به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، این رزمایش در راستای ارتقای سطح آمادگی راهبردی ترین و بزرگترین بندر بازرگانی ایران به منظور مقابله با تهدیدات امنیتی و اجرای موثر آیین نامه بین المللی امنیت کشتی ها و تسهیلات بندری(ISPS Code) توسط اداره حراست به عنوان متولی و مجری آیین نامه بین المللی امنیت کشتی به مرحله اجرا درآمد.

رزمایش مقابله با بمب گذاری، کشف و خنثی سازی مواد منفجره درون یک کشتی خارجی در اسکله ۱۵ بندر شهید رجایی در حالی با موفقیت عملیاتی شد که ۱۰۰ نفر از کارکنان بخش های مختلف این بندر شامل ستاد امنیت دریانوردی حراست، یگان حفاظت، HSE و آتش نشانی به همراه تیم چک و خنثی منطقه یکم ندسا حضور داشتند.

این برنامه در راستای ماده ۱۸ آیین نامه بین المللی امنیت کشتی ها و تسهیلات بندری شامل تخلیه خدمه کشتی، توقف عملیات تخلیه و بارگیری کالا و آماده بکاری دو فروند یدک کش برای جداسازی و خروج کشتی از حوضچه بندر اجرایی شد.

آیین نامه بین المللی ISPS Code بنادر عضو این پروتکل را ملزم می کند تا به صورت مستمر و سالیانه چنین رزمایش هایی را برگزار نمایند. رزمایش اخیر مقابله با بمب گذاری، سومین رزمایش مطابق با استانداردهای بین المللی است که روی کشتی های خارجی در بندر شهید رجایی برگزار می شود.

بر اساس سناریوی مانور و مطابق با الزامات مذکور طی هماهنگی صورت گرفته اداره امنیت دریانوردی سازمان ها در فرآیند تغییر سطوح امنیت کشتی و بندر فرآیند ورود نیروهای چک و خنثی به بندر مهیا گردید.

بر همین اساس پس از پایان برنامه، نشستی به منظور ارزیابی و بررسی کارشناسی ابعاد مختلف رزمایش برگزار شد. در این نشست، فرمانده کشتی خارجی شرکت کننده اعلام کرد که در تجربه حضور خود در بنادر منطقه، برای نخستین بار است که در چنین رزمایش هایی شرکت می کند.

وی از هماهنگی و تعامل مناسب ستاد امنیت دریانوردی بندر شهید رجایی، آمادگی یگان حفاظت و واکنش سریع آن نسبت به تهدیدات احتمالی و مهارت های بالای فنی و تخصصی تیم چک و خنثی قدردانی کرد.