آموزش درست کردن قهوه ترک


خوشبختانه، لازم نیست برای امتحان کردن قهوه ترک به فروشگاه های مخصوصی بروید. فقط با چند وسیله و ماده اولیه و ساده، می توانید خودتان آن را به راحتی در خانه خود درست کنید. قهوه ترک برای بسیاری از افرادی که عطر و طعم مطبوع آن را تجربه نکرده اند، می تواند به سرعت به سبک جدید قهوه مورد علاقه شان تبدیل شود.

خوشبختانه، لازم نیست برای امتحان کردن قهوه‌ ترک به فروشگاه‌های مخصوصی بروید. فقط با چند وسیله‌ و ماده‌ اولیه و ساده، می‌توانید خودتان آن را به راحتی در خانه خود درست کنید. قهوه‌ ترک برای بسیاری از افرادی که عطر و طعم مطبوع آن را تجربه نکرده‌اند، می‌تواند به سرعت به سبک جدید قهوه‌ مورد علاقه‌شان تبدیل شود.

قهوه‌ ترک چیست؟

قهوه‌ ترک توسط همان دانه‌های معمولی قهوه درست می‌شود و یک روش مخصوص دم کردن قهوه است. شیوه‌ مورد استفاده برای دم کردن قهوه‌ی ترک، روشی سنتی‌ است که مردم ترکیه برای دم کردن، از آن استفاده می‌کنند. قهوه ترک غلیظ‌ و غنی از طعم و عطر است. این شیوه یک روش دم کردن قهوه بدون فیلتر است؛ به این معنی که قهوه به صورت پودری با دانه‌های بسیار ریز، به آب اضافه می‌شود و بعد، این محلول به جوش می‌آید. یک ویژگی منحصر به فرد قهوه ترک این است که قهوه و شکر همزمان دم می‌شود؛ برعکس بقیه‌ شیوه‌ها که شکر پس از اتمام فرآیند آماده‌سازی، اضافه می‌گردد. این قهوه در فنجان‌های کوچک سرو می‌شود. در ادامه، آموزش درست کردن قهوه ترک را برای علاقه‌مندان به طعم ناب این نوشیدنی ارائه می‌دهیم.

آموزش درست کردن قهوه ترک

آموزش درست کردن قهوه ترک

آموزش درست کردن قهوه ترک دارای نکاتی ریز و مهم است که طعم نهایی قهوه‌ی شما به رعایت گام به گام این اصول برمی‌گردد. برای دم کردن قهوه ترک به وسیله‌ها و مواد زیر نیاز پیدا می‌کنید.

آب تصفیه شده قهوه ترک جزوه (قهوه جوش ترکی که معمولاً از مس ساخته شده، قسمت پایین آن پهن، گردنه‌ی آن باریک است و دسته‌ای بلند دارد) فنجان قهوه ترک شکر

برای دم کردن قهوه‌ ترک همیشه از آب سرد و تصفیه‌شده استفاده کنید. برای اندازه‌گیری مقدار آب از فنجانی که می‌خواهید قهوه را در آن سرو کنید، استفاده کنید؛ برای هر فنجان قهوه (هر نفر یک فنجان) یک فنجان آب استفاده کنید. دقت کنید که قهوه‌ ترک به خاطر عطر و طعم قوی‌ای که دارد در فنجان‌های کوچک سرو می‌شود. قهوه جوش را روی شعله‌ ملایم قرار داده و اجازه دهید که آب، گرم شود. پس از گرم شدن آب، شعله را به میزان بسیار ملایمی تنظیم کنید. برای هر فنجان قهوه ترک از یک قاشق غذاخوری قهوه‌ ترک آسیاب‌شده استفاده کنید. بهتر است خودتان دانه‌های قهوه را تهیه کنید و آن را آسیاب کنید. به این صورت قهوه عطر و بوی قوی‌تری دارد. قهوه باید تا حد امکان آسیاب شود و اندازه‌ی دانه‌های آن پس از آسیاب نزدیک به پودر کاکائو شده باشد. توجه کنید که پس از اضافه کردن قهوه مخلوط را هم نزنید؛ زیرا باعث گلوله شدن آن می‌شود. اجازه بدهید قهوه با حرارت و حرکات آب، خودش در سطح آب پخش شود.

آموزش درست کردن قهوه ترک

آموزش درست کردن قهوه ترک

در این مرحله اگر می‌خواهید قهوه‌تان شیرین باشد، شکر را به قهوه اضافه کنید و اجازه بدهید با حرارت آب در آن حل شود. پس از اینکه قهوه در آب پخش شد و شکر در آن شروع به حل شدن کرد، زمان هم‌زدن فرا رسیده است. این کار را ادامه دهید تا قهوه کف کند. پس از اینکه قهوه شروع به کف کردن کرد، هم‌زدن را متوقف کنید تا کف زیاد شود. در این زمان، شعله‌ی قهوه را به کمترین حد ممکن برسانید یا قهوه را موقتأ از حرارت دور کنید.

در روند دم کردن قهوه ترک هر چقدر حرارت کمتر باشد و قهوه آرام‌تر به جوش بیاید، طعم آن بهتر خواهد شد. این یکی از نکات اصولی در آموزش درست کردن قهوه ترک است. بدانید هر لحظه امکان دارد قهوه سر برود حتی اگر شعله‌ آن بسیار کم باشد. بنابراین، تا آماده شدن قهوه آن را ترک نکنید. بعد از چند دقیقه قهوه کم‌کم شروع به کف‌کردن می‌کند. وقتی کف قهوه تا دهانه‌ ظرفتان بالا آمد، باید آن را از روی حرارت بردارید و کف روی آن را توسط یک قاشق به فنجان خود منتقل کنید. سپس، ظرف را بر روی شعله قرار دهید و پس از 15 تا 20 ثانیه نصف قهوه را سرو کنید و دوباره ظرف را روی اجاق قرار دهید. پس از 15 تا 20 ثانیه‌ی دیگر قهوه را به صورت کامل سرو کنید. مهم است که در تمام مراحل آماده‌سازی اجازه ندهید قهوه به جوش بیاید و هرگاه به جوش آمد، قهوه را از منبع گرما دور کنید و سپس آن را برگردانید. در این مرحله، فرآیند دم کردن قهوه ترک تمام شده و نوبت به سرو آن رسیده است.

آموزش درست کردن قهوه ترک

نحوه‌ سرو کردن قهوه‌ ترک

قهوه‌ی ترک به‌خاطر عطر و طعم تندش معمولا در فنجان‌های کوچک به همراه مقداری آب در ظرف جداگانه، سرو می‌شود. نوشیدن آب قبل از میل کردن قهوه این اجازه را می‌دهد که دهان از طعم‌های پیشین پاک شده تا تجربه‌ای ناب از نوشیدن قهوه ایجاد شود. هم‌چنین برخی برای از بین بردن اثر غلظت قهوه آب را بعد از قهوه می‌نوشند. علاوه بر آب، وجود یک خوراکی شیرین در کنار این قهوه ترکیبی دلپذیر را ایجاد می‌کند.

علاوه بر قهوه، چای نیز در میان ترک‌ها بسیار پرطرفدار است. در مطلب «چای ترکی، نوشیدنی محبوب ترکیه» بیشتر بخوانید.



1398/07/16 | کد مطلب: 2693
برچسب‌ها: شکم‌گردی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس