4 گرگاس در تسوج معدوم شدند


4 گرگاس در تسوج معدوم شدند

تبریز- ایرنا- سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: 4 گرگاس در روستاهای اطراف شهر تسوج شهرستان شبستر معدوم شدند.

داود غنی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ۲ فقره مجوز اتلاف گرگاس صادر کرده که براساس آن ۳ نفر از روستای چشمه کنان و ۲ نفر نیز از روستای غلمانسرای شهر تسوج می توانند در هر جا که این حیوان را مشاهده کنند، نسبت به دفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی گرگاس در آذربایجان شرقی در شهرستان شبستر است، افزود: چندی پیش بر اثر حمله یک قلاده گرگاس در تسوج تعدادی زخمی شدند که البته محیط زیست با هدف حمایت از تنوع ژنی در طبیعت مجوز دفع این حیوان وحشی را صادر کرد.

غنی پور گفت: افزایش تماس گرگاس با حیات وحش، بیماری های مشترک بین آنها با حیات وحش، انسان و احشام مثل هاری، لیشمانیوز و کیست هیداتیک را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: دلیل حمله گرگاس در اطراف شهر تسوج، کمبود طعمه و غذا در منطقه بوده است؛ البته مدیریت نداشتن در نگهداری از سگ های نگهبان و گله و عدم نگهداری درست از سگ های اهلی در فصل زاد و ولد آنها موجب بروز پدیده ای بنام گرگاس شده است.

گرگاس حیوان بسیار خطرناکی است که تهدید بزرگی برای تنوع زیستی محسوب می شود و ذخایر ژنتیکی را تحت تاثیر قرار می دهد، این حیوان که از آمیزش سگ و گرگ متولد می شود، چون ارزش ژنتیکی ندارد و تهدیدی برای جوامع انسانی است، مجوز دفع آن از سوی سازمان محیط زیست صادر شده است.

سال گذشته نیز در شهرستان های تبریز و کلیبر، گرگاس دیده شده بود؛ چند قلاده از این گرگاس‌ها تاکنون به شکل منفرد، هشت نفر را در تسوج زخمی کرده اند؛ ۲ دو نفر از مجروحین این حادثه زن و بقیه مرد بوده اند که خوشبختانه معالجه شده و مشکلی خاصی برایشان پیش نیامده است.

گُرگاس‌ ترکیبی از سگ و گرگ است، این حیوان جسارت گرگ و هوش سگ را دارد و از همین رو برای انسان و دیگر جانداران به‌ویژه حیوانات اهلی و گله‌های دام بسیار خطرناک است.

این حیوان از گرگ جسورتر و از سگ باهوش‌تر است و بر خلاف گرگ، از انسان نمی‌هراسد و در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارد، همچنین سگ‌های گله به علت مشترکات زیادی که با این حیوان دارند نسبت به آن حساسیت چندانی نشان نمی‌دهند از این رو به راحتی به انسان و گله حمله می‌کنند.

به وجود آمدن گرگاس‌ها نتیجه رها کردن توله سگ‌های ماده در طبیعت است؛ در گذشته این توله‌ها را می‌کشتند، اما بعدها با هدف آزار نرساندن به آنها از کشتن این توله‌ها خودداری شد و آنها را در طبیعت رها کردند، این توله‌ها پس از هشت ماهگی به بلوغ می‌رسند و با پیوستن به خانواده گرگ‌ها در هر دوره زادآوری ۱۶ گرگاس یعنی بیش از ۱.۵ برابر زاد و ولد گرگ‌ها توله‌زایی می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان، گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی آن هم در زمستان به انسان حمله می‌کنند، اما امکان حمله گرگاس‌ها به انسان در هر فصلی وجود دارد، این جسارت گرگاس‌ها موجب کاهش ترس گرگ‌ها از انسان‌ها نیز شده است. گرگاس برخلاف گرگ از بدو تولد دارای حالت درندگی است.

۳۰۹۳/۵۱۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا