جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی


جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

گروه بین‌الملل ــ التزام فکری و رفتاری به تعالیم اسلام و حفظ قرآن از شروط پذیرش در تمامی رشته‌های دانشگاه «علوم قرآن و اصالت‌بخشی به علوم» استان «الجزیره» سودان است، به‌طوری که رویکرد این دانشگاه گامی مهم در جهت تمدن‌سازی نوین اسلامی به شمار می‌رود.

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

به گزارش ایکنا؛ سودان، کشوری در شمال شرق آفریقاست که پایتخت آن شهر خارطوم است. دین رسمی این کشور اسلام است و بیش از 97 درصد مردم آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. به همین دلیل نیاز فراوانی به مؤسسات و دانشگاه‌های آموزش علوم دینی و قرآنی همواره در این کشور آفریقایی احساس می‌شود.

یکی از مراکز آکادمیک سودان که نقش به‌سزایی در ترویج مفاهیم و معارف قرآنی، آموزه‌های دین اسلام و تربیت کارشناسان این عرصه در جامعه سودان داشته‌ است، «جامعة العلوم القرآنیة وتأصیل العلوم: دانشگاه علوم قرآنی و اصالت‌بخشی به علوم» در استان «الجزیره» سودان است که دانشکده‌های این دانشگاه در شهرهای مختلف این استان از جمله «ود مدنی»، پایتخت استان واقع شده است.

این دانشگاه، مؤسسه‌ای قوی و توانمند برای تحکیم پایه‌های تمدن عربی ــ اسلامی در جامعه سودان و ایجاد نهضتی فکری، علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در جامعه محور فعالیت این دانشگاه است.

به گزارش پایگاه وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی سودان، رئیس‌جمهور وقت سودان در جولای سال 2007 میلادی تأسیس دانشگاه «قرآن و اصالت‌بخشی به علوم» استان الجزیره را در مراسم باشکوهی اعلام و در 18 فوریه 2008 اساسنامه دانشگاه را امضا کرد. رویکرد این دانشگاه این است که علاوه بر آموزش حفظ قرآن، تمامی علوم ریاضی و تجربی با تکیه به معارف و تعالیم قرآنی آموزش داده شود.

این دانشگاه علاوه بر دانشکده قرآن، شامل دانشکده‌های مختلف الهیات، علوم تربیتی، اقتصاد و مدیریت، زبان عربی و... است که دانشکده قرآن در شهر «الکاملین» استان الجزیره، الهیات در شهر «الهلالیه»، علوم تربیتی در «ود مدنی»، زبان عربی در شهر «المناقل»، دانشکده اقتصاد و مدیریت در شهر «الحصاحیصا»، دانشکده زبان‌ها در «الحوش» و دانشکده کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات در «رفاعه» قرار دارد.

دانشگاه قرآن و اصالت‌بخشی به علوم استان الجزیره یک مؤسسه علمی با هدف پرورش دانشجوی متخصص در حوزه الهیات، علوم قرآنی و نهادینه‌سازی ارزش‌های دینی و قرآنی در جامعه است و در این دانشگاه، تلاش می‌شود که دانشجویان رشته‌های مختلف نیز با تکیه بر معارف و تعالیم قرآنی آموزش ببینند.

شروط پذیرش

دانشجویانی که تمایل دارند به این دانشگاه وارد شوند باید از نظر فکری و رفتاری و رویکرد، به مبانی علوم دینی و معارف اسلامی پایبند باشند. همچنین یکی از شروط پذیرش در این دانشگاه حفظ کل قرآن برای رشته قرائات، حفظ 6 جزء برای رشته مطالعات اسلامی و حفظ 3 جزء برای سایر رشته‌ها است.

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

رشته‌ها و دانشکده‌ها

دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه برای مقطع کارشناسی که 4 سال طول می‌کشد، می‌توانند یکی از رشته‌ها در دانشکده‌های زیر را انتخاب کنند:

دانشکده قرآن کریم

این دانشکده به پژوهش در زمینه قرآن کریم، حفظ کلام وحی، تدریس علوم قرآنی و مطالعات اسلامی می‌پردازد و دو رشته دارد: 1) قرائات و علوم قرآن 2) مطالعات اسلامی.

دانشکده الهیات

در این دانشکده علوم دینی و حقوق تدریس می‌شود و 2 رشته دارد: 1) فقه و اصول 2) الهیات و حقوق.

دانشکده علوم تربیتی

این دانشکده شامل گروه‌های آموزشی ذیل است: زبان عربی، زبان انگلیسی، زبان فرانسوی، ریاضیات، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، جغرافیا، تاریخ، آموزش پیش‌دبستانی و مطالعات اسلامی.

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

دانشکده علوم تربیتی

قرآن کریم یک رشته محوری در این دانشکده محسوب می‌شود و مواد درسی در سال اول و دوم برای همه رشته‌ها مشترک است. دانشجویان از ابتدای ترم تحصیلی پنجم وارد یکی از رشته‌های زبان عربی، زبان انگلیسی، جغرافیا، تاریخ، علوم و ریاضیات می‌شوند.

دانشکده زبان عربی

این دانشکده در رشته زبان عربی در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد.

دانشکده اقتصاد و مدیریت

این دانشکده در رشته‌های اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو دارد.

دانشکده کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات

کسب مدرک کارشناسی از این دانشکده 5 سال طول می‌کشد و در 2 رشته کامپیوتر و فن‌آوری اطلاعات دانشجو می‌پذیرد.

دانشکده زبان‌ها

در دو رشته زبان انگلیسی و زبان فرانسه در مقطع کارشناسی دانشجو جذب می‌کند.

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

نشریه تأصیل العلوم

این دانشگاه همچنین یک نشریه علمی ــ پژوهشی دارد که دو فصلنامه است. این مجله در 2009 میلادی تأسیس شده و هدف آن انتشار مقالات در زمینه علوم قرآنی در داخل و خارج سودان است، مشارکت تئوری و عملی در پیشرفت سازمان‌های علمی آموزشی و برنامه‌های آن، بررسی مسائل و چالش‌های معاصر و آینده پیش‌روی این سازمان­‌ها و تلاش برای حل این مشکلات از دیگر اهداف این مجله است.

مرکز تأصیل العلوم

مرکز تأصیل العلوم وابسته به دانشگاه «علوم قرآن و اصالت‌بخشی به علوم» استان الجزیره سودان است که هدف آن ارتقاء دادن دانشگاه از لحاظ فکری، فرهنگی و بازسازی مرجعیت دینی در همه زمینه‌های علمی و معرفتی به سمت کمال است.

همچنین رسالت این مرکز برانگیختن خواست و اراده همه مسئولان ذی‌ربط برای به عهده گرفتن رسالت خطیر تحکیم و توسعه علوم از لحاظ فکری، عملی و ایمانی در همه ابعاد به منظور محقق شدن اهداف مرکز است.

برگزاری همایش‌ها و سمینارهای علمی و آموزشی و دوره‌های آموزشی از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

مرکز اطلاعات قرآن

دانشکده علوم قرآن استان الجزیره سودان همچنین یک مرکز اطلاعات و داده‌های قرآن کریم دارد که یک دایره‌المعارف علمی ــ تخصصی محسوب می‌شود که هدف آن خدمت به قرآن کریم و گردآوری و رصد تلاش‌ها و اقداماتی است که در زمینه خدمت به قرآن در سراسر جهان انجام شده است.

برای محقق کردن چشم‌اندازهای مرکز اطلاعات قرآن به‌ویژه در کشورهایی که با مشکل کمبود تعداد قرآن مواجه هستند، این مرکز با کمک بخش‌های مربوطه اقدام به چاپ و توزیع و ترجمه قرآن در کشورهای مختلف می‌کند.

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

جایگاه دانشگاه قرآن «الجزیره» سودان در تمدن‌سازی نوین اسلامی

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی