نسخه آزمایشی اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان رونمایی شد


نسخه آزمایشی اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان رونمایی شد

نسخه آزمایشی اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان امروز سه‌شنبه، 16 مهر ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی رونمایی شد. نسیبه سنجری، مجری طرح با بیان اینکه نرم‌افزار فوق برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در سالمندان طراحی شده است، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و بیماری‌های مزمن دوران سالمندی، ابتلا به آلزایمر است و حدود 8 تا 10 درصد افراد...

نسخه آزمایشی اپلیکیشن پیشگیری از آلزایمر سالمندان امروز سه‌شنبه، ۱۶ مهر ماه در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی رونمایی شد.

نسیبه سنجری، مجری طرح با بیان اینکه نرم‌افزار فوق برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر در سالمندان طراحی شده است، گفت: یکی از بزرگترین مشکلات و بیماری‌های مزمن دوران سالمندی، ابتلا به آلزایمر است و حدود ۸ تا ۱۰ درصد افراد سالمند به آن مبتلا می‌شوند.

وی یادآور شد: این بیماری بار روانی برای سالمند و بار مراقبتی برای افراد خانواده ایجاد می‌کند و نه قابل درمان، بلکه قابل پیشگیری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: در صورتی که سالمند برخی ریسک فاکتورها را رعایت کند و دارای زمینه ژنتیکی و خانوادگی آلزایمر نباشد، می‌توان از یک سوم موارد بروز آلزایمر پیشگیری کرد.

سنجری با تأکید بر آن که این نرم افزار بر اساس ریسک فاکتورهای پیشگیری از آلزایمر ساخته شده است، گفت: ریسک فاکتورها شامل تغذیه، ورزش، دخانیات، چربی خون، بازی‌های تقویت کننده مهارت‌های ذهنی و مهم‌ترین آن‌ها “شبکه اجتماعی مخصوص میانسالان و سالمندان” است که در این اپلیکیشن به آن‌ها پرداخته شده است. شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی در سیطره جوانان است و بسیاری از نرم‌افزارها و شبکه‌هایی که طراحی می‌شوند، مناسب کار برای افراد با سن بالا نیستند.

وی ادامه داد: در این اپلیکیشن‌ها از رنگ‌ها و فونت‌های مناسب استفاده نمی‌شود، در حالی که در شبکه اجتماعی نرم‌افزار این اپلیکسشن از رنگ‌ها و فونت‌های مناسب سالمندی استفاده شده است و میانسالان و سالمندان می‌توانند به منظور تبادل اطلاعات خود به‌ویژه در حوزه سلامت سالمندی با دیگر سالمندان، در تلفن همراه خود از این نرم‌افزار استفاده کنند.

مجری طرح از مهم‌ترین نقاط قوت این نرم‌افزار را رصد فعالیت‌ها دانست و توضیح داد: این نرم افزار سالمندان را غربالگری می‌کند و تست‌های وضعیت شناختی از آن‌ها می‌گیرد. همچنین تشخیص می‌دهد که آیا سالمند در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارد یا خیر و در صورتی که در معرض است، بایستی به پزشک مراجعه کند؛ یا در صورت دریافت توصیه‌ای پیرامون تغذیه یا افزایش چربی خون، می‌تواند چک‌آپ سالیانه انجام دهد و پیشرفت‌های خود را در نرم‌افزار ثبت کند.

سنجری گفت: نرم‌افزار فوق وضعیت سبک زندگی را بررسی کرده و به سالمند می‌گوید که در کدام بعد قوی‌تر یا ضعیف‌تر و نیازمند توصیه است. تمام تلاشی که انجام شده، این است که بر اساس تحقیقات انجام شده، نرم افزار به ساده‌ترین شکل و با پلتفرم ساده‌ای طراحی شود؛ در حالی که زیرساخت قوی و پیچیده‌ای دارد.

وی اضافه کرد: یکی از ریسک فاکتورهای اصلی آلزایمر، عدم تعاملات اجتماعی است. داشتن تعامل اجتماعی باعث برقرار شدن ساخت سلول‌های جدید در مغز و برقراری ارتباط بین آن‌ها و تقویت سلامت مغز می‌شود که این شبکه اجتماعی در داخل نرم افزار در نظر گرفته شده است. سالمند می‌تواند در شبکه اجتماعی نرم‌افزار گفت و گو کند و عکس به اشتراک بگذارد. این در حالی است که همه با هویت سالمندی وارد این شبکه می‌شوند و مبنای تبادل اطلاعات سالمندی سالم است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پایان خاطرنشان کرد: طرح فوق در همکاری بین دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی، با حمایت دفتر توسعه فناوری سلامت و مرکز تحقیقات سالمندی این دانشگاه و گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف (دکتر ابولفضل مطهری عضو هیات علمی گروه مهندسی کامپیوتر و شاگردانش، هدی ترابی و فاطمه زربانی) اجرا شده است و نسخه نهایی آن بعد از دریافت بازخوردها طی دو ماه آینده آماده‌سازی خواهد شد.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی