فیگارو: موازنه قوا به نفع ایران تغییر کرده است


فیگارو: موازنه قوا به نفع ایران تغییر کرده است

فیگارو در گزارشی نوشت: عربستان در هر سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده و اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.

به گزارش مشرق، نشریه «فیگارو» در یادداشتی در مورد وضعیت عربستان سعودی در منطقه، نوشته است که بن‌سلمان ولیعهد این کشور عملاً در هر سه جبهه نظامی، سیاسی و دیپلماتیک شکست خورده و اکنون موازنه قدرت در منطقه به نفع ایران تغییر یافته است.

بیشتر بخوانید:

افشای پاسخ منفی کشورهای عربی به پیشنهاد تل‌آویو

اقتصاد عربستان در سراشیبی سقوط


«رنو ژرارد» تحلیلگر فیگارو در ابتدای این یادداشت نوشت: دو سال و نیم پیش، پادشاهی عربستان سعودی به لطف ثروت و ائتلاف‌هایی که داشت، می‌توانست خود را قدرتی بخواند که می‌تواند وضعیت راهبردی خاورمیانه را تغییر دهد. آن زمان، رئیس‌جمهور قدرتمندترین کشور جهان یعنی ایالات متحده در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفت. آن زمان تصور می‌شد که خصوصی‌سازی شرکت نفتی «آرامکو» می‌تواند ۲‌تریلیون دلار درآمد ایجاد کند و این پول در زمینه فناوری‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌شود. آن زمان بن‌سلمان ولیعهد و وزیر دفاع سعودی ادعا می‌کرد که ابزارهای لازم را برای کشیدن عملیات نظامی به داخل اراضی ایران، در اختیار دارد.


وی افزود: اما امروز اوضاع دیگر آن‌طور نیست. اکنون این پادشاهی مانند «مرد بیمار» خاورمیانه به‌نظر می‌رسد و از نظر نظامی، سیاسی و دیپلماتیک، در موضع ضعف قرار دارد.


نویسنده در ادامه تأکید کرد: از منظر نظامی، آنها اخیرا با ضربه‌هایی عظیم روبه‌رو شده‌اند. روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ (۲۳ شهریور) تأسیسات نفتی راهبردی این کشور هدف حمله موفق پهپادها و موشک‌های کروز قرار گرفت. حوثی‌ها مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و عنوان کردند که این عملیات در پاسخ به بمباران‌هایی است که نیروی هوایی سعودی علیه آنها انجام داده است. ارتش عربستان سعودی با وجود تجهیزات نظامی گرانقیمت، نشان داده است که از شکست دادن انصارالله ناتوان است. سعودی‌ها اخیرا در مرز خود هم ضربه خورده‌اند و حوثی‌ها به یکی از تیپ‌های ارتش آنها یورش برده و صدها نفر را به اسارت گرفته‌اند.


نویسنده فیگارو می‌افزاید: بن‌سلمان که نشان داده حتی توان دفاع از اراضی خود را هم ندارد، دیگر ادعا نمی‌کند که می‌تواند علیه ایران جنگ به راه بیاندازد. او حتی می‌گوید چنین جنگی یک فاجعه است و از جامعه بین‌الملل می‌خواهد این را مدنظر داشته باشند. او حتی در منطقه، هر روز بیش از قبل منزوی می‌شود. حمایت اماراتی‌ها از او، از لفاظی فراتر نمی‌رود.


به گزارش فارس، در جمع‌بندی این یادداشت، آمده است: ضعف ریاض، موازنه قدرت در خلیج ‌فارس را به نفع تهران تغییر داده است. ایرانی‌ها در جنگ‌ترکیبی، با استفاده از ابزارهای غیرقابل ردیابی، قابلیت قابل توجهی از خود نشان داده‌اند.

منبع: کیهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس