بیانیه اعتراضی موسسه های آموزش گردشگری


بیانیه اعتراضی موسسه های آموزش گردشگری

در متن این بیانیه که از سوی نیما آذری ـ دبیر انجمن مؤسسات آموزش گردشگری ایران ـ تهیه شده و در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، آمده است: «همان گونه که همه فعالان و دست اندرکاران حوزه گردشگری می دانیم، آموزش در گردشگری به عنوان اصل، پایه و زیرساختار گردشگری مطرح است و قطعاً بدون آموزش، تصور توسعه پایدار گردشگری امکان پذیر نیست. همه دست اندرکاران...

انجمن موسسات آموزش گردشگری ایران با انتشار بیانیه ای نسبت به برخوردهای صورت گرفته با حوزه آموزش گردشگری به ویژه در هفته گردشگری معترض شد.

در متن این بیانیه که از سوی نیما آذری ـ دبیر انجمن مؤسسات آموزش گردشگری ایران ـ تهیه شده و در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته، آمده است: «همان گونه که همه فعالان و دست اندرکاران حوزه گردشگری می دانیم، آموزش در گردشگری به عنوان اصل، پایه و زیرساختار گردشگری مطرح است و قطعاً بدون آموزش، تصور توسعه پایدار گردشگری امکان پذیر نیست. همه دست اندرکاران گردشگری، در همه سطوح احتیاج به آموزش و توان افزایی دارند و نقش بی بدیل آموزش در رشد این صنعت چنان واضح و مشخص است که در کمتر تریبونی است که مسئولی از لزوم توجه به آموزش در این صنعت حرفی به میان نیاورد و تأکیدی بر نقش آموزش در تمام ارکان گردشگری نداشته باشد.

با عنایت به اهمیت آموزش در گردشگری، سازمان جهانی جهانگردی UNWTO نیز شعار سال گردشگری را از سپتامبر ۲۰۱۹ به «گردشگری و اشتغال، آینده ای بهتر برای همه» تعیین کرد که آموزش و توانمندسازی، مستتر در شعار اشتغال و ترجمان مسلم آن در همه مجامع داخلی و خارجی بوده است، اما دریغ و درد که امسال و دقیقاً در سالی که آموزش گردشگری به عنوان گل سرسبد تمام حوزه های این صنعت، در کلام مسئولان جای گرفته بود، در عمل متأسفانه عکس این توجه کلامی دیده شد و در رفتارهای اخیر برخی ادارات کل از جمله معاونت گردشگری استان تهران، بی توجهی آشکار به نقش منحصر به فرد آموزش و آموزشگران به عنوان معلمان این صنعت که در عرف دینی ما نیز شغل انبیاء به آنان منسوب است، شائبه گرایش به مادی محوری در مراسم تجلیل و تعیین برترین ها با مناسبات «اسپانسرینگ» و در نتیجه غالب شدن سرمایه به جای دانش و شخصیت علمی، در این صنعت نه چندان مترقی در عصر فعلی را تقویت کرد. چرا باید کاری کرد که حتی اگر این گونه نیست، ذهن را به آن جهت متبادر کند؟

چگونه است که مسئولین گردشگری تهران، مکرراً و سلسله مراتبی در جلسه تنظیم شده با مدیران موسسات آموزش گردشگری تهران حضور نمی یابند و با ترک جلسه اعتراضی این صنف روبه رو می شوند، سپس به جای عذرخواهی به جدال کلامی می پردازند و در مرحله بعد با حذف آگاهانه این قشر علمی و به دور از مناسبات مادی گرایانه، در مراسم تجلیل، عملاً به تقابل با معلمان خود در این صنعت می پردازند؟ آیا غیر از «درس نیاموختگی» در این صنعت، نامی دیگر به رفتار مسئول مربوطه می توان نهاد؟ و آیا تکرار چندباره این بی توجهی، فرضیه سهوی بودن رفتارها را منتفی نمی کند؟

انجمن موسسات آموزش گردشگری ایران اعلام می دارد، معلمان و تلاشگران و مدیران این عرصه احتیاجی به تجلیل های این چنینی ندارند و رسالت خود را در ارتقای بی ادعای این صنعت می دانند، مع هذا انجمن، تجلیل نکردن و حذف عمومی این قشر را حاوی پیغام و دارای بار ضدارزشی و تقابلی می داند و به عنوان حامی موسسات زحمتکش تهران و ایران، مراتب اعتراض خود را به تمام ارکان مدیریتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از جمله وزیر محترم گردشگری، معاون محترم گردشگری، مدیرکل محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، مدیران محترم دفاتر نظارتی، حراستی و بازرسی و نهایتاً اصحاب محترم رسانه اعلام می دارد و خواستار پیگیری موضوع و اعلام نتیجه است.

در پایان ضمن تشکر از مدیرکل محترم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران، جناب آقای دکتر پرهام جانفشان، به دلیل دعوت از انجمن برای مشارکت در برنامه های هفته گردشگری و تأکید بر انجام همکاری متقابل از سوی این انجمن با برگزاری کارگاه های آموزشی در استان و تقدیر از چهره های مخدومی که در آن اداره کل مشغول خدمت هستند و نیز تبریک مجدد هفته گردشگری، امید است جایگاه آموزش، نه به عنوان زینت بخش تریبون ها، بلکه در عمل با پرداخت بهای لازم که در رفتار و گفتار مسئولین قابل رصد باشد، تثبیت و ارتقا یابد. »

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید