سینمای کودک مثل یک نقشه گنج ارزشمند است


سینمای کودک مثل یک نقشه گنج ارزشمند است

تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با اشاره به لزوم غفلت‌زدایی از کارکردها و واقعیت‌های ژانر کودک در سینمای ایران، گفت: سینمای کودک در سپهر سینمای کشورمان مثل یک نقشه گنج ارزشمند است که باید آن را کشف کرد.

علیرضا تابش در آیین تجلیل از فعالان اکران سال ۹۷ سینمای کودکان و نوجوانان که عصر دوشنبه ۱۵ مهر در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، اظهار داشت: همه ما جمع شده‌ایم تا از زحمات تهیه‌کنندگان و فعالان پخش و اکران، کسانی که زنجیره سینمای کودکان و نوجوانان را هدایت می‌کنند، قدردانی کنیم. ما در بنیاد سینمایی فارابی، به عنوان خادم و به بهانه کارهای خوب‌تان در محضر شما هستیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اظهار داشت: سینمای ایران هویت متکثری دارد. یکی از گونه‌های مهم این سینما، سینمای کودکان و نوجوانان است که به نظرم این جلسه و جلسات مشابه به نوعی دارد از واقعیت‌های مهم این ژانر سینمایی که باید بیش از پیش به آن توجه شود، غفلت‌زدایی می‌کند. سینمای کودک در سپهر سینمای کشورمان مثل یک نقشه گنج ارزشمند است که باید آن را کشف کرد.

وی افزود: سینمای کودک، سینمای امید و سینمای آینده است. متعلق به خانواده‌های ایرانی است. همانطور که صحبت‌های دست‌اندرکاران سینما را شنیدید، واقعا به درستی باید ما برای سرنوشت نسل‌های آتی و دلمشغولی‌ها و دغدغه‌های آنها برنامه‌ریزی کنیم.

تابش گفت: یکی از هدف‌های برنامه امشب، توجه دادن به عنصر فیلمسازی و مخاطبان گسترده و بالقوه سینمای کودک و نوجوان در سراسر کشور است.

دبیر سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دوستان‌مان در شورای تخصصی سینمای کودک در دو سال اخیر رویه‌هایی را اتخاذ کردند که مهم‌ترین‌شان، شاخصه‌هایی است که برای تولید یک فیلم سینمایی اعلام شده است؛ بحث جذابیت اثر برای مخاطب که خیلی مورد توجه قرار گرفت، داشتن یک داستان جذاب، خانواده‌محور بودن موضوعات، استفاده بهتر و بیشتر از فناوری‌های نوین و قدرت بازگرداندن سرمایه که به جذابیت اثر و امیدآفرینی و نشاط به کودکان و خانواده‌ها نسبت دارد.

وی ادامه داد: نهایتا تلاش‌های شما عزیزان و همکاران ما در شورای تخصصی سینمای کودک باید به تولید فیلم باکیفیت منجر شود و طبعا هر فیلم باکیفیتی هم مخاطبان خودش را جذب می‌کند و همه ما پیشرفت در این زمینه را شاهد خواهیم بود.

تابش گفت: یکی از دلایل برگزاری این مراسم، تجلیل و تقدیر از فعالان سینمای کودک در سال گذشته است. هدف‌گذاری ما در بنیاد سینمایی فارابی برای جذب این مخاطبان خاموش در سینمای ایران است. مخاطبانی که خیلی خوب می‌شود روی آنها حساب کرد اما باید از مسیرهای درستی وارد شویم و آنها را مورد توجه قرار دهیم.

وی با اشاره به اختصاص جایزه «سینمای دوستدار کودک» در مراسم امشب، گفت: در کل جهان شهر دوستدار کودک مطرح است. حتی تعبیری شکل گرفته با عنوان محله‌های دوستدار کودک. این طرز تفکری است برای توجه به نیازهای کودکان، خانواده‌ها و نوجوانان. امیدوارم که بر اساس شاخص‌هایی که با همفکری همه شما، در صنف، سازمان سینمایی و تشکل‌های سینمای کودک و نوجوان تدوین می‌شود، ما از سال آینده عنوان سینمای دوستدار کودک را داشته باشیم و سالن های سینما و حتی سامانه‌های پخش فیلم در فضای مجازی، این عنوان را بالای سردر یا در پیشانی درگاه اینترنتی فضای مجازی داشته باشیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، افزود: از جمله اقدامات نوینی که همکاران ما طی این مدت تعقیب کرده‌اند و به ثمر رسانده‌اند، توجه به طراحی تولید و حضور گروه‌های خلاق در این مسأله است. نگارش فیلمنامه به همراه گروه‌های خلاق و بحث پیچینگ با حضور نویسنده و سازندگان اثر در شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وشنود با سازنده است.

وی گفت: خوشحالیم که برای این که حیات طبیعی سینمای کودکان و نوجوانان اتفاق بیفتد، همه ارگان‌ها و تشکل‌های فعال در سینما پای کار آمده‌اند. همین جا مجددا از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که همت کردند و به تولید آثار کودکان و نوجوانان توجه نشان دادند، تشکر می‌کنم. همین‌طور نهادهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حوزه هنری، مدرسه عمار، سازمان اوج و… که سالانه تولیداتی دارند و در کنار بخش خصوصی، به این ژانر سینمایی توجه می‌کنند.

تابش در ادامه با ارائه آماری از وضعیت امروز و فردای سینمای کودکان و نوجوانان اظهار داشت: بر اساس رصد و پایشی که ما به طور مستمر انجام می‌دهیم، امیدواریم که سال ۱۳۹۹، سال پرفیلم سینمای کودکان و نوجوانان باشد. خوشحالم اعلام کنم که ۱۵ فیلم جدید در ژانر سینمایی کودکان و نوجوانان در مراحل مختلف تولید هستند و ۱۳ فیلم کودکان و نوجوانان را آماده اکران داریم که اکران ۶ فیلم تا پایان سال انجام می‌شود و قراردادهای اکران این فیلم‌ها با سرگروه‌های سینمایی منعقد شده است. همین جا باید از شورای صنفی نمایش تشکر کنم که نسبت به این قضیه اهتمام داشتند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، خاطرنشان کرد: سال ۱۳۹۷ سینمای کودکان و نوجوانان، فقط در گیشه با فروش ۲۰ میلیاردی روبه‌رو شد با احتساب موفقیت عرضه فیلم‌ها در نمایش خانگی، وی‌اودی‌ها و سایر عرصه‌ها، می‌توان گفت این سینما به رونق نسبی قابل قبولی دست یافته است. این ظرفیت سینمای کودک را نشان می‌دهد و البته یک جهش و رشد نسبت به سال‌های گذشته است. امروز فعالان بخش خصوصی در عرصه تولید و اکران تجلیل می‌شوند برای این که همه ما متفق‌القول بگوییم سینمای کودک و نوجوان برای ما و شما بسیار بسیار حائز اهمیت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن