیان تاکید کرد: پروژه هایی مانند طرح ساماندهی مشاغل و موضوع آلاینده ها، کاربست های مطالعات و پژوهش ها هستند که شکل عملیاتی به خود گرفته اند، موضوع کاربست دغدغه جدی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان است، تعدادی از مطالعات مانند آینده پژوهی جمعیت اصفهان و مطالعه آینده پژوهی انرژی در شهر اصفهان انجام شده و از این پژوهشها در برنامه های آینده شهرداری اصفهان استفاده می شود.

وی بیان داشت: اعتباری در بودجه سال آینده به مطالعه توزیع عدالت مکانی درشهراصفهان و توزیع امکانات در بین شهروندان درمناطق ۱۵گانه شهرداری تخصیص داده خواهد شد؛ مطالعاتی نیز بر پدیده فرونشست زمین انجام شده که در برنامه جامع اصفهان که توسط معاونت شهرسازی تهیه شده است و بخش عمده برنامه ۱۴۰۵ است مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در زمینه ارتفاعات، معابر و خطوط بی ار تی و مترو موثر خواهد بود.


به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا صادقیان پیش از ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان با ترسیم سیمای شهر اصفهان اظهار داشت: کلانشهر اصفهان با بیش از دو میلیون نفر به سمت سالمندی شتاب گرفته است.

وی افزود: با افزایش امید به زندگی در بین شهروندان و کاهش زاد و ولد، روند شهر به سمت کهن سالی پیش می رود و بر این اساس باید نیازهای سالمندان در شهر زیست پذیر در نظر گرفته شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی متوسط عمر شهروندان اصفهان را به ۷۶ سال افزایش داده است، تصریح کرد: منطقه هشت شهرداری اصفهان با بیش از ۲۴۰ هزار نفر بیشترین جمعیت را به خود اختصاص داده است و کمترین جمعیت با ۵۸ هزار نفر متعلق به منطقه ۱۱ شهرداری است.

وی با اشاره به ۶۲۰ هزار خانوار ساکن در شهر اصفهان گفت: متوسط تعداد نفرات در هر خانواده به سه نفر کاهش یافته است و نرخ سواد شهروندان به ۹۳ درصد رسیده است.

منطقه یک شهرداری کمترین وسعت و منطقه ۱۴ بیشترین بافت ناکارآمد را دارد

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با بیان اینکه منطقه یک شهرداری کمترین وسعت شهری را به خود اختصاص داده است، ابراز داشت: منطقه ۱۴ بیشترین بافت ناکارآمد شهری را دارد و بر این اساس در برنامه های کلان ۱۴۰۰ و ۱۴۰۵ یکی از اهداف مهم بازسازی فضای شهری است.

وی افزود: روان سازی حمل و نقل از اهداف مهم برنامه های کلان پنج ساله شهرداری اصفهان خواهد بود.

مترو کمترین وسیله ایاب و ذهاب اصفهانی ها

صادقیان با بیان اینکه کمترین تردد شهروندان اصفهان با مترو است، اظهار داشت: بیشترین تردد در سطح شهر اصفهان با خودرو شخصی است که بیش از پنجاه درصد جابه جایی را شامل می شود و یکی از علت های مهم آن ارزانی سوخت است.

وی بیان داشت: با وجود تمام تلاش های بین سازمانی به طور متوسط چهار درصد شهروندان از دوچرخه و تنها پنج درصد اصفهانی ها از اتوبوس معمولی استفاده می کنند.

راکبان موتورسیکلت بیشترین آلوده کنندگان هوای شهری

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه آلاینده ترین وسیله حمل و نقل موتورسیکلت استT اضافه کرد: ۱۴ درصد تردد در شهر توسط راکبان موتورسیکلت انجام می شود که به علت تک سرنشینی و عدم رعایت معاینات فنی آلودگی هوا را موجب می شوند.

تحقق ۵۴ درصدی بودجه شهرداری در سال ۹۸

وی با اشاره به بودجه چهل و یک هزار میلیاردتومانی شهرداری اصفهان اضافه کرد: تکمیل پروژه های عمرانی از اولویت های مدیریت شهری است؛ ۳۰ درصد بودجه شهرداری به هزینه های جاری و ۷۰ درصد به هزینه های عمرانی تخصیص یافته و به طور کلی ۵۴ درصد بودجه شهرداری محقق شده است.

سهم شهر اصفهان از جی دی پی ۴۰ هزار میلیارد تومان است

صادقیان بااشاره به درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از منبع درآمدهای ناخالص داخلی در استان اصفهان تصریح کرد: سهم شهر اصفهان از این درآمد ۴۰ هزارمیلیارد تومان است که ده درصد بودجه شهرداری ازاین منبع درآمدی تامین می شود.

وی افزود: از ابتدای امسال معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان هفت مسیر عمده را برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد این اهداف تنظیم کرده است.

هفت مسیر برنامه کلان ۱۴۰۰

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان با اشاره به هفت مسیر برنامه کلان ۱۴۰۰ در اصفهان ادامه داد: باید تا قبل از سال ۱۴۰۵ اقداماتی برای کاهش آلایندگی‌های محیطی در اصفهان انجام شود و بر این اساس نخستین و دومین مقصد مسیر برنامه کلان ۱۴۰۰ در اصفهان بر کاهش آلایندگی‌ها و بهینه‌سازی عبور و مرور شهری استوار شده است.

وی با بیان اینکه باید در راستای ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو فرهنگسازی شود، گفت: بهینه سازی خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها دردستور کار قراردارد تا مردم با حداقل هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو به مقصدشان برسند.

وی افزود: سومین مقصد برای سال ۹۸ و آینده نزدیک، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌هاست؛ در حال حاضر سه سرمایه اطلاعاتی، اجتماعی و اقتصادی تعریف شده و مدیریت شهری موظف شده باتوجه به مصوبه شورای شهر بهره‌برداری از این سرمایه‌ها بهینه شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان اظهار داشت: چهارمین مقصد، تاب آوری شهری با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری است که یکی از موارد آن پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای در شهر است، از این رو یک قرارداد پژوهشی با سازمان پدافندغیرعامل کشور منعقد شد و فعالیت ها از ابتدای امسال آغاز شده است و باید از نتایج آن برای ایمن‌تر شدن شهر استفاده کرد.

وی تصریح کرد: پنجمین مورد «بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی شهر اصفهان» است. یکی از مقاصد بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی است، به همین دلیل در اطراف حرم حضرت زینب(س) پروژه‌ای عظیم را در راستای بازآفرینی بافت های فرسوده آغاز به فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه ششمین مقصد «سرزندگی فضاهای شهری» است که یک زیرمجموعه گسترده شامل زیباسازی شهر، نورپردازی‌ها، المان‌ها، فضای سبز، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح برای مردم، ایجاد شادی و سرزندگی در بخش‌های مختلف شهر دارد، گفت: مقصد هفتم، تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است؛ بدان معنا که تا سه سال آینده باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که این طرح‌ها قطعاً عملیاتی شود و به سرنوشت پروژه‌های نیمه تمام شهر دچار نشود.

کاربست دغدغه جدی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان در پاسخ به خبرنگار مهر که کاربست و خروجی مطالعات و پژوهش ها در شهرداری چیست با توجه به اینکه بسیاری از ردیف های اعتباری درمناطق ۱۵ گانه شهرداری به دلیل عدم اجرای طرح صرف هزینه های سایر پروژه ها می شود، گفت: برای کاربست سامانه مدیریت دانش تعریف شده است که نتایج یافته های پژوهشی در آن بارگذاری می شود تا کارکنان شهرداری بتوانند با یوزر و پسورد از تحقیقات و پژوهش ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: در تعامل با دانشگاه ها و نیروی انتظامی در توسعه اهداف کاربست تلاش های مهمی صورت گرفته است؛ در کمیته کاربست تمام مطالعات پیگیری می شود و تخصیص های بعدی منوط به اجراهای قبلی است به این معنا که اگر بر اساس شواهد محرز شود که پروژه ای ناتمام مانده است پیگیری می کنیم.

صادقیان تاکید کرد: پروژه هایی مانند طرح ساماندهی مشاغل و موضوع آلاینده ها، کاربست های مطالعات و پژوهش ها هستند که شکل عملیاتی به خود گرفته اند، موضوع کاربست دغدغه جدی معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان است، تعدادی از مطالعات مانند آینده پژوهی جمعیت اصفهان و مطالعه آینده پژوهی انرژی در شهر اصفهان انجام شده و از این پژوهشها در برنامه های آینده شهرداری اصفهان استفاده می شود.

وی بیان داشت: اعتباری در بودجه سال آینده به مطالعه توزیع عدالت مکانی درشهراصفهان و توزیع امکانات در بین شهروندان درمناطق ۱۵گانه شهرداری تخصیص داده خواهد شد؛ مطالعاتی نیز بر پدیده فرونشست زمین انجام شده که در برنامه جامع اصفهان که توسط معاونت شهرسازی تهیه شده است و بخش عمده برنامه ۱۴۰۵ است مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در زمینه ارتفاعات، معابر و خطوط بی ار تی و مترو موثر خواهد بود.

کد خبر 4740955

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش